Selaimessa, sovelluksessa vai lukulaitteella? Lähes kaikki e-kirjojen käytöstä UEFissa | In a browser, an app, or an e-reader? Almost everything about using e-books at UEF
(Please, scroll down to read in English.)
Kirjaston kokoelmissa on e-kirjoja eri tieteenaloilta
Itä-Suomen yliopiston (UEF) kirjaston kokoelmista löytyy satoja tuhansia e-kirjoja eri tieteenaloilta. E-kirjoihin pääsee mistä vain, joten etenkin etäopintoja ja etätöitä tekevät hyötyvät niistä. Kokoelmiemme e-kirjat on hankittu useasta eri palvelusta, ja niihin pääsee käsiksi kirjaston hakupalvelun UEF-Primon kautta.
E-kirjoja voi lukea erilaisilla laitteilla, kuten älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla. Markkinoilla on myös nimenomaan e-kirjoille tarkoitettuja lukulaitteita. Osaa e-kirjoista voi lukea suoraan nettiselaimessa, osa taas ladataan erilliseen lukusovellukseen.
Joissain palveluissa on tarjolla e-kirjan kuuntelumahdollisuus. Erilaisten hakuominaisuuksien avulla taas on helppo tutkia, löytyykö teoksesta sinulle tarpeellista tietoa. Osa palveluista tarjoaa mahdollisuuden laittaa halutuille sivuille sähköisiä kirjanmerkkejä ja alleviivauksia. Usein tekstin kokoa pystyy muuttamaan itselle sopivaksi, ja osa palveluista tarjoaa mahdollisuutta vaihtaa kirjaisintyyppiä tai taustaväriä tummaksi. Tämä saattaa olla miellyttävämpää silmille etenkin hämärässä.
E-kirjojen monista hyödyllisistä ominaisuuksista huolimatta tiedostamme, että niiden käytössä voi olla myös mutkia matkassa. Tässä blogikirjoituksessa paneudumme e-kirjojen hakemisen ja käyttämisen eri puoliin sekä vilkaisemme yleisimpiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaisuja.
Mistä e-kirjat löytyvät ja miten niitä haetaan?
Kirjaston kokoelmiin hankitut e-kirjat löytyvät kootusti kirjaston hakupalvelu UEF-Primosta. Aineiston käyttö on mahdollista myös kotona tai muualla kampusverkon ulkopuolella. Etäkäyttömahdollisuus on tarjolla vain UEFin opiskelijoille ja henkilöstölle sekä UEFin avoimen yliopiston opiskelijoille. Yliopiston muut asiakkaat voivat käyttää lisensioituja aineistoja kirjaston toimipisteissä olevilla koneilla.
E-kirjojen etäkäyttö on helpointa, jos rekisteröidyt ensin UEFin kirjaston asiakkaaksi esimerkiksi Tuudo-mobiilisovelluksen avulla. Voit sen jälkeen kirjautua UEF-Primoon ennen kuin alat etsiä sieltä kirjoja.
Etäkäyttö on mahdollista myös ilman kirjaston asiakkuutta. Jos et ole kirjaston rekisteröitynyt asiakas, mutta sinulla on UEF-tunnukset, voit klikata UEF-Primosta löytämääsi e-aineistolinkkiä ja kirjautua sitten pyydettäessä etäkäyttöpalvelimelle omilla tunnuksillasi.
