Hymy- ja valitusviikot: opiskelijapalautetta kirjastolle, opparille ja tipalle | Smiles and Complaints Week: student feedback to the Library, Oppari and IT Services

(Please, scroll down to read in English.)

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan vuotuinen palautekampanja Hymy- ja valitusviikot oli tänä vuonna 30.9.-4.10.2019 sekä Joensuun että Kuopion kampuksella. Palautetta tuli myös kirjastolle, opparille ja tipalle.

Toivottiin, että Kuopion kampuskirjasto olisi pidempään auki, jopa 24/7 kuten Joensuun kampuskirjasto jo nyt on. On iloa kertoa, että ensi vuoden kesällä tämä muutos tehdään. Tosin se tarkoittaa sitä, että Kuopion kampuskirjasto tulee todennäköisesti olemaan kiinni kesällä, kun tilaa remontoidaan.

Tilasuunnittelu on meneillään, ja mukaan on kutsuttu myös opiskelijaedustajia. Kun palautteissa oli toivottu latauspistokkeita lukusaliin, tullaan sekin tässä yhteydessä miettimään. Tosin se on hieman kaksipiippuinen juttu, sillä osa hiljaisen lukusalin käyttäjistä häiriintyy jopa näppäimistöjen äänistä. Mutta pohditaan tätä.

Joensuun kampuskirjastoa koskevissa palautteissa oli aika monta huomiota kirjaston eri salien joko kylmyydestä tai kuumuudesta. Rakennuksella alkaa olla jo ikää ja kaikille sopivan lämpötilan saavuttaminen on haasteellista. Ehkä tässä auttaisi, jos kirjaston käyttäjät tekisivät itse asiasta huoltopyynnön kiinteistöhuoltoon, kun tilanne on akuutti. Sitä varten on lomake (vaatii kirjautumisen Heimoon). Tilanne olisi ehkä helpommin korjattavissa, jos kiinteistöhuollon edustajilla olisi mahdollisuus välittömästi arvioida, mikä syy mahdollisesti on kylmyyden tai kuumuuden takana.

Toinen useamman kerran esiintynyt risukimppu oli toive hiljaisuudesta. Kirjasto on jaettu erilaisiin äänivyöhykkeisiin, esimerkiksi alakerrassa siirrytään pääovelta katsoen asteittain yhä hiljaisempiin tiloihin, joista hiljaisin on lukusali. Tästä syystä sinne ei myöskään ole suunnitteilla pistokepaikkoja, koska osa lukusalin käyttäjistä kokee koneiden naputtelun häiritsevänä.

Esitettiin, että hiljaisuuden toteutumista tulisi valvoa tarkemmin; tai väitettiin, ettei kirjastossa osata ohjeistaa hiljaiseen työskentelyyn. Asia on esillä aina syksyisin tutorkierroksilla, ja hiljaisuudesta viestivät tikkarit ovat paikoillaan ensimmäisessä kerroksessa. Lähtökohtanamme on, että opiskelijat ovat vastuuntuntoisia yliopisto-opiskelijoita, jotka huomioivat työrauhan kirjastossa. Tarvittaessa nostamme työrauhan esille pienimuotoisilla kampanjoilla.

Toivottiin:

  • lepotilaa kirjastoon: Laavua voi käyttää lepäämiseen samoin kuin Ololaa;
  • taukojumppahuonetta: ehkä jokin muu paikka on taukojumppahuoneelle parempi kuin kirjasto;
  • kahvikonetta: koska Carelia-ravintola on vieressä, ei hankinta ole suunnitelmissa;
  • säkkituoleihin lisää täytteitä – entiset hävinneet jonnekin: asia on jo hoidossa ja toivottavasti ratkaisu tähän löytyy.

Kiitos myös ruusuista, joita sateli ”hyvästä ja ihanasta palvelusta” ja siitä että ” henkilökunta on huippua!”. Erään palautteen mukaan Joensuun kampuskirjasto on ”The most beautiful library ever!”

The annual Smiles and Complaints Week feedback campaign of the Student Union of the University of Eastern Finland was held on 30 September – 4 October this year at both the Joensuu and Kuopio campuses. The Library, Oppari and IT Services also received feedback.

Respondents indicated that they would like Kuopio Campus Library to be open later, even 24/7 like the Joensuu Campus Library. We are glad to announce that this change will be made next summer. It does mean, however, that the Kuopio Campus Library will likely be closed during the summer for renovations.

The design process is under way, and we have invited student representatives to participate. A need for charging outlets in reading areas was expressed in the feedback, and we will be addressing this issue as well. This is quite tricky, though, as some users of the quiet reading areas are distracted by sounds of the keyboard. However we will be discussing this issue.

The feedback concerning Joensuu Campus Library contained quite a few remarks on how cold or warm the different areas of the library are. The building is getting old, and achieving a temperature that is suitable for everyone is quite difficult. One solution to this could be that library users should make a facility maintenance request to building maintenance when the problem arises. You can use the facility maintenance request form (requires login to Heimo). The situation might be best resolved if building maintenance had the chance to assess the reason for the temperature on site without delay.

Another theme that kept popping up was the need for peace and quiet. The library is divided into various noise zones; on the ground floor, for example, you move from the main entrance towards quieter areas as you move further inside the library, ending up in the reading room. That is why we are not planning on adding power outlets to the reading room, because some of the users of the quietest reading area feel that fingers on keyboards are distracting.

Some respondents wanted stricter control on keeping the areas quiet, or claimed that the library staff were unable to instruct people to keep quiet. The issue is always brought up on the tutor rounds in the autumn, and signs that remind people to keep quiet are in place on the first floor. Our premise is that our students are responsible university students, who take others into consideration when using the library. We will highlight the issue by running small campaigns, if necessary.

Wishes:

  • Lounge areas in the library: Laavu and Olola can be used for resting;
  • Exercise break facilities: the library may not be the best place for exercise facilities;
  • Coffee machine: because we are located close to the Carelia restaurant, we are not planning on purchasing a coffee machine;
  • More filling for beanbags – the filling has mysteriously disappeared: we are taking care of this matter and hoping for a swift solution.

We would also like to thank you for the positive feedback, which we got for a “friendly and lovely service” and the fact that our “personnel are top notch!” One piece of feedback even read that the Joensuu Campus Library is “the most beautiful library ever!”

Arja Juntunen, palvelupäällikkö | Head of Services
Asiakaspalvelut | Customer services