”En tiedä, kuuluuko tämä kirjastolle, mutta…” | “I don’t know if this is a library matter or not, but…”
(Please, scroll down to read in English.)
Uusi opiskelija kampuksella? Tervetuloa! Tiedämme, että alku voi tuntua sekavalta. Rakennukset ovat sokkeloisia, yliopistossa riittää kaikenlaisia palveluita, ja tietoa tulvii Tuudosta, Kamusta ja Viva Engagesta. Kuka auttaa, kun ei tiedä edes, keneltä pitäisi kysyä? Kun kiire painaa, tulee mieleen: ehkä kirjastossa osataan auttaa? Hyvä ajatus – usein osataankin! Mutta joskus paras vastaus löytyy muualta kampukselta. Me kirjastossa haluamme tehdä asioista sinulle helpompia, joten tässä kirjoituksessa kerromme, minne ottaa yhteyttä, kun etsit vastauksia kampusarkeen.
24/7-kulkuluvat, tilavaraukset ja kampuksella navigointi
Kirjaston kulkutunnisteasiat askarruttavat: miten sitä haetaan? Mistä kulkutunniste noudetaan? Mihin se palautetaan?
Yliopiston kulkutunnisteita hallinnoi avainpalvelut. Saadaksesi kulkutunnisteen kirjastolle varmista ensiksi, että sinulla on kirjastokortti. Täytä sen jälkeen lomake ja odottele sähköpostia, jossa sinulle ilmoitetaan kulkutunnisteen olevan valmis ja annetaan ohjeet sen noutamiseen. Kulkutunniste on käytettävissä niin kauan, kun sinulla on opiskeluoikeus. Se palautetaan avainpalveluille heidän vastaanottoaikanaan tai jättämällä avain heidän postilaatikkoonsa. Kulkutunnisteen hankkiminen ei maksa muuta kuin hetken vaivannäön!
Tarvitsen ryhmätyötilan! Mistä varaan sellaisen?
Kampuksella on paljon itseopiskelutiloja, joista löydät tietoa Kamusta. Itä-Suomen yliopiston opiskelijat voivat tehdä maksutta opintoihin liittyviä tilavarauksia myös muihin yliopiston tiloihin kuin ryhmätyötiloihin (esim. seminaarisalit). Tarvittavat tilavaraukset voi tehdä Tuudon tai Pepin kautta. Lisätietoja opiskelijan tilavarauksista löydät Kamusta ja UEF Intrasta (vaatii kirjautumisen). Muistathan perehtyä tilojen käyttöön liittyviin ohjeisiin!
Mistä löydän rakennuksen / huoneen / salin X?
Löydät yleistä tietoa yliopiston tiloista tältä verkkosivulta ja erityisesti opetustiloista täältä. Näppärimmät kartat ovat kuitenkin Tuudossa, sillä siellä niissä on hakutoiminto! Jos esimerkiksi etsit tilaa SN100, se löytyy nimellä hakemalla. Jos et silti pääse kärryille, ota yhteyttä tilapalvelumestareihin.
Vinkkinä mainittakoon myös Kuopion ja Joensuun virtuaaliset esittelyt, joiden avulla pääset tutustumaan kampuksiin vaikka kotisohvalta!
Mihin pysäköin, kun saavun autolla?
Kampuksilla on useita pysäköintialueita lyhytaikaista pysäköintiä varten. Lisäksi saatavilla on sekä henkilökunnalle että opiskelijoille tarkoitettuja kausipaikkoja.
Pysäköinti kampuksilla on maksullista arkisin klo 6–18 sekä lauantaisin klo 8–16. Ajantasaiset pysäköintiohjeistukset löydät UEF Intrasta (vaatii kirjautumisen) sekä verkkosivuilta: Kuopion kampus ja Joensuun kampus.

UEF-tunnukset, tulostaminen ja muut IT-asiat
Minulla on ongelmia UEF-tunnukseni kanssa, kuka auttaisi?