Lue lisää: Elektronisten aineistojen etäkäyttö
Voit hakea e-kirjoja UEF-Primosta esimerkiksi kirjan nimen, tekijän tai aiheen perusteella. Jos haet yksittäistä kirjaa (jonka nimen jo tiedät), voit toimia näin:
- Kirjaudu UEF-Primoon omilla tunnuksillasi
- Kirjoita kirjan nimi hakukenttään (voit käyttää lainausmerkkejä tarkentamaan hakua, mutta haku onnistuu muutenkin)
- Valitse hakuryhmäksi “Kirjaston kokoelmat” (haku kohdistuu kirjastoon hankittuun aineistoon)
- Rajaa tulokset oikeasta reunasta kohdasta ”Saatavuus: Saatavilla verkossa”

Voit hakea e-kirjoja myös aiheen perusteella. Tässä esimerkissä on haettu kaupunkien viheralueita käsittelevää aineistoa. Tee ensin aiheenmukainen haku ja rajaa haku samalla tavalla kuin edellisessä esimerkissä. Voit tämän lisäksi rajata haun koskemaan vain kirjoja:

Kun kiinnostava e-kirja on löytynyt, klikataan kirjan tiedot auki. E-kirjaa pääset lukemaan kirjan kohdalla olevasta linkistä ”Saatavilla verkossa” (jos saman e-kirjan versioita on useampia, valitse ensin ”Katso kaikki versiot”).
Seuraavaksi aukeavalta tietuesivulta löytyy perustietoa kirjasta, kuten mahdollinen tekijä tai toimittaja, julkaisija, julkaisuvuosi ja toisinaan sisällysluettelo. Pääsy itse e-kirjaan löytyy kohdasta ”Näytä verkossa – Itä-Suomen yliopiston e-aineisto – Kokotekstin saatavuus – Klikkaa alla olevaa linkkiä päästäksesi e-aineistoon.”
Miksi e-kirjoja pitää käyttää useissa eri palveluissa ja niillä on erilaisia käyttöehtoja?
Kirjaston kokoelmiin hankitaan vain sellaisia e-kirjoja, joiden lisenssi mahdollistaa kirjastokäytön. Yhtenä edellytyksenä on, että tunnistautuminen kirjoihin on järjestetty joko IP-pohjaisesti tai Haka-kirjautumisen kautta. Yksityishenkilölle verkkokaupassa myynnissä olevaa e-kirjaa ei voida hankkia kirjaston kokoelmiin, ellei se myös ole saatavilla kirjastokäyttöön soveltuvilla käyttöehdoilla.
Ei ole olemassa yhtä kanavaa, jonka kautta voisimme hankkia kaiken monialaisen yliopiston tarvitseman materiaalin. Kustantajilla on omia palveluitaan, ja markkinoilla on myös EBSCOn, Ebook Centralin ja Ellibsin kaltaisia toimijoita, joiden kautta myydään eri kustantajien kirjoja. Hankintoja tehdään eri palveluista aineiston saatavuuden, käyttöehtojen ja hinnan perusteella. Suomessa julkaistuja aineistoja ei yleensä ole tarjolla kansainvälisissä palveluissa, joten kotimaiset e-kirjat hankitaan pääsääntöisesti Ellibsistä tai muilta kotimaisilta toimijoilta.
Kaikilla näillä palveluilla on omat käyttö- ja lisenssiehtonsa, jotka määrittelevät sitä, miten kirjaa voi käyttää. Usein ehdot rajoittavat yhtäaikaisten lukijoiden enimmäismäärää tai esimerkiksi tulostamista. E-kirjaa hankittaessa punnitaankin tarkasti monta asiaa: hinta ja käyttöehdot eri palveluissa, teoksen käyttäjäkunnan laajuus ja kirjan käyttötarpeen luonne. Näiden pohjalta kokoelmaan hankitaan tarpeeseen ja käytettävissä oleviin hankintavaroihin sopiva lisenssi, joka täyttää e-kirjoille asetetut kriteerit.
Kirjojen ja lukulisenssien hankintamäärää ohjaa kirjaston kokoelmaohjelma, jonka mukaisesti kurssikirjoja tulee olla saatavilla yksi kappale viittä kurssille osallistuvaa opiskelijaa kohden. Tutkimuskirjoja puolestaan hankitaan pääsääntöisesti yksittäisiä kappaleita.
Kirjan lisenssiin liittyvää tietoa löydät usein suoraan Primon linkistä, josta selviää myös se, mistä palvelusta kirja on käyttöömme hankittu. Samaan kirjaan saattaa olla pääsy myös useammassa eri palvelussa, kuten esimerkkikuvan tapauksessa.

