Kohti yhdenvertaisempia, monimuotoisempia ja osallistavampia kirjastopalveluita | Towards more equal, diverse, and inclusive library services
(Please, scroll down to read in English.)
Tällä viikolla vietämme sekä kansallista tasa-arvon päivää että yliopistomme omaa tasa-arvopäivää. Nämä päivät sattuvat keskelle rasisminvastaista viikkoa, jonka aiheena on puuttuminen. Samaan aikaan yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon romuttumista koskevat uutiset maailmalta huolestuttavat ja puhuttavat niin yliopistomme viestintäkanavissa, kampusravintoloissa kuin kirjaston kahvihuoneessakin. Välillä tuntuu toivottomalta, kun pitkään rakennettuja, jo saavutettuja virstanpylväitä kaadetaan maahan rytinällä. Tällaisina hetkinä tekee mieli tehdä jotain, ettei toivo ja usko tulevaisuuteen katoa. Yksi tapa voi olla kirjoittaa ylös niitä hyviä asioita, joita maailmassa jo on. Sillä niitähän on, edelleen!
Kun katselen yliopistomme kirjastoa, näen useita yhdenvertaisuutta, monimuotoisuutta ja osallisuutta edistäviä asioita ja palveluita. Kuten niin usein näiden asioiden kanssa, paljon on vielä kesken ja valmiiksikaan ei välttämättä tulla koskaan. Tärkeintä kuitenkin on, että matkalla ollaan. Osa näistä asioista tuntuu itsestäänselvyyksiltä, osa on vaivalla rakennettu, osa on toteutettu kirjaston käyttäjien toiveiden ja palautteiden perusteella, osa yhteistyössä yliopiston muiden toimijoiden kanssa.
Kirjastopalvelujen suunnittelua ohjaa omalta osaltaan yliopistomme juuri päivitetty tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka löydät UEFin sivustolta Tasa-arvoinen ja saavutettava yliopisto. Suunnitelmassa sanotaan muun muassa näin: ”huomioimme yhdenvertaisesti opiskelijoidemme ja henkilöstömme erilaiset tarpeet ja yksilölliset erot”, ”edistämme proaktiivisesti yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaotetta” ja ”puutumme epäasialliseen kohteluun, syrjintään, rasismiin ja häirintään yliopiston toimintamalleja noudattaen” (Monimuotoinen ja yhdenvertainen yliopistomme: Itä-Suomen yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2025-2026, s. 8). Millaisia sitten ovat yhdenvertaisemmat ja monimuotoisemmat kirjastopalvelut ja miten niitä toteutetaan? Seuraavia näkökulmia tulee minulle mieleen.
Kirjaston tilojen esteettömyys ja saavutettavat aukiolot
Kirjastoon ovat tervetulleita kaikki omana itsenään. Kirjastoa käyttävät niin opiskelijat, opettajat kuin yliopiston muukin henkilökunta. Kirjaston tilat, painetut kokoelmat ja palvelut eivät ole rajatut vain yliopistolaisille, vaan kirjasto on avoin kaikille. Yliopistoyhteisöllemme kirjasto toimii myös aina avoinna olevana työskentelypaikkana: 24/7 on yksi parhaista jutuista, jonka olemme saaneet aikaan! Jokaisella meistä on oma opiskelu- ja työskentelyrytmimme. On hienoa, että työskentelytilat ovat tarjolla niin aamuvirkuille kuin yökukkujillekin. Jos esseet tai opinnäytteet eivät suju kotona tai oma kone temppuilee tai sitä ei ole, löytyy kirjastolta tietokoneita ja apua.
Täysin esteettömiä eivät kirjastotilat valitettavasti ole kummallakaan kampuksella. Suurin syy tähän on varmasti rakennusten ikä. Joka kerta kun kiskon auki Joensuun kampuskirjaston jäykähköä ovea, ajattelen kateudella (ja ilolla) Kuopion kampuskirjaston automaattista ovenavaajaa. Jos liikkuminen kirjastotiloissa on hankalaa tai ahdasta tai kirja on ulottumattomissa ylähyllyllä, kannattaa pyytää apua. Autamme mielellämme. Muutenkin huomiot epäkohdista esteettömyydessä ovat tervetulleita – emme aina huomaa itse kaikkea. Lisätietoa kirjastotilojen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta löydät kirjaston sivuilta. Tässä kohtaa on ilo myös kertoa hyviä uutisia: saimme juuri Joensuun kampuskirjastoon kaksi esteetöntä työskentelypistettä, jollaisia on toivottu. Työskentelypisteillä on erityisen hyvät, säädettävät näytöt ja sähköpöydät.