Käyttäjätunnukseen liittyvissä ongelmissa saat apua Digipalveluilta. Heiltä voit tarvittaessa kysyä niin tunnuksen aktivoinnista, käyttöoikeuksista kuin salasanan vaihtamisestakin. “Dipa” huolehtii myös kaksivaiheisen tunnistautumisen sujumisesta (Multi-factor authentication, MFA).
Saat Dipaan yhteyden asiointipalvelussa, chatissa, puhelimitse tai paikan päällä Joensuun Careliassa tai Kuopion Canthiassa IT Servicedeskin ja Opparin yhteisellä palvelutiskillä. Huomaathan, että vaikka muu Oppari on auki arkipäivisin klo 8–18, Digipalvelut ovat paikalla arkipäivisin vain klo 10–14 välillä. Löydät täsmälliset tiedot palvelukanavista verkkosivun lopusta.
Tarvitsen nettiä, mihin verkkoon voin yhdistää?
Langattomista verkoista huolehtii Digipalvelut. Ohjeet käytössäsi olevista verkoista löydät Kamusta. Jos taas käytät yliopiston kiinteitä koneita, olet automaattisesti kampusverkossa.
En ole koskaan tulostanut: miten tulostus toimii? Paljonko minulla on tulostussaldoa? Mistä ostan sitä lisää?
Voit tulostaa, kopioida ja skannata Opparin itseopiskelutiloissa, kirjaston toimipisteissä ja mikroluokissa. Tulostus toimii parhaiten, jos lähetät tiedoston tulostimelle UEFin kiinteältä koneelta. Pieniin tiedostoihin voit käyttää sähköpostilla tulostamista (= omaa konettasi). Pääset käsiksi tulosteisiisi kirjautumalla tulostimelle UEF-tunnuksellasi.
Tulostussaldoa on kahdenlaista: virtuaalisaldo ja ostettu saldo. Saat tutkinto- tai vaihto-opiskelijana virtuaalisaldoa 9 euroa / lukukausi. Virtuaalisaldon lisäksi voit itse ostaa saldoa verkosta.
Ohjeita tulostamiseen löydät Kamusta ja tulostimien läheisyydestä. Ongelmatilanteissa saat apua Digipalveluilta / Opparista. Kuopion kampuskirjastossa asioidessasi voit kääntyä tulostusongelmissa myös kirjaston asiakaspalvelun puoleen. Autamme, minkä pystymme!
Saanko jostain läppärin lainaan? Entä kuulokkeet?
Voit lainata kannettavia tietokoneita kampusten IT-laitteiden lainausautomaateista. Laitteet on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, enintään neljäksi tunniksi kerrallaan. Läppärilainausautomaatit sijaitsevat Joensuussa kirjastossa ja Kuopiossa Opparissa ja kirjastossa. Löydät käyttöohjeet ja lisätietoja Kamusta. Pulmien kanssa auttaa Dipa.
Mikäli unohdit kuulokkeet kotiin, löydät muutamia lainattavia kuulokkeita Joensuussa Opparista ja Kuopiossa kirjaston asiakaspalvelun läheisyydestä sekä Opparista.

Löytötavarat, mainosjulisteet ja tapahtumat
Minulta on kadonnut laturi, keneltä voin kysyä siitä?
Löytötavaroista voit tiedustella tilapalvelumestareilta. Arvoltaan vähäisiä, kirjastosta löytyneitä löytötavaroita säilytämme hetken kirjastossa, ja niitä voit kysyä kirjaston asiakaspalvelusta.
Mihin voin kiinnittää mainosjulisteita?
Kampusrakennuksissa on ilmoitustauluja mainosjulisteita varten. Mainosjulisteita ei saa kiinnittää muualle kuin niihin varatuille paikoille. Huolehdithan myös, että poistat julisteet sitten, kun ne eivät ole enää ajankohtaisia.