Pitääkö e-kirjat lainata ja palauttaa tai voiko niitä varata?
E-kirjojen lainaamisen ja varaamisen käytänteet riippuvat siitä, missä palvelussa kirja on käytettävissä.
Lainaaminen ja palauttaminen
Monissa palveluissa kirjaa ei tarvitse erikseen lainata, vaan se on välittömästi käytössäsi, kun aloitat lukemisen. Kirjan lukeminen erillisessä lukuohjelmassa edellyttää kuitenkin usein henkilökohtaisen tilin luomista kirjapalveluun. Käyttäjämäärältään rajoitetuissa lisensseissä lukuoikeus yleensä varataan käyttäjälle, kun hän avaa kirjan.
Haka-kirjautumisen vaativassa Ellibs-palvelussa kirjat täytyy lainata omalle tunnukselle, jonka jälkeen ne näkyvät Oma kirjahylly -osiossa. Lainattua kirjaa voi lukea verkkonäkymässä tai lukuohjelmilla laina-ajan puitteissa. Joidenkin kirjojen kohdalla verkkolukumahdollisuus ei ole käytössä. Omasta kirjahyllystä löytyy myös käyttäjäkohtainen LCP-salasana, joka mahdollistaa lainatun kirjan lukemisen erillisissä lukuohjelmissa.
Lainojen palauttamisesta käyttäjän ei tarvitse yhdessäkään palvelussa huolehtia. E-kirjat palautuvat automaattisesti, kun kirja suljetaan tai laina-aika loppuu. Ellibsissä laina on mahdollista palauttaa myös ennen laina-ajan loppumista Omassa kirjahyllyssä.

Varaukset
Varausten tekeminen on mahdollista vain osassa e-kirjapalveluita. Yleensä varaamisen edellytyksenä on Haka-kirjautuminen tai henkilökohtaisen tilin luonti palveluun. Ellibsissä varatun aineiston vapautuessa saat sähköpostiisi saapumisilmoituksen ja kirja siirtyy automaattisesti kirjahyllyysi. Henkilökohtaisen tilin tehneelle varaaminen on mahdollista EBSCOssa ja Ebook Centralissa.
Lue lisää: E-kirjojen käyttöohjeita
E-kirjojen saavutettavuus ja käyttö lukuohjelmilla
E-kirjojen saavutettavuutta ohjaa EU:n esteettömyysdirektiivi, jota alettiin soveltaa myös yksityisiin toimijoihin 28.6.2025. Sähköisiä aineistoja kirjaston käyttöön toimittavat palveluntarjoajat vastaavatkin siitä, että heidän palvelunsa täyttävät direktiivin asettamat saavutettavuusvaatimukset. Jokaisesta palvelusta löytyy saavutettavuusseloste, josta löytyy kootusti ajantasainen tieto palvelun saavutettavuudesta.
Kustantajat puolestaan huolehtivat, että direktiivin voimaantulon jälkeen julkaistut kirjat ovat saavutettavia ja niiden saavutettavuustiedot ovat saatavilla. Kirjan saavutettavuustiedoista on nähtävillä, miten saavutettavuus on huomioitu e-kirjatiedostossa. Sähköiset kirjat julkaistaan nykyään useimmiten käyttäjän asetuksille muokkaantuvassa EPUB-formaatissa, joka toimii hyvin myös ruudunlukuohjelmien ja muiden apuvälineiden kanssa. Samasta kirjasta voi samassa palvelussa olla saavutettavan EPUB-version lisäksi PDF-tiedosto, jonka asettelut vastaavat yleensä painettua kirjaa.
Valitettavasti kaikki vanhemmat e-kirjat eivät vastaa nykyisiä vaatimuksia. Esimerkiksi EPUB-muotoista tiedostoa ei välttämättä ole saatavilla, jolloin PDF-tiedoston käyttö on apuvälineillä ja erilaisilla lukijoilla vaikeampaa tai jopa mahdotonta. Joissain tapauksissa myös kirjan DRM-suojaus (eli tekijänoikeussuojatun kirjan käyttöehtojen mukaiseen käyttöön rajoittava suojaus) saattaa hankaloittaa kirjan käyttöä erilaisissa lukuohjelmissa.