Syrjinnästä vapaa alue ja tiloja erilaisiin tarpeisiin
Kirjaston tilojen Syrjinnästä vapaa alue -merkit on laitettu näkyville niin, että ne sattuisivat näkökenttään heti sisään astuessa. Merkit voivat äkkiseltään tuntua päälleliimatulta tavalta vastustaa syrjintää, mutta viesti niiden takana on aito ja tärkeä: puutumme kaikenlaiseen häirintään, syrjintään, kiusaamiseen ja rasismiin. Merkit ovat lupaus siitä, että kirjaston henkilökunta on sitoutunut auttamaan, jos tällaisia tilanteita syntyy. Jos siis näet, kuulet tai kohtaat syrjintää ja kaipaat apua, tule kertomaan siitä. Jokainen kirjaston käyttäjä on myös sitoutunut kirjaston käyttösääntöihin, joissa velvoitetaan käyttäytymään kirjaston tiloissa asiallisesti ja muita häiritsemättä.
Kirjastotilojen remonteissa on kuultu käyttäjien toiveita ja pyritty luomaan kirjastosta toimiva tila erilaisiin tarpeisiin. On hankittu monenlaisia tuoleja monenlaisille istujille, sähköpöytiä parantamaan näyttöpääte-ergonomiaa, tehty ryhmätyötiloja niin paljon kuin seinät antavat periksi ja luotu erilaisia tiloja myös rennompaan oleiluun ja kohtaamisiin. Samalla on pyritty pitämään kiinni rauhasta ja hiljaisuudesta. Tämä viimeksi mainittu on asia, jota me kaikki voimme toteuttaa yhdessä. Kirjaston tunnelma ja ilmapiiri syntyvät siitä, miten otamme toisemme huomioon.
Esimerkkinä hieman erilaisista tiloista toimii vaikkapa Joensuun kampuskirjastosta löytyvä hiljentymishuoneeksi kutsuttu huone, jonne voi vetäytyä silloin, kun kaipaa omaa rauhaa ja hiljaisuutta. Huoneessa voi vain olla, mietiskellä, rukoilla, joogata – tehdä mitä tahansa, mikä saa mielen rauhoittumaan. Joensuussa voi myös tulla tapaamaan kampuspappia kirjastossa olevaan tapaamishuoneeseen joka torstai-iltapäivä. Ajanvarausta ei tarvita; riittää, että astut sisään.
Erilaiset aineistot monessa muodossa monenlaisille lukijoille
Olemme moninainen joukko myös lukijan roolissa. Yksi haluaa lukea vain painettua aineistoa, toinen vain elektronista, kolmas kokee helpommaksi kuunnella äänikirjaa. Jokaista kirjaa ei valitettavasti löydy kaikissa näissä muodoissa. Välillä joutuu tyytymään esimerkiksi e-kirjaan, vaikka painettu kirja sopisi omaan lukutapaan paremmin. Toisaalta e-kirjaan pääsee käsiksi useampi, myös etänä kampuskaupunkien ulkopuolelta. Monia e-kirjoja on myös mahdollista kuunnella.
Jos lukemisen kanssa on haasteita, Celia-palvelun kautta saatavat äänikirjat voivat auttaa. Celia on valtakunnallinen saavutettavuuskirjasto, jonka kautta saat esimerkiksi tenttikirjoja ääneen luettuina. Liikkeelle pääset ottamalla yhteyttä oman kampuskirjastosi Celia-yhteyshenkilöön. Lukemisesteestä ei tarvitse esittää todistusta. Celia on koonnut sivuilleen myös kuuntelun ja lukemisen apuvälineitä, joihin kannattaa tutustua, jos haluaa käyttää vaikkapa ruudunlukuohjelmia.
