Te toivoitte, me toteutimme! | You asked, we made it happen!
(Please, scroll down to read in English.)
Olemme kuulleet sinua, oi Itä-Suomen yliopiston kirjaston asiakas! Seurattuamme saamiamme palautteita kivet ja kannot on käännetty, jotta juuri sinun kirjastokokemuksesi olisi entistä mutkattomampi. Tässä kirjoituksessa kerromme, millaisia uudistuksia olemme toteuttaneet kirjastossa viime kuukausina. Toiveita olemme saaneet erityisesti Joensuun kampuskirjastossa. Nämäkin arkiset parannukset ovat syntyneet yhteisenä ponnistuksena, ja kirjastoa ovat olleet auttamassa yliopistomme toimitilapalvelut, digipalvelut sekä monet muut kampuksen tärkeät toimijat. Me kirjastossa emme voi tarjota parasta yksin – tarpeitasi vastaavat palvelut syntyvät yhteistyön avulla.
Aikaisemmin 24/7-itseopiskelutiloihin
Tiesitkin varmasti, ettei kirjaston käytön tarvitse rajoittua UEFilaisella vain aukiolotunteihin! Olemme jo vuosia tarjonneet Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle mahdollisuuden käyttää kirjaston tiloja virallisten aukioloaikojen ulkopuolella henkilökohtaisen 24/7-kulkutunnisteen avulla. Kirjaston sulkeutuessa varmistamme turvallisuutesi takaamiseksi, ettei tiloihin jää ylimääräisiä henkilöitä, joten kaikkien on poistuttava sieltä. Aiemmin tyhjennysaika on ollut 30 minuuttia, mutta ahkerien tilapalvelumestareiden ansiosta olemme voineet supistaa tyhjennysajan 15 minuuttiin. Tämä on ollut toivottu uudistus, jotta opiskelijoiden paras flow-tila ei ehtisi haihtua kirjaston sulkeutuessa ja sitä odotellessa, että tiloihin pääsee palaamaan. Säästyy sekin vartti johonkin kivempaan!
Parannettu langaton verkko
Olemme saaneet vuosien varrella palautetta langattoman verkon heikosta toimivuudesta ja katvealueista Joensuun kampuskirjastolla, joka levittäytyy kolmeen eri kerrokseen lukuisine nurkkauksineen. Digipalvelut on parantanut wifin toimintaa sijoittamalla tiloihin uusia tukiasemia. Nyt voit nauttia nopeasta ja luotettavasta Internet-yhteydestä kirjastossa entistä laajemmin. Vähemmän pätkimistä, sujuvampaa työskentelyä!
Välipala-automaatti
Meiltä on jo vuosien ajan toivottu välipala-automaattia, ja nyt se on vihdoin täällä! Kampusalueella ravintolapalveluita tuottava Compass Group järjesti välipala-automaatin Joensuun kampuskirjastoon loppuvuodesta 2024. Automaattia on alettu käyttää ilahduttavan paljon, ja sen valikoimaa on monipuolistettu palautteiden ja kertyneiden kokemusten perusteella. Voit jatkossakin antaa palautetta Compass Groupille sähköpostitse (carelia@compass-group.fi), heidän vieraskirjaansa kampusravintoloissa tai suullisesti. Kuopiossa välipala-automaatti on sijainnut kirjaston välittömässä läheisyydessä jo pidempään. Olitpa kummalla kampuksella tahansa, nälkäkiukku on enää muisto vain!

Enemmän ryhmätyöhuoneita
Ryhmätyöhuoneet ovat Joensuussa hyvin suosittuja, ja niitä toivottu lisää jo kauan. Vaikka tila asettaa omat rajoitteensa, olemme vastanneet toiveeseen. Kirjasto tyhjensi kaksi erikoiskokoelmille varattua huonetta (3A2 ja 3A3) Joensuun kampuskirjaston 3. kerroksessa sijaitsevasta 3A-salista ja avasi ne hiljattain ryhmätyökäyttöön. Ryhmätyöhuoneita löytyy eri tarpeisiin 2. ja 3. kerroksesta. Kuopion kampuskirjastoa lähimmät ryhmätyöhuoneet sijaitsevat puolestaan Snellmanian aulassa.
Monipuolisemmat kierrätyspisteet
Joensuun kampuskirjastossa toivottiin monipuolisempia kierrätyspisteitä roskille. Nyt kuhunkin kerrokseen on sijoitettu erilliset kierrätyspisteet, joiden yhteydestä löydät myös erilliset keräyspisteet tyhjille pulloille ja tölkeille. Kiitos, että autat pitämään kirjaston siistinä.
Erilliset tietokonenäytöt asiakaskäyttöön
Eräässä asiakaspalautteessa toivottiin Joensuun kampuskirjaston tietokonealueelle erillistä näyttöä, johon saisi kytkettyä oman kannettavan tietokoneen. Sellainen järjestyi jo samana päivänä! Kuopion kampuksella asiakkailla on Opparin tiloissa Canthia-rakennuksen 2. kerroksessa käytettävissä 10 näyttöä, jotka mahdollistavat oman tietokoneen kytkemisen. Toistaiseksi emme ole pyytäneet vastaavia näyttöjä kirjaston puolelle, sillä näytöt veisivät tilaa tietokoneilta. Jos kuitenkin koet, että näytöt olisivat hyödyllisiä nimenomaan kirjastossa, kerro siitä meille!
Saavutettavat työpisteet
Aistiherkkien asiakkaiden tarpeita varten Joensuun kampuskirjaston 1. kerroksen hiljaisesta lukusalista löytyy työpiste, joka tukee kognitiivista ja fyysistä esteettömyyttä. Työpisteellä on monipuolisesti säädettävä 4K-näyttö ja sähkösäätöinen työpöytä. Myös tämä aloite on tullut asiakaspalautteena, ja sitä toteuttamassa ovat olleet yliopiston koulutuspalvelut, toimitilapalvelut ja digipalvelut. Joensuussa vastaava mutta erikseen varattava työpiste löytyy myös 1. kerroksen Exam 2 -tilasta (C162). Kevään aikana tällainen tulee myös Kuopion kampukselle Canthia-rakennuksen 2. kerrokseen, CA206-tilaan. Lisätietoa Kamun Itseopiskelutilat-sivulla.
Mitä seuraavaksi?
Kehitämme palveluita saamamme palautteen perusteella jatkuvasti. Toivomme, että kerrot jatkossakin meille, miten voimme parantaa kirjastokokemustasi. Palautetta on kaikkein mutkattominta jättää meille verkkolomakkeen avulla, mutta kirjaamme puolestasi myös palvelupisteellä antamasi suullisen palautteen, jotta se löytää tiensä perille kirjaston sisällä. Tunnuslauseemme kirjaston uudelle toimikaudelle 2025-2028 on: ”Aina avoin”. Mitä se tarkoittaa sinulle kirjaston käyttäjänä? Mitä voisimme tehdä, että se toteutuisi? Kerro se meille, ja voi olla, että pääsemme pian tekemään lisää parannuksia!