Lukemisen apuvälineitä käyttävien lukijoiden kannattaa muistaa UEFin kirjaston kokoelmien lisäksi myös saavutettavuuskirjasto Celia. Celian asiakkaaksi on mahdollista rekisteröityä, jos kirjojen lukeminen on vaikeaa esim. lukihäiriön, keskittymisvaikeuden tai muun terveydellisen syyn vuoksi. Celia on koonnut kattavan listan erilaisista lukemisen ja kuuntelemisen apuvälineistä, joita voi hyödyntää myös UEFin kirjaston kokoelmista löytyvien e-kirjojen lukemiseen.
E-kirjojen kuunteleminen
Tekstimuotoisten e-kirjojen kuuntelemiseen on olemassa useita erilaisia vaihtoehtoja:
- ruudunlukuohjelmat (katso Celian listaus lukemisen ja kuuntelemisen apuvälineistä)
- verkkopalvelujen, kuten EBSCO ja Ellibs, omat selaimessa toimivat lukuohjelmat
- erilliset lukuohjelmat tietokoneille ja mobiililaitteille.
Kirjojen lukemiseen ja kuuntelemiseen tietokoneella hyvä vaihtoehto on Thorium Reader, jossa on runsaasti sisäänrakennettuja lukemista tukevia toimintoja. Se toimii hyvin myös erilaisten ruudunlukuohjelmien kanssa.
Lukemisen asetukset ja kuunteleminen Thorium Readerissa
Asenna ilmainen Thorium Reader ja lataa haluamasi kirja laitteellesi. Jos kirjaa on tarjolla eri formaateissa, kannattaa kuuntelua varten valita EPUB. EPUB mahdollistaa kirjan kuuntelemisen ja muut aputoiminnot PDF-muotoa paremmin. Huomaathan, että kaikkien e-kirjojen lisenssit eivät välttämättä mahdollista kirjan lataamista omalle laitteelle. Tällöin kirjaa voi lukea vain palvelun omassa lukuohjelmassa. Lisäksi jotkin palvelut edellyttävät käyttäjältä käyttäjätilin luomista palveluun kirjan lataamista varten.
Lukunäkymässä voit säätää EPUB-kirjan tekstin kokoa, asetteluja, kontrastia ja värejä yläpalkista löytyvän Display-valikon kautta.

Kuuntelutoiminto löytyy lukunäkymän yläpalkin keskeltä. Kaiuttimen kuva (Activate Text to Speech) käynnistää kuuntelun. Kuulokkeiden kuvasta (TTS options) aukeaa valikko, josta voit säätää esimerkiksi toiston nopeutta, kieltä ja kuunneltavan kohdan korostuksen väriä. Thorium Reader hyödyntää laitteellesi asennettuja Text to Speech -ääniä. Esimerkkikuvassa valittuna on Windows-käyttöjärjestelmän ääni Microsoft Zira. Eri kielisten aineistojen kuuntelemiseen tarvitaan tekstin kieltä vastaava Text to Speech -ääni.

E-kirjoihin viittaaminen
Saamme toisinaan kysymyksiä e-kirjaan viittaamisesta. Tällä hetkellä etenkään HTML- tai EPUB-tiedostomuotoisissa e-kirjoissa ei välttämättä ole sivunumerointia, sillä sivut skaalautuvat lukijan näytön kokoon sopiviksi. Osassa palveluita on mahdollista valita, haluaako EPUB- vai PDF-tiedostomuotoisen kirjan luettavaksi, ja usein PDF-muotoisissa e-kirjoissa sivunumerointi on painetun version mukainen.
Usein kustantajat lisäävät EPUB-muotoisten kirjojen tiedostoihin myös painetun kirjan sivuja vastaavat sivunumerot, mutta niitä pystyy käyttämään vain erillisellä lukuohjelmalla luettaessa. Sivunumerodataa voi hyödyntää ainakin Thorium Reader- ja Adobe Digital Editions -ohjelmissa.
