ISYY:n hymy- ja valitusviikko 2017 : vastaukset ja selitykset | ISYY’s Smiles and Complaints Week 2017 : replies and comments

(Please, scroll down to read very briefly in English.)

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta järjesti keväällä 2017 jo perinteisen Hymy- ja valitusviikko –kampanjan. Palautetta — risuja ja ruusuja, hymyjä ja valituksia — tuli niin kirjaston kuin Opparin ja Tipan palveluista sekä Joensuun että Kuopion kampuksella.

Joensuun kampuksella toivottiin useassa palautteessa sitä, että kirjasto tilana olisi pidempään auki. Nyt onkin mukava kertoa, että näin todella tapahtuu ja toiveet täyttyvät: lokakuun 2. päivä aloittaa Carelia 24/7 -tila, jonne UEFin opiskelijat ja henkilökunta pääsevät kulkuluvalla. Kirjastotila palveluineen on auki normaalisti kaikille klo 8-18 arkisin lukukausien aikana ja lauantaisin klo 10-14. Näiden aikojen ulkopuolella tilaan pääsee sitten kulkuluvalla klo 18.30-23.00 ja aamusta jälleen klo 7.00. Poikkeuksia tulee mm. juhlapyhiin, jolloin opiskelijoidenkin toivotaan pitävän vapaata opiskelusta. Kulkulupa-aikoina käytössä on vain kirjaston ensimmäinen kerros, jossa ovat koneet ja kurssikirjat. Henkilökuntaa ei tuolloin ole paikalla vaan tila toimii omatoimitilana.

Toivottiin myös tiloja, joissa voisi työskennellä yhdessä. Nyt kirjaston ensimmäisen kerroksen tila on jaettu vyöhykkeittäin, on täysin hiljainen tila lukusali (tätäkin pyydettiin palautteissa, jopa niin ankarasti, että edes omia koneita ei siellä näpyteltäisi); sitten on koneita täynnä oleva hiljainen työskentelyalue, joka on tarkoitettu nimensä mukaisesti hiljaiseen työskentelyyn; seuraavalla äänialueella – työskentelyalue – on keskustelu sallittu, ja tätä tilaa voi käyttää yhdessä työskentelyyn. Siellä on sohvaryhmiä ja myös koneita. Ololahan on jo entuudestaan alue, jossa on lupa olla rennosti. Toki aina julkisessa tilassa kuuluu huomioida muut käyttäjät niin, ettei omalla käytöksellään tuhoa toisten työrauhaa.

Pistokepaikkojakin lisättiin remontin yhteydessä ja hankittiin lisää säädettäviä pöytiä. Joku palautteenantaja koki säädettävien pöytien käytön leimaavana, jos ei ole selkävaivainen eikä liikuntarajoitteinen; mutta niin tai näin, pidämme joka tapauksessa huolta esteettömyydestäkin.

On myös välitetty viestiä eteenpäin siitä, että kirjastotila on koettu likaiseksi ja pölyiseksi. Tietokoneiden näppäimistöjen epäsiisteyttä koskevan palautteen olemme myös välittäneet siivouksesta vastaaville. Halutessasi voit myös pyytää Opparin tiskiltä puhdistusliinan näppäimistön puhdistamiseen.

Ilmastointia kritisoitiin myös. Kesällä vaihdettiin suuremmat ilmastointikoneet ja niistä toivotaan apua tilanteeseen.

Palautetta saimme edelleen riittämättömiksi koetuista kurssikirjakokoelmista. Varsinkin kandivaiheessa samaan aikaan tiettyä kirjaa tarvitsevia on suuri joukko eikä painettua kirjaa voi mitenkään hankkia jokaiselle tarvitsijalle. Kestävä ratkaisu kurssikirjapulaan ovat verkkokirjat, joita hankimme aina kun vain nimeke verkkokäyttöön on ostettavissa. Kannattaa myös olla aktiivinen kirjaston palvelupisteillä ja vinkata puuttuvista kurssikirjoista.

Sähköisiä tenttitiloja toivottiin lisää ja myös sähköistä tenttijärjestelmää toivottiin kehitettävän mm. kurssihaun osalta. Joensuussa onkin otettu käyttöön uusi tenttitila Naturassa (N112), jonka myötä tenttikoneiden määrä on nyt kaksinkertaistunut. Molemmat tenttitilat ovat lukuvuoden aikana auki myös lauantaisin. Olemme ottaneet molemmilla pääkampuksilla käyttöön myös uuden sähköisen tenttijärjestelmän Examin. Exam ja Stentti –järjestelmät toimivat rinnakkain vielä kuluvan lukuvuoden. Examissa voit hakea tenttejä opintojakson koodin, tentin nimen tai tentaattorin nimen mukaan. Joku kaipaili sähköiseen tenttiin suttupaperia. Opparin tiskiltä saa sähköiseen tenttiin halutessaan mukaan A4-kokoisen tussitaulun, jota voi käyttää suttupaperin tavoin.

Sitten hymyihin ja ruusuihin! Joensuussa Olola sai kiitosta niin kuin myös toisen ja kolmannen kerroksen uudet kalusteet ja oppimistilat. Henkilökuntaa sanottiin mukavaksi ja joku sai yksittäisenkin palautteen, mikä on eteenpäin kerrottu.

Kuopion kampuksella toivottiin lisää seisomapisteitä ja pidempiä aukioloaikoja. Todennäköistä on, että 24/7 opiskelutilaa ryhdytään suunnittelemaan myös Kuopion kampukselle. Keräämme ensin kokemuksia Joensuun kampuksen Carelia 24/7 -tilasta.

Sähköinen tentti koettiin loppuun varatuksi ja ruuhkaiseksi. Siksi onkin ilo kertoa, että olemme saaneet uuden sähköisen tenttitilan entisen lisäksi myös Kuopioon. Näin sähköisen tentin tenttipaikkojen määrä tuplaantuu ja toivottavasti helpottaa oleellisesti ruuhkia.

Lainojen myöhästymismaksuja piti joku liian korkeana. Tasapainoilemme aina eri toiveiden välillä: on myös niitä asiakkaita, jotka odottavat epätoivoisesti jotain kirjaa ja pitävät myöhästymismaksuja liian pieninä. Myöhästymismaksut ovat olleet samat vuodesta 2010 alkaen, mutta keskustelemme asiasta. Otamme myös palautteissa esiin nostetut varausmaksut mietintään, kun pohdimme palvelukonseptiamme tulevan vuoden aikana.

Briefly in English

The Student Union of the University of Eastern Finland (ISYY) organized the traditional Smiles and Complaints Week in March 2017. Both the Library and the Oppari got feedback of their services on Joensuu and Kuopio campuses.

At the Joensuu campus, there was a lot of feedback that the  library opening hours should be longer and now they will be. Carelia 24/7 Learning Space will be open for you starting on 2nd October 2017 early in the morning, late in the evening and on Sundays. The library also got feedback about the inadequate number of course books. Please, remember ebooks!

Teksti | Text:
Arja Juntunen | Palvelupäällikkö | Asiakaspalvelut | Kirjasto