Huomioithan, että kampuksella ei saa järjestää puoluepoliittista tai uskonnollista markkinointia. Mainoslehtisten, esitteiden tai muun materiaalin jakamiseen sekä lipaskeräyksiin tulee varata maksullinen esittelypaikka. Tarvittaessa saat lisätietoa tilavarauksista (vaatii kirjautumisen).
Kirjasto on linjannut, ettei sen tiloihin saa tuoda mainoslehtisiä tai kiinnittää mainosjulisteita.
Järjestän tapahtumaa kampuksella. Miten toimin? Mistä saan kalusteita tapahtumaani?
Ylioppilaskunta ja ainejärjestöt voivat järjestää kampuksella maksutta esimerkiksi toiminnan esittelyä, tutorointia, kokouksia ja muita opiskelijatoimintaan liittyviä tilaisuuksia. Tapahtumalle tulee aina varata tila etukäteen. Varaukset tehdään kampuskohtaisilla e-lomakkeilla, jotka löydät täältä. Yksittäisten opiskelijoiden järjestämät tilaisuudet käsitellään maksullisina ulkopuolisina varauksina. Jos tarvitse lisätietoa tapahtuman järjestämisestä, käänny tilavarauksien puoleen (vaatii kirjautumisen).
Voit tiedustella kalusteita tilapalvelumestareilta. Kerrothan selvästi, mitä tarvitset, milloin tarvitset ja minne tarvitset.
Ylioppilaskunta ISYY
Mistä saan lukukausi tai -vuositarran muoviseen opiskelijakorttiini?
Voit noutaa tarran ylioppilaskunta ISYYn toimistolta. Lisätietoa opiskelijakortista löydät ISYYn ohjeesta.
Kansainvälisten opiskelijoiden palvelut
Olen vasta Suomeen saapunut opiskelija ja minulla on kysyttävää käytännön järjestelyihin liittyen. Kenen puoleen voin kääntyä?
Luethan Kamusta löytyvän tarkistuslistan asioista, jotka sinun tulee tehdä vaihtoon saapuessasi. Jos sinulla herää kysyttävää, käännythän yliopistomme Kansainvälisten liikkuvuuspalveluiden puoleen.
Kampusarki helpottuu, kun tietää mistä kysyä. Jos olet epävarma, aloita kirjastosta – autamme itse tai ohjaamme eteenpäin. Tervetuloa opiskelemaan ja ottamaan kampus haltuun.

New student on campus? Welcome! We know the beginning can feel overwhelming. The buildings are maze-like, the university offers a wide range of services, and information floods in from Tuudo, Kamu, and Viva Engage. Who helps when you don’t even know who to ask? When you’re in a rush, you might think: maybe the library can help? Good thinking – often we can! But sometimes the best answer lies elsewhere on campus. At the library, we want to make things easier for you, so in this post, we’ll guide you on where to turn when you’re looking for answers to everyday campus questions.
24/7 access, facility reservations, and getting around campus
Wondering about library access badge: how to apply, where to collect, and where to return it?
Access badges are managed by the university’s Key Services. To get one for the library, make sure you have a library card first. Then fill out the application form and wait for an email with pickup instructions. The badge is valid as long as you have study rights. Return it to Key Services during their service hours or drop it in their mailbox. It only takes a moment to get one!
Need a group study room? Where to reserve one?
There are many self-study facilities on campus listed on Kamu. UEF students can also reserve other university facilities (e.g., seminar rooms) for study-related purposes free of charge. Reservations can be made via Tuudo or Peppi. More info is available on Kamu and UEF Intra (login required). Be sure to check the usage guidelines for each space!
Where can I find a specific building or (seminar) room?
General info about university facilities is available here, and teaching spaces specifically here. The easiest maps are on Tuudo – just use the search function! For example, search “SN100” to locate it. Still lost? Contact the Facilities Management Officers.
Tip: Explore the Kuopio and Joensuu campuses virtually from your couch with our online tool!
Where can I park when arriving by car?
