Hymy- ja valitusviikot kevät 2020 – vastaajina Arja Juntunen, Jukka Kananen ja Riitta Porkka | Smiles and Complaints Week, spring 2020 – responses by Arja Juntunen, Jukka Kananen and Riitta Porkka
(Please, scroll down to read in English.)
Joensuu
Olisi hyvä saada kirjaston materiaalia enemmän sähköiseen muotoon.
Valitettavasti kaikkea opetuksessa ja tutkimuksessa tällä hetkellä tarvittavaa aineistoa ei ole saatavana sähköisenä. Hankintaperiaatteemme on, että kaikki aineistot hankitaan sähköisenä aina kun se on mahdollista. Teemme myös koko ajan yhteistyötä oppiaineiden kanssa niin, että entistä suurempi osa opiskelussa vaadittavasta aineistosta olisi sähköisessä muodossa.
Hyvä, että teillä on paljon verkkokirjoja ja että Liukulan artikkeleita on myös mahdollista saada luettaviksi sähköisinä!
Kiitos palautteesta. Artikkeleiden, myös vanhempia, sähköinen saatavuus paranee koko ajan. Tässä yhteydessä voisin myös mainostaa, että UEF on mukana kansallisessa Tutkain-hankkeessa, joka huimasti kasvattaa kotimaisten artikkeleiden sähköistä saatavuutta.
Kirjaston toisen ja kolmannen kerroksen A- ja B-saleissa on kylmä. Lisäksi kirjaston valaistusta tulisi parantaa. Ylipäätään kirjaston viihtyvyyttä olisi mielestäni pyrittävä parantamaan ainakin nyt ensisijaisesti valaistuksen ja lämpötilan osalta. Muuten kirjaston palvelut toimivat hyvin.
Viemme palautteesta tietoa eteenpäin. Ongelma ei ole helposti ratkaistavissa, koska rakennus alkaa olla jo vanha ja vaatisi ehkä peruskorjaustason ratkaisuja. Yritetään kuitenkin edistää tätä siinä määrin kuin se on mahdollista.
The library or at least parts of it should be open to students for 24/7 regardless of having a badge. Especially during Finnish winter the current situation is a huge safety risk. If a student were to accidentally leave keys and/or cell phone inside they may not be able to get into their building at home (as the key pads are deactivated at night), which for some students is an hour walk away already. Relying on deposits for badges and fines for opening the doors is asinine at best. It puts undue strain on us as students when all we want is a study place that is warm and maybe has access to a printer.
Kun nykyinen käytäntö on suunniteltu, on siinä haluttu huomioida käyttäjien turvallisuus kokonaisvaltaisesti. Siihen liittyy myös se, että käyttöoikeus on rajattu kulkutunnuksen lunastaneille ja sen myötä käyttösäännöt hyväksyneille turvallisuusohjeisiin perehtyneille henkilöille. Kulkutunnistetta ja avainta ei saa unohtaa kirjastoon, se on osa käyttäjän vastuuta.
Kiitos ihana kirjaston henkilökunta! Kirjastoon kokee aina olevansa tervetullut, vaikka tulisi luimistellen vino pino rästikirjoja repussa, aina otatte lämpimästi vastaan ja autatte asiassa kuin asiassa.
Kiitos, välitämme palautteen henkilökunnalle. Ja ei tarvitse luimistella, koska tämä on meille kirjastossa työskenteleville tutuksi tullutta päivittäistä toimintaa. Et siis ole tässä tapauksessa “ainutkertainen”
Olisi todella mukavaa, jos yliopiston rakennuksissa olisi sellaisia pieniä äänieristettyjä “puhelinkoppeja”. (Olen nähnyt tällaisia Karelia AMK Tikkarinteen kampuksella) Nykyisellään ei ole oikein mitään paikkaa, missä voisi käydä rauhassa soittamassa tärkeitä puheluita. Toivoisin, että kirjaston lukusali ja yläkerran salit voisivat olla lämpimämpiä. Välttelen noissa paikoissa opiskelemista siksi, että en tarkene olla siellä ilman lapasia ja takkia.
Välitetään puhelinkoppitoive eteenpäin, samoin kuin tilojen lämpötilaongelmat.
En aina pysty keskittymään opiskeluihini, kun kirjastossa saatetaan vain jutella ja hihitellä keskenään.