Suomen Kustannusyhdistys on ohjeistanut, että yksi tapa viitata sivunumerottomaan e-kirjaan on käyttää luvun nimeä tai numeroa osoittamaan, mihin kohtaan tekstiä viittaat. Tiedekunnilla ja oppiaineilla on yleensä oma viittaustyyli, joka on tärkeä varmistaa aina ennen kirjoitustyöhön ryhtymistä.
Ratkaisuja yleisiin e-kirjojen käyttöön liittyviin ongelmiin
Sopiva e-kirja on löytynyt, mutta aineisto ei toimikaan? Tässä osiossa käymme läpi yleisimpiä ongelmia ja ratkaisuja näihin.
Jos palvelu ilmoittaa, ettei sinulla ole pääsyoikeutta kyseiseen kirjaan:
- Tarkista, oletko kirjautunut UEF-Primoon tai etäkäyttöön UEF-tunnuksillasi.
- Yliopiston ulkopuolisen toimijan, kuten toisen työpaikan tai oppilaitoksen, verkon palomuuri tai muu asetus saattaa häiritä kirjautumista. Tällöin kannattaa kokeilla toista laitetta tai jakaa laitteella käytettävä verkkoyhteys puhelimesta. Toisinaan myös yksityinen välilehti (esimerkiksi incognito tai private browsing) saattaa auttaa tähän ongelmaan.
- Joissakin e-kirjoissa on rajoitettu yhtäaikaisten käyttäjien enimmäismäärää lisenssiehtojen mukaisesti. Tällöin kannattaa tarkistaa, onko UEF-Primossa linkki kirjaan toisessa palvelussa tai kokeilla aineiston avaamista myöhemmin. Osa palveluista mahdollistaa myös varauksen osaan teoksista. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi Ellibs, Ebsco ja Ebook Central.
- UEF-Primosta löytyy myös e-vapaakappaleita, joilla tarkoitetaan Kansalliskirjaston tallentamia kotimaisia elektronisia aineistoja. E-vapaakappaleet ovat käytössä vain kampuskirjastojen vapaakappaletyöasemilla, eikä niiden etäkäyttö ole mahdollista.
- Tyhjennä selaimen välimuisti ja evästeet tai kokeile toista selainta.
- Joissakin tapauksissa kirjan lisenssi eli käyttöoikeus on saattanut raueta syystä tai toisesta. Näissä tapauksissa ota yhteys kirjastoon Aineisto ei toimi? -linkin kautta, niin selvittelemme asiaa.
- Tarkista, toimivatko muut e-aineistot, kuten saman palvelun muut e-kirjat tai muiden palveluiden e-aineistot. Jos olet kirjautunut UEF-tunnuksillasi UEF-Primoon tai etäkäyttöpalvelimelle, mutta et pääse aineistoihin, ota yhteys Digipalveluihin asiointipalvelun kautta (https://asiointi.uef.fi), sillä tunnuksissasi saattaa olla jotain vikaa. Tällöin olet todennäköisesti saanut seuraavan virheilmoituksen: ”ERROR: isMemberOf group not allowed to access ezproxy”
Jos e-kirja tai palvelun sivusto ei aukea ollenkaan:
- Tarkista verkkoyhteytesi tila, ja jos mahdollista, käynnistä yhteys sekä mahdolliset verkkolaitteet (mm. modeemi tai reititin) uudelleen.
- Käynnistä laitteesi uudelleen.
- Tyhjennä selaimesi välimuisti ja evästeet tai kokeile toista selainta.
Aineiston lataamiseen liittyvät ongelmat:
- Osaa e-kirjoista voi lukea vain erillisellä lukuohjelmalla, esimerkiksi Thorium Readerilla. Monessa e-kirjapalvelussa löytyy ohjeita tarvittavan lukuohjelman lataamiseen, kirjautumiseen ja käyttäytymiseen liittyen.