Me kirjastolla pyrimme nostamaan näkyville mahdollisimman paljon myös avointa aineistoa, kuten Open Access -lehtiä ja -artikkeleita, avoimesti saatavilla olevia e-kirjoja ja näiden erilaisia hakupalveluita. Tiede ja sen tulokset kuuluvat tasapuolisesti kaikille, eivät ainoastaan niille organisaatioille ja käyttäjille, joilla on varaa maksaa niistä. Hakupalvelu UEF-Primossa voi hakutulokset rajata koskemaan esimerkiksi vain Open Access -aineistoa, jolloin tiedonhakijalla ei tarvitse olla UEF-tunnuksia päästäkseen käsiksi haun tuloksiin. Lisää hyviä vinkkejä on koottu kirjaston Avoimen tiedon hakuoppaaseen.
Ei ole kirjastoa ilman kokoelmia ja niiden käyttäjiä. Parhaimmillaan kokoelmat muodostuvat yhdessä käyttäjien kanssa. Hankintaesityksiä saavat tehdä kaikki, ja useimmiten esitykset myös toteutuvat. Tämän viikon teemaan liittyen: puuttuuko kokoelmistamme jokin yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa tai esimerkiksi antirasismia käsittelevä teos, joka siellä ehdottomasti tulisi olla?
Moninainen tiedonhaun ohjaus ja opetus
Kirjasto tarjoaa kirjaston käytön ja tiedonhaun ohjausta kaikille, jotka sitä tarvitsevat ja pyytävät. Kysymyksesi voi olla pieni tai suuri, liittyä fyysisen kirjaston käyttöön tai vaikkapa gradun tai väitöskirjan lähdeaineiston löytämiseen. Tiedonhaun ohjausta saa joko ruudun välityksellä tai paikan päällä, yksin tai porukassa.
Kirjaston järjestämässä opintopisteopetuksessa pyritään kulkemaan kohti monimuotoisempia kurssisuoritustapoja opiskelijoiden toiveita kuunnellen. Moni tiedonhaun kurssi on mahdollista suorittaa verkossa, mutta lähiopetustakaan ei ole unohdettu silloin, kun sille on tarvetta. Kuten koko yliopistolla, myös kirjastolla käydään keskustelua erilaisista oppimisen haasteista ja moninaisten opiskelijoiden kohtaamisesta ja mietitään keinoja rakentaa kursseja, jotka olisivat saavutettavia ja toimivia kaikille. Monimuotoiset ohje- ja oppimateriaalit (esimerkiksi videomuotoiset tai kuvalliset materiaalit tekstimuotoisen materiaalin lisäksi) alkavat olla arkipäivää. Kirjasto tuottaa myös avoimia tiedonhaun oppimateriaaleja, jolloin pääsy materiaaliin ei ole rajattu vain kurssin opiskelijoille tai auki vain kurssin aikana. Avoimien oppimateriaalien tulee myös aina olla saavutettavia, joten digitaaliseen saavutettavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.
Kirjasto erilaisissa tapahtumissa
Erilaisiin yhdenvertaisuuteen, moninaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviin tapahtumiin osallistuminen on kirjastossa luonnollista toteuttaa nostamalle esille tutkimusta kulloisestakin aiheesta. Kirjaston käyttäjille tämä näkyy aineistonostoina eli näyttelyinä. Kirjastotiloissa paikan päällä vierailevat voivat tutustua fyysisiin kirjanäyttelyihin, etänä olevat virtuaalisiin aineistonostoihin UEF-Primossa. Joka vuosi nostamme esille aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esimerkiksi rasisminvastaisella viikolla ja Pohjois-Karjala Pride ja Kuopio Pride -viikkojen ympärillä. Erilaisten kansainvälisten päivien yhteydessä on tähän mennessä tehty näyttelyitä muun muassa vammaisten päivänä, ihmisoikeuksien päivänä, maailman mielenterveyspäivänä, kansainvälisenä lehdistönvapauspäivänä, Afrikkapäivänä ja päivänä naisille ja tytöille tieteen ja teknologian parissa. Tämä on kirjaston tapa rakentaa tutkimukseen perustuvaa ymmärrystä ja lisätä keskustelua näiden teemojen ympärillä. Kaikki tähän mennessä toteutetut virtuaaliset aineistonostot on koottu UEF-Primoon sivulle Nostoja kokoelmistamme. Juuri käsillä olevan rasisminvastaisen viikon virtuaalinen Puutu rasismiin -näyttely kannattaa myös kurkata!