Joensuun kampuskirjaston ensimmäinen kerroshan on jaettu äänivyöhykkeisiin, joissa osasta saa jutella ja hihitelläkin, toki toiset käyttäjät huomioon ottaen. Lukusali taas on täysin hiljainen tila. Auttaisikohan siirtyminen sinne asiaa?
UEF-Primo
Primo on aivan hirvittävän huono käytettävä. Se on epäselvä ja millä tahansa laitteella sitä käyttääkin, sivusto päivittyy automaattisesti tai siirtyy hakutulosten alkuun itsekseen, mikä vaikeuttaa teosten etsimistä tai tarkastelua. Huono käytettävyys ei innosta etsimään teoksia lainkaan.
Ikävä kuulla. En saanut kommentistasi tarpeeksi tietoa, jotta voisimme selvittää, onko kyseessä vika vaiko ominaisuus. Sivusto ei “päivity” automaattisesti, eikä siirry hakutuloksen alkuun itsekseen, tällaisia toimintoja ei Primoon ole rakennettu. Ks. pikaopas ja hakuohjeet.
Primo on melko haastava käyttää ja etenkin mobiililaitteella sen selaaminen on kankeaa. Toivoisin myös enemmän aineistoja sähköisessä muodossa. Kirjaston työntekijät ovat kuitenkin ihania ja auttavaisia!
Mobiilipuolen toiminta ei ole vielä täysin kunnossa, mutta käyttöliittymän skaalautuvuutta ja toimintaa kehitetään koko ajan käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Koronakevät
Kirjaston materiaalia pitäisi saada enemmän sähköiseksi, monet eivät saaneet kurssikirjoja, kun kirjastot sulkeutuivat ja kirjoja on rajattu määrä, koska monet veivät itselleen kotiin “miljoona” kirjaa ja muille ei jäänyt oikein mitään. Monien opinnot venyvät sen takia, koska kaikkia materiaaleja ei ole saatavilla.
Koronan takia yliopistossa ja kirjastossa jouduttiin toteuttamaan nopeassa aikataulussa tilojen sulkeminen, ja tämä on varmasti vaikeuttanut monen opiskelujen etenemistä. Kevään ajan olemme aktiivisesti laajentaneet sähköisiä kokoelmiamme. Valitettavasti täysin painettuja kokoelmia ei voi korvata e-versiolla, asiaa valaistu jo tämän artikkelin alussa. Nyt 14.5. alkava kirjojen noutopalvelu tuo helpotusta painettujen aineistojen saatavuusongelmaan.
Olisi todella hienoa, jos olisi mahdollista saada kirjaston paperisia kirjoja lainaan myös tässä etäopiskelutilanteessa. Esimerkiksi pientä maksua vastaan postissa tai noutopisteeltä. Se helpottaisi tutkielman valmistumista!
Rajoitettu kirjojen noutopalvelu on alkanut 14.5. Maksua siitä ei peritä. Toivotaan, että palvelusta on apua tässä poikkeustilanteessa. Palvelu on myös meille kirjastolaisille uuden oppimistilanne, ja päivittäin tulee uusia asioita ratkottavaksi.
Huh, onneksi lainoja ei tarvinnut palauttaa yliopiston sulkeutumisen ajaksi. Kiitos siitäkin.
Tämä oli vähintä, mitä tässä nopeasti tulleessa tilanteessa saatoimme tehdä.
Tsemppiä hankaliin aikoihin.
Kiitos ja samoin teille hyvä asiakkaamme. Pysytään terveinä.
Joensuu
It would be nice to have more library materials available in electronic format.
Unfortunately, not all the materials currently needed in teaching and research are available electronically. Our procurement principle is to purchase all materials in electronic format whenever possible. We are also always cooperating with university subjects to make even more of the materials needed in studies available in electronic format.
It is good that you have a lot of online books and that Liukula’s articles are also available electronically!
Thank you for your feedback. The electronic availability of articles, including older ones, is continuously improving. I will also take this opportunity to advertise that UEF is participating in the national Tutkain project that is increasing the electronic availability of Finnish articles tremendously.
It is cold in halls A and B on the library’s second and third floors. The lighting in the library should also be improved. In general, I think that the comfort of the library should be improved, at least primarily with regard to lighting and temperature. Apart from that, the library’s services function well.
