Uutiskirje, helmikuu 2024

Alkuvuosi on mennyt opetuksentäyteisissä merkeissä. Myös joitakin materiaaleja on julkaistu, ja kevään aikana järjestetään useampia tilaisuuksia ja tilanteita, joissa on mahdollisuus puhua karjalaa. Kielen kirjallisen ja suullisen käytön tukeminen onkin yksi elvytyshankkeen keskeisimmistä tehtävistä.

Paras talvisana karjalaksi: vielä ehdit äänestää!

Elvytyshankkeen blogissa on pitkästä aikaa käynnissä sanaäänestys. Tällä kertaa etsitään karjalan parasta talvisanaa. Äänestykseen on valittu talvisia sanoja karjalan kaikista päämurteista, ja lomakkeella voi lisäksi jakaa siitä puuttuvan mutta itselle rakkaan talvisanan. Kyselyn tulokset ja vastaajien omat suosikkisanat julkistetaan myöhemmin elvytyshankkeen blogissa.

Parasta talvisanaa voi äänestää 4.2.2024 saakka.

Linkki sanaäänestystä käsittelevään tekstiin elvytyshankkeen blogissa.

Linkki äänestyslomakkeelle Webropolissa.

Karjalaisen Dorogu – Karjalan mystisillä poluilla -elokuvatrilogian esitys Joensuussa

Karjalainen Dorogu – Karjalan mystisillä poluilla -lyhytelokuvatrilogia esitetään Joensuussa helmikuun toisella viikolla. Näytös järjestetään sunnuntaina 11.2. kello 15 ja se on osallistujille ilmainen. Lippuja ei siis tarvitse ostaa etukäteen. Näytös pidetään Pohjois-Karjalan elokuvayhdistyksen tiloissa osoitteessa Koskikatu 8. Tapahtumassa ovat paikalla ohjaaja Jyrki Haapala, apulaisohjaaja Robert Tobin ja karjalan kielen elvytyshankkeen koordinaattori Milla Tynnyrinen. Heille voi esittää kysymyksiä elokuvanäytöksen jälkeen.

Dorogu-lyhytelokuvat kuvaavat karjalaisia siirtymäriittejä ja itkujen ja loitsujen merkitystä osana niiden juhlimista ja kunnioittamista. Trilogia käsittelee myös naisten keskeistä roolia siirtymäriiteissä. Ensimmäinen elokuva Veneh (2016) käsittelee karjalaisia itkuhäitä, toinen osa Lindu (2021) kuolemaan liittyvää mytologiaa ja ritualismia ja viimeinen osa Ilmu (2023) syntymää. Elokuvissa puhutaan livvinkarjalaa.

Linkki lisätietoihin elokuvanäytöksestä Joensuun kaupungin tapahtumasivuilla.

Linkki elokuvaprojektin verkkosivuille.

Vienankarjalaini pakinaklupi -keskustelukerhon kokoontumiset kevättalvella 2024

Olga Karlovan vetämä vienankarjalainen pakinaklupi-keskustelukerho jatkaa kokoontumista kevättalvella 2024. Pakinaklupiin ovat tervetulleita kaikki, jotka tahtovat kehittää karjalan kielen taitoaan ja joita kiinnostavat karjalan kieli ja karjalainen kulttuuri. Pakinaklupi kokoontuu Zoomissa.

Pakinaklupin seuraava tapaaminen on 5.2. kello 16.40–17.40. Zoom-linkkiä voi pyytää sähköpostitse Olgalta (olga.karlova@uef.fi).

Pakinaklupin sivulle elvytyshankkeen blogissa on kertynyt paljon kiinnostavaa karjalankielistä materiaalia. Sivulla on julkaistu esimerkiksi pakinaklupin osallistujien kirjoittamia tekstejä ja lyhyt kirjoitus jokaisesta vuonna 2023 pidetystä tapaamisesta. Jos osallistuminen jännittää, voi toimintaan tekstien avulla tutustua jo etukäteen.

Linkki pakinaklupin sivulle elvytyshankkeen blogissa.

Livvinkarjalan keskustelukurssin opiskelijoiden kirjoitukset elvytyshankkeen blogissa

Itä-Suomen yliopistossa järjestetään kevättalvella 2024 livvinkarjalan keskustelukurssia. Keskustelun lisäksi kurssilla kirjoitetaan paljon erilaisia tekstejä, joita julkaistaan säännöllisesti elvytyshankkeen blogissa. Tähän mennessä opiskelijat ovat kirjoittaneet esimerkiksi omista opinnoistaan ja töistään ja kuvien pohjalta – näissä teksteissä käsitellään kaikkea omista kuulumisista kirkkoihin ja noituuteen.

Tekstejä julkaistaan livvinkarjalaisen Paginkluubu-keskustelukerhon sivulla, ja ne kielentarkistaa kurssin opettaja Natalia Giloeva.

Linkki teksteihin elvytyshankkeen blogissa.

Kasvissyöjän sanasto livvinkarjalaksi

Elvytyshankkeen blogissa on julkaistu Milla Tynnyrisen laatima ja Natalia Giloevan tarkistama kasvissyöjän sanasto. Sanaston on tarkoitus laajentaa karjalankielistä ruokasanastoa, ja siihen on kerätty kasviperäisten ruoka-aineiden kuten kasviproteiinien ja kasvimaitotuotteiden nimityksiä livvinkarjalaksi.

Linkki sanastoon elvytyshankkeen blogissa.

Irina Karvosen videot

Suosittelemme seuraamaan elvytyshankkeen blogin Karjalazet kirjutetah -sivua, jolla julkaistaan säännöllisesti kieliyhteisön jäsenten kirjoituksia ja toisinaan videoitakin.

Tammikuussa sivulla on julkaistu Irina Karvosen kuvin ja videoin havainnollistettu karjalanpiirakkaohje ja video, jossa hän kertoilee kovista pakkasista ja pakastimen sulattamisesta. Videoissa puhutaan livvinkarjalaa.

Jos tahdot, että tekemäsi teksti tai video julkaistaan elvytyshankkeen blogissa, lähetä se meille sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi). Hankkeen kieliasiantuntijat tarkistavat tekstiaineistot, koska niitä voidaan käyttää myös karjalan opetuksessa, mutta videot julkaistaan useimmiten sellaisinaan. Elvytyshankkeelle tarjotun materiaalin julkaisusta päätetään aina tapauskohtaisesti.

Linkki karjalanpiirakkaohjeeseen.

Linkki jääkaappivideoon.

Linkki Karjalazet kirjutetah -sivulle.

Karjalankieliset keskustelukerhot helmikuussa

Lähetimme tällä viikolla sähköpostilistallemme erillisen tiedotteen, johon olimme koonneet kaikkien kevättalvella 2024 järjestettävien Paginperti-keskustelukerhojen tiedot. Tässä kuitenkin kertauksen vuoksi vielä perustiedot helmikuun Paginperteistä:

Joensuu, Kaikkien Paginperti: 25.2. kello 16–18, Rantakatu 23 A ja Zoom (linkki Natalia Giloevalta, natalia.giloeva@uef.fi)

Joensuu, Nuorten Paginperti: 18.2. kello 15–17, Rantakatu 23 A

Tampere: 6.2. kello 17–19, Koulukatu 12