Uusi kirjastolainen esittäytyy | Greetings from a new library-worker

(Please, scroll down to read in English.)

Emme ole ehkä törmänneet Joensuun kampuskirjaston hyllyjen välissä, mutta nimeeni ovat kirjastolle hankintaesityksiä jättävät saattaneet jo törmätä. Olen Riku Lehtimäki ja tietopalveluneuvojan pestini Joensuun kampuskirjastossa alkoi helmikuussa. Työskentelen tietoaineistopalveluiden hankintayksikössä ja päävastuualueeni on tutkimuskirjojen hankinta. Jos siis teet Joensuun kampuskirjastolle UEF-Primon kautta tai lomakkeella hankintaesityksen tutkimukseesi liittyvästä kirjasta, se todennäköisesti päätyy minun työpöydälleni.

Uudessa työssä on aina paljon opeteltavaa, mutta onneksi Joensuun kampus ja sen kirjasto olivat minulle entuudestaan tuttuja. Opiskelin Itä-Suomen yliopistossa englantia ja käännöstiedettä ja tuolloin kampuskirjaston salit tulivat todella tutuiksi – vaikka tietysti kehittyvät kokoelmat ja tilat ovatkin ehtineet muuttua omista opiskeluajoistani monilta osin. Kirjastomaailmaan pääsin sisälle yleisissä kirjastoissa jo ennen opiskelujani ja lopulta se vei mennessään. Aiemmin olen työskennellyt yleisten kirjastojen puolella erilaisissa tehtävissä Kokkolassa ja Heinolassa. Työn ohessa suoritin myös kirjastoalan opintoja. Kun minulle tarjoutui mahdollisuus työskennellä yliopiston kirjastossa ja paluumuuttaa Joensuuhun, tilaisuuteen oli tartuttava. Päätöstä ei ole tarvinnut katua; tieteellinen kirjastomaailma on todella inspiroiva työympäristö.

Vapaa-aikani kuluu paljolti musiikin, kirjallisuuden ja kirjoittamisen sekä erilaisten pelien kanssa puuhatessa. Viime aikoina ovat kiinnostaneet erityisesti kansanperinne, vanha kauhukirjallisuus, pöytäroolipelit ja akustiset kitarat.

Kirjaston uusi työntekijä kirjahyllyn vieressä. LIbrary's new staff member in front of a book shelf.
Tietopalveluneuvoja Riku Lehtimäki | Information services advisor Riku Lehtimäki

You may not have seen me around between the bookshelves in the library halls, but there’s a good chance you might have already come across my name if you’ve sent us book acquisition requests in the past months. My name is Riku Lehtimäki and I started as an information services advisor at Joensuu Campus Library in February. I work in book acquisitions at collection services. When you fill out an acquisition request for books needed for your research in UEF Primo, or on the form, for Joensuu Campus Library, it will most likely end up on my desk, so to speak.

It feels like there is no end to new things, both big and small, you need to learn when starting at a new job. I was already well-acquainted with Joensuu Campus Library as I studied English and translation studies at UEF and spent a lot of time reading and studying at the library, but the facilities and collections have naturally evolved a lot since then. I had worked at Kokkola public library before my studies at UEF and soon after graduating found myself gravitating to the world of libraries, so much so that ended up studying the field while working as a librarian at Heinola public library. When the opportunity to work in the UEF Library return to Joensuu presented itself, I decided dive in headfirst. These first few months have shown the world of academic libraries to be an exceptionally inspiring work environment.

Most of my free time is spent with music, literature and gaming – listening, reading, writing and playing. At the moment I’m especially interested in folklore, older horror fiction, tabletop role-playing and acoustic guitars.

Riku Lehtimäki, tietopalveluneuvoja | Information services advisor
Tietoaineistopalvelut | Collection services