Lopuksi
Voit aina laittaa meille kirjastoon myös postia e-aineistojen käyttöön ja saavutettavuuteen liittyen. Toimimattomasta e-aineistosta voit ilmoittaa kirjan tietueen Aineisto ei toimi? -linkin kautta, UEF-Primon palautelomakkeella tai lähettämällä sähköpostia [email protected]. Työtämme helpottaa, jos hieman kuvaat ongelmaa ja mikäli sivusto antaa virhekoodin, liität sen mukaan. Tarkemmat ohjeet myös palveluittain ja ongelmatilanteisiin sivustoltamme. Kirjaston e-kirjojen saavutettavaan käyttöön liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Kiitos blogin lukijalle ja toivottavasti löysit näistä ohjeista vinkkejä e-kirjojen käyttöön.
////
The library’s collection includes e-books from various academic disciplines
The University of Eastern Finland (UEF) Library’s collection includes hundreds of thousands of e-books across different disciplines. E-books enable access anywhere, which is particularly useful for those studying or working remotely. Our e-books are acquired from several services and can be accessed via the library’s search engine, UEF Primo.
E-books can be read on various devices, including smartphones, tablets and computers. Dedicated e-reading devices are also available on the market. Some e-books can be read directly in a web browser, while others need to be downloaded to a separate reading application.
Some services offer the possibility to listen to e-books. Various search features also make it easy to explore whether the book contains information relevant to you. Many services let you add electronic bookmarks and highlights to selected pages. You can often adjust the text size to suit you, and some services allow you to change the typeface or use a dark background, which may be more comfortable for the eyes, especially in low light.
Despite the many useful features of e-books, we acknowledge that using them can sometimes come with challenges. In this blog post, we explore different aspects of finding and using e-books, look at common issues and, of course, how to solve them.
Where to find e-books and how to search for them?
E-books acquired for the library’s collections are available via UEF Primo. The materials can also be accessed at home or elsewhere outside the campus network. Remote access is available only to UEF students and staff as well as UEF Open University students. Other customers of the university may use licensed resources on computers located in the campus libraries.
Remote access is easiest if you first register as a customer of the UEF Library, for example via the Tuudo mobile app, and remember to sign in to UEF Primo before you start searching for books.
Remote access is also possible without being a library customer. If you are not a registered library customer but you have UEF credentials, you can click the e-resource link you found in UEF Primo and, when prompted, log in to the remote access server using your own credentials.
Read more: Remote access to electronic resources
You can search for e-books in UEF Primo, for example by book title, author or subject. If you are searching for a specific book (whose title you already know), you can proceed as follows:
- Sign in to UEF-Primo with your own UEF account
- Type the book title into the search field (you may use quotation marks to refine the search, but it will work without them)
- Select the search group “Library collections” (limits the search to materials acquired by the library)
- Refine your results from the right-hand side under “Availability: Available online”

You can also search for e-books on different topics. First, perform a topical search and then refine it in the same way as in the previous example. You can also limit your search to books only.

When you have found an interesting e-book, click the title to open the book details. You can also access the e-book via the link “Available online” (if there are multiple versions of the same e-book, select “See all versions” first).
On the book’s record page, you will find basic information such as the author or editor, publisher, publication year and sometimes the table of contents. Access to the e-book itself is under “Online Access – University of Eastern Finland e-resource – Full text availability – Click the link below to access the e-resource.”
Why do e-books have to be used via several different services and why do they have different terms of use?
Only e-books with licences that allow library use are acquired for the library’s collections. One requirement is that access to the books must be arranged either through IP authentication or via Haka login. An e-book sold to private individuals in an online store cannot be acquired for the library collections unless it is also available under terms suitable for library use.
There is no single channel through which we can acquire all the material needed by a multidisciplinary university. Publishers have their own platforms, and there are also vendors such as EBSCO, Ebook Central, and Ellibs, who sell books from various publishers. Acquisitions are made from different services based on availability, terms of use and price. Materials published in Finland are usually not available via international services, so Finnish e-books are primarily acquired from Ellibs and other Finnish vendors.