We will pass this feedback on. This problem is not easy to resolve, as the building is starting to get ‘old’ and would perhaps require solutions at the level of a renovation. However, we will try to promote this to the extent possible.
The library or at least parts of it should be open to students for 24/7 regardless of having a badge. Especially during Finnish winter the current situation is a huge safety risk. If a student were to accidentally leave keys and/or cell phone inside they may not be able to get into their building at home (as the key pads are deactivated at night), which for some students is an hour walk away already. Relying on deposits for badges and fines for opening the doors is asinine at best. It puts undue strain on us as students when all we want is a study place that is warm and maybe has access to a printer.
When this current practice was designed, the intention was to take the safety of the users comprehensively into account. This also involves the right of access being limited to those who have paid the deposit fee for an access badge and, through this, individuals who have accepted the terms of use and familiarised themselves with the safety instructions. It is part of the user’s responsibility not to forget their access badge and key in the library.
Thank you, lovely library staff! I always feel welcome at the library. Even if I enter warily with a stack of overdue books in my backpack, you always give a warm welcome and assistance, regardless of the issue.
Thank you, we will pass the feedback on to the staff. And there is no need to be wary, since this is a daily occurrence that we who work at the library are familiar with. So you are not ‘unique’ in this respect.
It would be really nice if the university buildings had small soundproof ‘phone booths’. (I’ve seen some on the Tikkarinne Campus of Karelia University of Applied Sciences.) Right now, there really are no places where you can go to make important calls in peace. I would like the library’s reading area and the halls upstairs to be warmer. I avoid studying in those places because it is too cold there without mittens and a coat.
We will pass on the wish for a phone booth and the feedback about the facility temperature issues.
I am not always able to focus on my studies because people might be talking and giggling amongst themselves at the library.
The first floor of the Joensuu Campus Library is divided into noise zones, some of which allow talking and even giggling, though the other users naturally have to be taken into consideration. The reading area, on the other hand, is a completely silent space. Perhaps moving there would help matters?
UEF Primo
Primo is absolutely awful to use. It is unclear and no matter what device you use it on, the website updates itself automatically or goes back to the start of the search results by itself, which makes it difficult to search for or examine works. The poor usability does not inspire you to search for works at all.
We are sorry to hear that. Your comment did not provide me with enough information to determine whether this is a defect or a feature. The website does not ‘update’ automatically, nor does it move to the start of the search results by itself. Such features are not built into Primo. For search instructions, see Quick guide and Search in UEF Primo.
Primo is pretty challenging to use and awkward to browse, particularly on mobile devices. I would also like to see more materials in electronic format. However, the library’s employees are lovely and helpful!
The mobile service is not completely ideal yet, but the scalability and operation of the user interface is being developed to be more user-oriented.
COVID-19 spring
More of the library materials should be made available in electronic format. Many were unable to get course books when the libraries closed, and there is a limited number of books because many people took ‘a million’ books home with them, not leaving much of anything for the rest. The studies of many people are being delayed because not all materials are available.
Due to COVID-19, the university and library had to close down the facilities on a tight schedule, which has definitely affected the progress of many people’s studies. We have been actively expanding our electronic collections this spring. Unfortunately, fully printed collections cannot be replaced with electronic versions, which is already explained at the beginning of this article. The book pick-up service launched on 14 May will alleviate the issue in the availability of printed materials.
It would be really great if it were possible to also borrow the library’s paper books during this distance learning situation. For example against a small fee via Posti or a pick-up point. It would make it easier to complete my thesis!
A limited book pick-up service started on 14 May. No fee is charged for it. We hope that this service will assist in this exceptional situation. The service is also a new learning situation for us at the library, and we come across new things in need of solving every day.
Huh, I am glad we did not have to return borrowed books because of the university closing. Thanks for that too.
It was the least we could do in this situation that came upon us so quickly.
Good luck with these difficult times.
Thank you and likewise, our dear customer. Let us all stay healthy.
Arja Juntunen, palvelupäällikkö | Head of Services
Asiakaspalvelut | Customer Services
Riitta Porkka, palvelupäällikkö | Head of Services
Tietoaineistopalvelut | Collection Services
Jukka Kananen, palvelupäällikkö | Head of Services
Verkko- ja julkaisupalvelut | Library IT and Publishing Services