Miten valmistautua luokanopettajan valintakokeisiin? Tässä julkaisussa käydään läpi kaksivaiheista valintakoetta ja annetaan vinkkejä niihin valmistautumiseen.

Sinustako luokanopettaja? Vinkit luokanopettajan valintakokeeseen

Saara julkaisi viime blogitekstissä yleisesti vinkkejä valintakokeisiin, eli jos et ole vielä käynyt niitä lukaisemassa, niin käy ihmeessä! Tässä kirjoituksessa ajattelin syventyä luokanopettajan valintakokeisiin, jotka ovat siis kaksiosaiset. Miten haku ja valinta käytännössä tapahtuu ja miten niihin voi valmistautua?

Valintaperusteet

Luokanopettajan hakukohteen löydät Opintopolusta nimellä Luokanopettaja, Joensuu, kasvatustieteen kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v). Kaikki kasvatusalojen hakukohteet tekevät yhteistyötä, eli samalla VAKAVA- ja soveltuvuuskokeella voi hakea jokaiseen hakukohteeseen. Luokanopettajaksi valitaan 140 uutta opiskelijaa, joista 112 on ensikertalaisia.

Kasvatusalalla on se erikoisuus, ettei kukaan pääse opettajankoulutukseen suoraan todistuksella, vaan jokainen koulutukseen päässyt on käynyt soveltuvuuskokeessa. Valinta on siis kaksivaiheinen: 1. VAKAVA-koe, todistusvalinta tai avoimen yliopiston väylä ja 2. soveltuvuuskoe. Toisin sanoen jos olet ylioppilas, voit hakea pelkässä todistusvalinnassa suorittamatta VAKAVA-koetta. Jos et saa kutsua jonkin hakukohteesi soveltuvuuskokeeseen todistusvalinnassa tai avoimen väylässä, voit edelleen osallistua VAKAVA-kokeeseen.

VAKAVA-koe

Valtakunnallinen Kasvatusalan Valintakoe on kasvatusalojen koe, jossa ei ole ennalta luettavaa materiaalia, vaan kaikki materiaali jaetaan koetilanteessa. VAKAVA-koe järjestetään perjantaina 24.5.2024 klo 9–12. Kokeessa arvioidaan kasvatustieteellisellä alalla vaadittavia opiskelutaitoja ja tehtävät ovat monivalintatehtäviä.

Todistusvalinta

Todistusvalinnassa pisteitä annetaan neljästä aineesta: äidinkieli, matematiikka, enintään yksi ainereaali sekä enintään yksi kieli. Todistusvalinnan pistetaulukon näet täältä. Todistusvalinnan enimmäispistemäärä on 123,9 ja minimipisteraja 45 pistettä. Jos pisteet ovat alle 45, voit osallistua VAKAVA-kokeeseen tai mennä avoimen väylän kautta.

Avoimen väylä

Avoimen väylän kautta hakiessa tulee se ilmaista jo Opintopolun hakulomakkeelle. Alla Opintopolun sivuilta otettu ote, josta näkyy ehdot avoimen väylän kautta hakemisesta.

Voit hakea avoimen väylässä, jos

• sinulla on perusopintokokonaisuudesta kokonaisuusmerkintä 2.5.2024 klo 15.00 mennessä
  • suorittamasi perusopintokokonaisuus ei kuulu mahdollisesti aiemmin suorittamaasi korkeakoulututkintoon

Kasvatustieteellisen alan perusopintokokonaisuuksiksi hyväksytään:

• kasvatus- ja aikuiskasvatustieteiden perusopinnot
  • kasvatustieteen/-tieteiden perusopinnot
  • varhaiskasvatustieteen perusopinnot
  • aikuiskasvatustieteen/-tieteiden perusopinnot
  • erityispedagogiikan perusopinnot
  • kasvatuspsykologian perusopinnot

Soveltuvuuskoe

Mikäli saat ensimmäisestä vaiheesta kutsun soveltuvuuskokeeseen, osallistut siihen yhtenä päivänä. Tieto kutsusta soveltuvuuskokeeseen tulee sähköpostitse viimeistään 5.6.2024. Soveltuvuuskokeeseen ei siis erikseen tarvitse ilmoittautua ja saat sähköpostiviestissä tiedon sen ajasta ja paikasta. Soveltuvuuskoe on haastattelu, jonka tarkoituksena on arvioida hakijan koulutettavuutta sekä yleistä soveltuvuutta alalle.

Miten valmistautua valintakokeisiin?

Mikäli ajattelit hakea VAKAVA-kokeen kautta, niin tutustu vanhoihin VAKAVA-kokeisiin. Saat näistä erittäin hyvän kuvan siitä, millaisesta kokeesta on kyse ja minkä tyyppisistä asioista se koostuu. VAKAVA-kokeeseen saat erittäin hyvää valmistautumista sillä, että etsit esimerkiksi Googlesta kasvatusalan artikkeleita ja luet niitä. On hyvä oppia jo ennen yliopistoa, että minkälainen on tieteellinen artikkeli, mistä osioista se koostuu ja mistä oleellisimman tiedon löytää niistä nopeimmin. Tämän kaiken oppii vain lukemalla niitä!

Soveltuvuuskoetta varten taas antaisin muutaman vinkin.

1. Ole oma itsesi. Tämän lauseen on kuullut jokainen, jolle olen ollut esittelemässä luokanopettajan opintoja. Kasvatusala on laaja, ja oppijoita on moneen lähtöön. Sen vuoksi on todella tärkeää, että myös opettajia on erilaisia. Ei siis ole yhtä tiettyä muottia, johon jokaisen opettajan tulee kuulua, eli kannattaa vain rohkeasti olla oma itsensä ja antaa oman persoonan tulla esiin haastattelussa.
  2. Pohdi omaa itseäsi. Miksi haet alalle ja mitä opettajuus sinulle merkitsee? Nämä eivät ole välttämättä haastattelussa kysymyksiä, joita sinulta kysytään, mutta on hyvä ymmärtää omaa toimintaansa ja tietää, miksi hakee alalle. Tietämys näistä huokuu omissa vastauksissasi, joka taas osoittaa motivoituneisuutta.
  3. Ota selvää tutkinnon rakenteesta. Yliopisto-opintojen rakenne on erilainen, kuin lukion, joten on hyvä ottaa selvää, mistä luokanopettajan opinnot oikein koostuvat. Tällöin pystyt myös osoittamaan tietämystä ja täten motivoituneisuutta alaa ja opintoja kohtaan.

Tärkeintä on kuitenkin olla oma itsensä ja mennä hyvällä fiiliksellä haastatteluun. Se on jännittävä tilanne, mutta sitä ei kuitenkaan kannata liikaa stressata etukäteen. Vastauksia ei myöskään kannata liikaa harjoitella etukäteen, sillä silloin oma persoona jää usein varjoon. Joka vuosi 140 luokanopettajaopiskelijaa ottaa opiskelupaikan vastaan ja sinä voit olla yksi heistä! <3

Paljon tsemppiä hakuun ja valintakokeisiin, muistakaa uskoa itseenne!

Terkuin, Anni – maisterivaiheen luokanopettaopiskelija