Each of these services has its own terms and licence conditions, which govern how a book can be used. Often, the terms limit the maximum number of concurrent users and the ways in which the book can be used, for example printing. When acquiring an e-book, many aspects are carefully weighed: price and terms in different services, the breadth of the user base and the anticipated need. Based on these, a licence that meets our criteria for e-books and suits the need and available acquisition budget is purchased for the collection.
The number of books and reading licences is guided by the library’s collection programme, according to which course books should be available in a ratio of one copy per five students enrolled on the course. Research books are primarily acquired as single copies or licences.
Information about a book’s licence can often be found directly via the Primo link, which also shows the service from which the book has been made available to us. Access to the same book may also be provided through multiple services.

Do e-books need to be borrowed and returned? Can e-books be reserved?
Borrowing and returning
In many services you do not need to borrow a book separately; you can just open the book and start reading. Downloading and reading a book in a separate application often requires you to create an account with the book service. With licences limited by the number of concurrent users, reading rights are generally given to the user when they open the book.
In Ellibs, which requires Haka sign-in, books must be borrowed to your own account, after which they appear under “My Bookshelf”. A borrowed book can be read in the web view or with reading applications within the loan period. For some books, web reading or downloading may not be available. In “My Bookshelf” you will also find your user-specific LCP password, which enables reading a borrowed book in separate reading applications.
Users do not need to worry about returning e-book loans in any of the services. E-books are returned automatically when the book is closed or when the loan period ends. In Ellibs, it is also possible to return a loan before the end of the loan period in “My Bookshelf”.

Reservations
Making a request is only possible in some e-book services. Typically, reservations require Haka sign-in or creating a personal account in the service. In Ellibs, when a reserved item becomes available, you receive an arrival notification by email and the book is automatically moved to your bookshelf. For users who have created a personal account, reservations are possible in EBSCO and Ebook Central.
Read more: Instructions for using UEF e-books
Accessibility of e books and reading with applications
E-book accessibility is governed by the EU Accessibility Act, which began to be applied to private operators on 28 June 2025. The service providers delivering electronic materials for library use are responsible for ensuring that their services meet the accessibility requirements set by the Act. Each service provides an accessibility statement where up to date information about the service’s accessibility is compiled
Publishers, for their part, ensure that books published after the directive’s entry into force are accessible and that their accessibility information is available. From the accessibility information of a book, you can see how accessibility has been implemented in the e-book file. Electronic books are nowadays most often published in a user configurable EPUB format, which works well with screen readers and other assistive tools. In addition to an accessible EPUB version, the same book may be available as a PDF file whose layout usually matches the printed book.
Unfortunately, not all older e-books meet current requirements. For example, an EPUB file may not be available, which makes using a PDF file with assistive tools and different readers more difficult or even impossible. In some cases, a book’s DRM protection (i.e., restrictions ensuring the book is used according to copyright and licence terms) may also complicate using the book in various reading applications.
Readers who use assistive technologies should also remember Accessibility Library Celia. You can register as a client of Celia if reading books is difficult due to, for example, dyslexia, concentration difficulties or another medical reason. Celia has compiled a comprehensive list of various assistive tools for reading and listening, which can also be used for e-books available in the UEF Library.
Listening to e-books
There are several different options for listening to text based e-books:
- Screen readers (see Celia’s list of assistive tools for reading and listening)
- Browser based readers provided by web services such as EBSCOhost and Ellibs
- Separate reading applications for computers and mobile devices
A good option for reading and listening on a computer is Thorium Reader, which offers a wide range of built in features that support reading. It also works well with various screen readers.
Reading settings and listening in Thorium Reader
Install the free Thorium Reader and download the desired book to your device. If the book is available in different formats, choose EPUB for listening. EPUB enables listening and other assistive features better than PDF. Please note that not all e-book licences allow downloading to your own device. In such cases, you can only read the book in the service’s own online reading application. In addition, some services require users to create an account in the service in order to download a book.
