Itä-Suomen kirjastopäivät – verkostoitumalla kohti muutosta

Itä-Suomen aluehallintovirasto järjesti yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kirjaston, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun kirjaston ja Joensuun seutukirjaston kanssa kaikille kirjastosektoreille suunnatut Itä-Suomen kirjastopäivät Joensuun kampuksella 3. – 4. kesäkuuta 2014. Paikalle saapui osallistujia itäsuomalaisista kirjastoista keskustelemaan ja kuuntelemaan kirjastojen ajankohtaisista kysymyksistä.

Kirjastopäivien osallistujia

Ensimmäinen päivä koostui alustuksista ja toinen päivä työpajatyyppisestä tekemisestä. Työpajojen aiheet: Kaikki muuttuu, mutta muutos pysyy – Osaammeko kaiken tämän – Alkaa tuo ikäkin painaa – Onko meillä jotain arvoa, kuvasivat hyvin päivien teemoja ja niitä asiakokonaisuuksia, jotka askarruttavat kirjastoja. Julkishallinnon rakenteiden raju muutos, dokumenttien jakamisen nopea digitalisoituminen ja osaamisen sekä palveuiden uudistaminen tuntuvat puhuttavat kaikkia.

Matti Raatikainen kertoi palvelumuotoilusta

Asiantuntijaluennoissa käsiteltiin erityisesti kirjastojen palvelumuotoilua. Matti Raatikainen kertoi Aalto yliopiston kirjaston uudistamisesta kohti oppimiskeskusta. Sen yhteydessä on otettu käyttöön nykyaikaisia ja käyttäjiä aktivoivia keinoja palveluiden suunnittelemiseen ja räätälöimiseen käyttäjille. Oulun kaupunginkirjaston Maija Saraste puolestaan esitteli Oulun seudun kuntien yhdistymisen seurauksia ja erityisesti asiakaspalvelussa tapahtunutta aktiivisesti toteutettua muutosta kohti parempaa palvelukulttuuria.

Päivät olivat hyvä osoitus siitä, että yhdessä kokemuksia jakamalla ja ideoita kehittämällä kirjastojen uudistuminen onnistuu paremmin.

Jarmo Saarti

kirjaston johtaja