Lopuksi: tapa vinkata lukemista istuu tiukassa, kun kirjastolainen pääsee ääneen. Tämän viikon (ja miksei kaikkien tulevienkin viikkojen kunniaksi!) vinkkaan muutaman julkaisun ja yhden verkkokoulutusmateriaalin, jotka ovat laajentaneet omaa näkemystäni tasa-arvosta, yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta. Tässä ne tulevat:
- Vainikainen, E., & Kansan sivistystyön liitto, julkaisija. (2022). Syrjimätön kieli: opas inklusiiviseen kielenkäyttöön ja viestintään. KSL-opintokeskus.
- Tawast, S., Leinonen, R., & Tammi, kustantaja. (2024). Suuri valhe vammaisuudesta. Tammi.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Verkkokoulutus antirasismista ammattilaisille (16 lyhyttä videoluentoa).

This week, we are celebrating both National Equality Day and our university’s own Equality Day. These days coincide with Week against racism, which focuses on addressing racism. At the same time, news about the erosion of equality and equity around the world is concerning and discussed in our university’s communication channels, campus restaurants, and library coffee rooms. Sometimes it feels hopeless when long-established milestones are being torn down with a crash. In moments like these, it feels necessary to do something to keep hope and faith in the future alive. When nothing else comes to mind, one can write down the good things and intentions that already exist in the world.
When I look at our university library, I see many things and services that promote equality, diversity, and inclusion. As is often the case with these matters, much is still in progress, and we may never fully complete them. However, the most important thing is that we are on the journey. Some of these things seem self-evident, some have been slowly built, some have been implemented based on the wishes and feedback of library users, and some in collaboration with other university entities.
The planning of library services is also guided in part by our university’s recently updated Gender equality and equal opportunities plan, which can be found on UEF’s website under “Equal and Accessible University.” The plan states, among other things: “We give equal consideration to the different needs and individual differences of our students and staff”, “we aim to proactively promote equal opportunities and anti-racist operating methods,” and “we actively intervene with inappropriate treatment, discrimination, racism, and harassment in accordance with the university’s operating models.” (Our diverse and equal university: the gender equality and equal opportunities plan of the University of Eastern Finland, p. 8). So, what are more equal and diverse library services, and how are they implemented? The following perspectives come to mind.
Accessibility of library spaces and available opening hours
Everyone is welcome to the library as they are. The library is used by students, teachers, and other university staff. The library’s spaces, printed collections, and services are not limited to university members only; the library is open to everyone. For our university community, the library also serves as a workspace that is always open: 24/7 is one of the best things we’ve achieved! Each of us has our own study and work rhythm. It’s great that the workspaces are available for both early birds and night owls. If essays or theses don’t go well at home, or if your computer is acting up or you don’t have one, the library has computers and help available.
Unfortunately, the library spaces are not fully accessible on either campus. The main reason for this is likely the age of the buildings. Every time I pull open the somewhat heavy door of the Joensuu campus library, I think with envy (and joy) of the automatic door opener at the Kuopio campus library. If moving around the library spaces is difficult or cramped, or if a book is out of reach on the top shelf, it is worth asking for help. We are happy to assist. Additionally, any observations about accessibility issues are welcome – we don’t always notice everything ourselves. You can find more information about the accessibility and availability of library facilities on the library’s website. At this point, I am also pleased to share some good news: we have just received two accessible workstations at the Joensuu campus library, which have been requested. The workstations have particularly good adjustable screens and electric desks.
Discrimination-Free Zone and spaces for various needs
The Discrimination-Free Zone signs in the library spaces are placed visibly so that they catch your eye as soon as you enter. At first glance, the signs might seem like a superficial way to oppose discrimination, but the message behind them is genuine and important: we address all forms of harassment, discrimination, bullying, and racism. The signs are a promise that the library staff is committed to helping if such situations arise. So, if you see, hear, or experience discrimination and need assistance, please come and tell us. Every library user is also committed to the Library terms of use, which require behaving appropriately and without disturbing others in the library spaces.
