“Miksi kurssikirjoja on joillain kursseilla hankalasti tai ei ollenkaan saatavilla?”

Otsikon kysymys on poimittu palautteesta, jota kirjasto sai vuonna 2013 toteutetussa käyttäjäkyselyssä. Samankaltaisia asioita pohdiskeltiin useassakin palauteviestissä.

Totta on, että kurssikirjoja ei ole riittävästi, ainakaan kaikille kursseille. Yliopistokirjastojen on kuitenkin vaikea poistaa ongelmaa kokonaan. Kysyntä kohdistuu tietyille harvoille tenttipäiville. Määrärahat eivät mahdollista niin monen niteen hankintaa, että kaikille riittäisi kirjoja juuri näiden päivien alla. Varausjonon muodostuessa pitkäksi kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun tai tehdä hankintaesitys verkkolomakkeella. Lisäkappaleita hankitaan, jos se vain suinkin on mahdollista. Varausjonoja voidaan purkaa nykyisin myös muilla keinoin: Tenttiakvaario mahdollistaa tenttimisen ruuhka-aikojen ulkopuolella, ja sähköisessä muodossa yksi tenttikirja voi olla monen tenttiin lukijan käytettävissä yhtäaikaisesti.hankintaesityslomake

“Miksi kirjaston kokoelmissa ei ole niitä kirjoja, joita opettaja suositteli ja joita tarvitsisin tutkielmani teossa?”

Käyttäjäkyselyn kautta saadussa palautteessa kaivattiin myös tutkimuskirjallisuutta. Miksi haluttua teosta ei aina löydy kirjaston kokoelmista? Yksi mahdollinen vastaus on, ettei opettaja eikä myöskään kirjaa tarvinnut opiskelija ole esittänyt sitä kirjastoon hankittavaksi. Kirjasto toivoo hankintaesityksiä kaikilta asiakkailtaan, niin opiskelijoilta kuin yliopiston henkilökunnalta. Yhteistyöllä kokoelmista voisi löytyä paremmin juuri sitä aineistoa, jota tutkimuksessa ja opiskelussa kulloinkin tarvitaan. Yliopiston tutkimus- ja opetusaloille hankintatoiveet pyritään aina toteuttamaan.

Tervetuloa tekemään hankintaesityksiä! Kaikenlainen palaute kirjaston kokoelmista on aina tervetullutta, muulloinkin kuin virallisissa käyttäjäkyselyissä.

Riitta Porkka
Palvelupäällikkö – Kokoelmapalvelut