There are several short-term parking areas on campus, as well as seasonal permits for staff and students. Parking is subject to a fee on weekdays 6–18 and Saturdays 8–16. Up-to-date parking info is available on UEF Intra (login required) and on the Kuopio and Joensuu campus pages.

UEF credentials, printing, and other IT matters
Having trouble with your UEF account? Who can help?
Digital Services can assist with account activation, access rights, and password changes. They also handle multi-factor authentication (MFA). You can reach them via the e-Services website, chat, phone, or in person at the IT Servicedesk in Joensuu’s Carelia or Kuopio’s Canthia building. Please note: while Oppari is open 8–18 on weekdays, Digital Services are available only 10–14 on weekdays. You can find more information at the bottom of their website.
Need internet access? Which network to use?
Digital Services manages wireless networks. Instructions are on Kamu. If you’re using university desktop computers, you’re automatically connected to the campus network.
Never printed before? How does it work? How much printing balance do I have? Where to buy more?
You can print, copy, and scan in Oppari self-study areas, campus libraries, and computer labs. Printing works best from UEF desktop computers. For small files, you can print via email from your own device. Access your prints by logging into the printer with your UEF credentials.
There are two types of printing balance: virtual (9€ per semester for degree / exchange students) and purchased balance, which you can buy online.
Instructions are on Kamu and near the printers. For help, contact Digital Services or Oppari. At Kuopio Campus Library, library staff will help you with printing problems as much as possible.
Can I borrow a laptop? What about headphones?
You can borrow laptops from IT Device Lending Machines on campus for up to 4 hours. The machines are located in Joensuu Campus Library and in Kuopio’s Oppari and Campus Library. Instructions are on Kamu. For help, contact Digital Services.
Forgot your headphones? A few are available for loan in Joensuu’s Oppari and near the service desk in Kuopio Campus Library and Oppari.
Lost & found, posters, and events
Lost your charger? Who to ask?
Ask the Facilities Management Officers about lost items. Small-value items found in the library are kept at the library’s customer service desk for a short time.
Where can I put up posters?
There are designated bulletin boards in campus buildings. Posters must not be placed elsewhere. Please remove them once outdated.
Note: Political or religious marketing is not allowed on campus. Distributing flyers or collecting donations requires a paid presentation spot. More info on facility reservations is on UEF Intra (login required).
The library does not allow posters or flyers in its facilities.
Organizing an event on campus? What to do? Where to get furniture for the event?
The Student Union and Student Associations can organize free events like info sessions, tutoring, meetings, and other student activities. You must reserve a facility in advance using campus-specific e-forms found here. Events organized by individual students are subject to a charge. For more info, contact the facility reservations (login required).
Need furniture for your event? Ask the Facilities Management Officers. Please be clear about what, when, and where you need the furniture.

Student union ISYY
Where can I get a semester or year sticker for my plastic student card?
Pick it up from the ISYY office. More info about student cards is on ISYY’s guide.
Services for international students
Just arrived in Finland and have questions about practical matters?
Have a look at the checklist for new students on Kamu. If you have questions, contact the university’s International Mobility Services.
Campus life gets easier when you know where to ask. If you’re unsure, start with the library – we’ll help you or guide you to the right place. Welcome to study in our university. It’s time to make the campus your own!
Tämä blogiteksti on kirjoitettu yhteistyössä yliopiston avainpalveluiden, Digipalveluiden, Kansainvälisten liikkuvuuspalveluiden, Opparin, tilapalvelumestareiden, tilavarausten ja ylioppilaskunta ISYYn kanssa.
This blog post has been written in collaboration with the University’s Key Services, Digital Services, International Mobility Services, Oppari, Facilities Management Officers, Facility reservations and the Student Union ISYY.
Olli Hiltunen, tietopalveluneuvoja | information services advisor
Piia Pietarinen, tietopalveluneuvoja | information services advisor
Sofi Timonen, tietopalveluneuvoja | information services advisor
Anna Tyrväinen, tietopalveluneuvoja | information services advisor
Asiakaspalvelut | Customer services