We have heard you, dear customer of the University of Eastern Finland Library! After listening to your feedback, we have left no stone unturned to make your library experience even more enjoyable. In this post, we will share the improvements we have made in our library over the past few months. We have received numerous suggestions for improvement, especially for the Joensuu Campus Library. These everyday enhancements have become reality through joint efforts, with significant support from our university’s Facilities Management, Digital Services, and many other important operators on campus. We at the library cannot offer our best on our own – services that genuinely meet your needs are created through collaboration.
Less waiting before entering the 24/7 self-study facilities
You certainly knew that using the UEF Library doesn’t have to be limited to opening hours, didn’t you? For years, we have offered the students and staff of the University of Eastern Finland the opportunity to use the library premises outside official opening hours with a personal 24/7 access badge. When the library closes, we make sure that there are no extra people left in the premises, so everyone must exit. In the past, this waiting period has been 30 minutes, but thanks to hard-working facilities management officers, we have been able to reduce the period to 15 minutes. This has been a desired improvement, so that the flow state of students would not disappear when the library closes and while waiting for the return to the facilities. A quarter of an hour saved for something nicer!
Smoother wireless network
Over the years, we have received feedback on the poor functioning and blind spots of the wireless network at the Joensuu Campus Library, which has three floors with numerous corners. Digital Services has improved the quality of Wi-Fi by placing new routers in the premises. Now you can enjoy fast and reliable Internet access even more widely in the library. Smooth sailing all the way!
Vending machine
We’ve been asked a vending machine for years, and now it’s finally here! Compass Group, which provides restaurant services in the campus area, brought a vending machine containing snacks and beverages to the Joensuu Campus Library at the end of 2024. The machine has found its everyday users, and the variety of its selection has increased based on the feedback. You can continue to provide feedback to Compass Group via email (carelia@compass-group.fi), their guestbook at the campus restaurants, or face-to-face while visiting the campus restaurants. In Kuopio, the vending machine has been located in the immediate vicinity of the library for a long time. No matter what campus you’re on, being “hangry” is a thing of the past!
More group work rooms
Group work rooms are heavily used in the Joensuu Campus Library, and adding more of them has been on the wish list of many. Although the physical space imposes its own limitations on this, we have responded to the wish. The library has emptied two rooms (3A2 and 3A3) previously reserved for our special collections at the 3rd floor of the Joensuu Campus Library and recently opened them for group work. Group work rooms for different needs can be found on the 2nd and 3rd floors of the Joensuu Campus Library. The group work rooms closest to the Kuopio Campus Library are located in the lobby of Snellmania building.
Better recycling points
There were requests for more versatile recycling points for rubbish in the Joensuu Campus Library. Now, dedicated recycling points have been placed on each floor, and you can also find separate collection points for empty bottles and cans. Thank you for keeping the library clean.
Separate computer monitors for customer use
There was a request for a separate monitor that could be connected to a personal laptop at the computer area in the Joensuu Campus Library. We made this happen on the same day! On the Kuopio campus, customers have 10 monitors available in the Oppari premises on the 2nd floor of the Canthia building, enabling them to connect their own laptop. So far, we have not asked for similar monitors on the library premises in Kuopio, as the they would take up space on computers. However, if you feel that monitors would be useful specifically in the library, let us know!

Accessible workstations
To meet the needs of sensory-sensitive customers, a dedicated workstation can be found in the reading room on the 1st floor of the Joensuu Campus Library. It supports cognitive and physical accessibility. The workstation has a versatile 4K monitor and an electrically adjustable desk. This initiative has also come as customer feedback and has been implemented by the university’s Student and Learning Services, Facilities Management, and Digital Services. In Joensuu, a similar but reservable workstation can also be found in the Exam 2 space on the 1st floor (C162), and during the spring, there will also be one on the 2nd floor of the Canthia building (CA206), Kuopio, as well. You can find more information on Kamu’s Self-study facilities webpage.
What next?
We continuously develop the library services based on the feedback we receive. We hope you will continue to tell us how we can improve your everyday library experience. The easiest way to leave feedback is through an online form, but we also collect the feedback you provide face-to-face at the customer service desk so that it will be heard. Our motto for the library’s new term 2025-2028 is: “Always open.” What does it mean for you as a library user? How can we make it a reality? Share your thoughts with us, and together, we can improve the library further!
Olli Hiltunen, tietopalveluneuvoja | information services advisor
Asiakaspalvelut | Customer services