In the renovations of the library spaces, user requests have been heard, and efforts have been made to create a functional space for various needs. Various types of chairs have been acquired for different sitters, electric desks to improve ergonomics, group workspaces have been created as much as the walls allow, and different spaces have been created for more relaxed lounging and meetings. At the same time, efforts have been made to maintain peace and quiet. This latter point is something we can all achieve together. The atmosphere and ambiance of the library are created by how we consider each other.
The Joensuu campus library has a room called the reflection room, where you can retreat when you need your own peace and quiet. In the room, you can just be, meditate, pray, do yoga – just about anything that calms the mind. In Joensuu, you can also meet the campus pastor in the library’s meeting room every Thursday afternoon. No appointment is needed; just step in.
Various materials in many different forms for all kind of readers
We are a diverse group also in the role of readers. One person wants to read only printed materials, another only electronic, and for a third, it is easier to listen to an audiobook. Unfortunately, not every book is available in all these formats. Sometimes you have to settle for an e-book, even though a printed book would suit your reading style better. On the other hand, more people can access an e-book, even remotely from outside the campus cities. Many e-books can also be listened to.
We at the library strive to highlight as much open material as possible, such as Open Access journals and articles, openly available e-books, and various search services for these. Science and its results belong equally to everyone; not just to those organizations and users who can afford to pay for them. In the UEF Primo search service, search results can be limited to only Open Access materials, so the information seeker does not need UEF credentials to access the search results. More good tips are compiled in the library’s Guide for open publications searching.
There is no library without collections and their users. At best, collections are formed together with the users. Everyone can make an acquisition requests, and most of the time, these requests are implemented. Relating to this week’s theme: is there a work on equality, equity, or anti-racism missing from our collections that absolutely should be there?
Diverse information retrieval guidance and teaching
The library offers guidance on using the library and information retrieval to anyone who needs and requests it. Your question can be small or large, related to the use of the physical library or finding source material for a thesis or dissertation. Information retrieval guidance is available either online or on-site, individually or in groups.
In the credit courses organized by the library, we strive to move towards more diverse course completion methods, listening to students’ wishes. Many information retrieval courses can be completed online, but in-person teaching has not been forgotten when needed. Like the entire university, the library also discusses various learning challenges and meeting diverse students, and considers ways to build courses that are accessible and functional for everyone. Diverse instructional and learning materials (such as video or visual materials) often complement text. The library also produces open learning materials, so access to the material is not limited to course students or only available during the course. Open learning materials must always be accessible, so special attention has been paid to accessibility issues.
Library visibility in various events
Participating in events related to equality, diversity, and equity is naturally implemented in the library by highlighting research on the respective topics. For library users, this is visible as exhibitions. Visitors to the library spaces can explore physical book exhibitions, while those remote can access virtual material displays, so called Pics from our collections, in UEF Primo. Every year, we highlight literature related to these topics, for example, during Week against racism and the North Karelia and Kuopio Pride Weeks. In connection with various international days, exhibitions have been organized so far on Disability Day, Human Rights Day, World Mental Health Day, World Press Freedom Day, Africa Day, and the International Day of Women and Girls in Science and Technology. This is the library’s way of building understanding and increasing discussion around these themes. All virtual material displays implemented so far have been compiled in UEF Primo on the page Picks from Our Collections. Check out this week’s virtual exhibition, which has been put together for the Week against racism under the title “Act against Racism”.
Lastly: the habit of recommending reading material is hard to break when a librarian gets to speak. In honor of this week (and why not all the weeks to come!), I recommend a few publications and one online course that have broadened my perspective on equality, equity, and inclusion. Here they are:
- Inclusive language guide (2nd ed.). American Psychological Association, 2023.
- KOTAMO : Report on the state of equality and diversity in Finnish higher education institutions , Jousilahti et al. 2022.
- Online course on anti-racism for professionals (16 short videos), Finnish Institute for Health and Welfare, 2024.
Riitta Holopainen, tietoasiantuntija | Information specialist
Opetus- ja tietopalvelut | Training and information services