In the reading view, you can adjust the text size, layout, contrast and colours of an EPUB book via the “Display” menu in the top bar.

The listening function can be found in the middle of the top bar of the reading view. The speaker icon (“Activate Text to Speech”) starts the listening mode. The headphones icon (“TTS options”) opens a menu where you can adjust, for example, playback speed, language and the highlight colour of the passage being read. Thorium Reader uses the Text to Speech voices installed on your device. In the example image, the selected voice is Microsoft Zira from the Windows operating system. To listen to materials in different languages, you need a Text to Speech voice that matches the language of the text.

Referencing e-books
We occasionally receive questions about referencing e-books. At present, e-books in HTML or EPUB formats may not have page numbering, as pages scale to fit the user’s settings. In some services, you can choose whether to read an EPUB or a PDF version of the book, and PDF versions often have page numbering that matches the printed edition.
Publishers often add page map data to EPUB files corresponding to the printed book’s pages, but this can only be used when reading in a separate application. Reading applications, such as Thorium Reader, can utilise page map data.
The Finnish Publishers Association (Suomen Kustannusyhdistys) has advised that one way to reference a page less e book is to use the chapter name or number to indicate the place in the text to which you are referring. Faculties and disciplines usually have their own referencing style, which it is important to verify before starting to write.
Solutions to common issues in using e-books
You have found an interesting e-book, but the resource is not working? This section covers the most common problems and solutions.
If the service reports that you do not have access to the book:
- Make sure you are signed in to UEF Primo or remote access with your UEF credentials.
- A third party network, such as your employer’s or another educational institution’s network, may have a firewall or other setting that interferes with sign in. In this case, try another device or share the network connection from your phone. Sometimes using a private browsing window (e.g., incognito or private browsing) may help.
- Some e-books have a limited maximum number of concurrent users according to the licence terms. In that case, check whether UEF Primo provides a link to the same book in another service, or try accessing the resource later. Some services also allow reservations for certain titles. Such services include Ellibs, EBSCO and Ebook Central.
- UEF Primo also includes electronic legal deposit copies, i.e., domestic electronic materials preserved by the National Library of Finland. Electronic legal deposit copies are available only on legal deposit workstations in campus libraries and cannot be accessed remotely.
- Clear your browser cache and cookies or try another browser.
- In some cases, the book’s licence (i.e., right of use) may have lapsed for one reason or another. In such cases, contact the library via the “Report an access problem” link in Primo and we will investigate the issue.
- Check whether other e-resources are working, such as other e-books in the same service or e-resources in other services. If you have signed in to UEF Primo or the remote access server with your UEF credentials but cannot access the materials, contact Digital Services through the eServices portal (https://eservices.uef.fi), as there may be an issue with your credentials. In this scenario, you likely received the following error message: “ERROR: isMemberOf group not allowed to access ezproxy”.
If the e-book or the service’s website does not open at all:
- Check the status of your network connection and, if possible, restart the connection and any network devices (e.g., modem or router).
- Restart your device.
- Clear your browser cache and cookies or try another browser.
Problems related to downloading:
- Some e-books can only be read with a separate reading application, for example Thorium Reader. Many e-book services provide instructions related to downloading the required reading application, sign in and use.
Finally
You can always contact the library regarding the use and accessibility of our e-resources. You can report a nonworking e-resource via the “Report an access problem” link in Primo, the UEF Primo feedback form or by email to [email protected]. It helps our work if you describe the issue and, if the site provides an error code, include it. More detailed instructions by service and for problem situations are available on our website. For questions related to accessible use of the library’s e-books, you can contact us by email at [email protected].
Thank you for reading the blog; we hope you found these tips helpful for using e-books.
Marjut Perälä, tietopalveluneuvoja| information services advisor
Riku Lehtimäki, tietopalveluneuvoja| information services advisor
Tietoaineistopalvelut | Collection services
Jaakko Nyrönen, tietoasiantuntija| information specialist
Opetus- ja tietopalvelut | Training and information services