Uutiskirje, lokakuu 2023

Elvytyshankkeenkin arkea on syyskuun ja lokakuun aikana määrittänyt syyslukukauden alku ja kurssien käynnistyminen. Työtä on tehty myös sanastojen, yhteistyöprojektien ja marraskuussa vietettävän karjalan kielen viikon eteen.

Karjalan kielen viikko

Karjalan kielen viikkoa vietetään tänä vuonna neljättä kertaa, 27.11.–3.12. Tämän vuoden teemaksi on valittu armas ezineh karjalakse. Aiemmilta vuosilta tuttuun tapaan otamme vastaan aihetta käsitteleviä kuvia ja lyhyitä tekstejä ja videoita (suositeltu enimmäispituus noin puoli sivua tai yksi minuutti). Tekstit, kuvat ja videot julkaistaan elvytyshankkeen blogissa, Karjalan Sivistysseuran Uudisčuppu-ajankohtaiskanavalla ja Facebookin Karjalan kieli eläy -ryhmässä. Koska tekstejä voidaan käyttää myös karjalan opetuksessa, tehdään niille kielenhuoltoa. Murteellisuus ja kirjoittajan oma tyyli saavat kuitenkin näkyä teksteissä.

Esiteltävä esine voi olla joko perinteinen tai uudempi, karjalainen tai vain sinun mielessäsi karjalaisuuteen liittyvä. Jos sinulla ei ole tärkeitä karjalaisuuteen liittyviä esineitä, voit esitellä minkä tahansa itsellesi tärkeän esineen karjalaksi.

Tekstejä, kuvia ja videoita voit lähettää sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi) 20.11.2023 saakka.

Otamme sähköpostitse vastaan tietoa myös karjalan kielen viikolla järjestettävistä tapahtumista ja tempauksista. Näitä mainostetaan elvytyshankkeen blogissa ja tapauskohtaisesti myös sähköpostilistalla. Elvytyshankekin järjestää karjalan kielen viikolla monenlaista. Karjalan kieli näkyy yliopistolla muun muassa Carelia-ravintolan karjalankielisten ruokalistojen ja Agora-rakennukseen viikon ajaksi pystytettävän taidenäyttelyn (Olga Karlova ja Sirpa Mänty) muodossa. Lisäksi elvytyshankkeen edustajat käyvät Joensuun pääkirjastossa ja Rantakylän kirjastossa lukemassa karjalankielisiä satuja – keskustan satutunti pidetään lauantaina kello 10.30 ja Rantakylän torstaina kello 13. Tervetuloa mukaan!

Linkki pidempiin, karjalankielisiin osallistumisohjeisiin blogissa.

Opiskelijan elämän sanasto julkaistu elvytyshankkeen blogissa

Elvytyshanke otti syyskuun alussa osaa Itä-Suomen yliopiston uusille opiskelijoille järjestettävään kaupunkisuunnistukseen. Tapahtumassa laitettiin opiskelijat arvailemaan karjalankielisiä virkkeitä, ja heidät palkittiin elvytyshankkeen haalarimerkeillä. Tapahtumasta kirjoitettiin blogiin teksti, jonka yhteydessä julkaistiin myös Elena Ravan koostama ja Olga Karlovan, Katerina Paalamon ja Natalia Giloevan tarkistama ja eri murteille mukauttama opiskelijan elämää koskeva sanasto. Perinteisen opiskelusanaston lisäksi sanastosta löytyy opiskelijoiden slangia ja muita opiskelijakulttuuriin liittyviä ilmaisuja.

Linkki kaupunkisuunnistusta käsittelevään kirjoitukseen blogissa.

Linkki opiskelijan elämän sanastoon.

Paginpertit Joensuussa

Joensuun Paginpertit jatkavat toimintaansa läpi syksyn. Tätä nykyä Joensuussa kokoontuu kaksi erillistä Paginperttiä, kaikille avoin ja erityisesti nuorille suunnattu Paginperti. Niin sanottu kaikkien Paginperti kokoontuu hybridinä, kun taas nuorten Paginpertiä pidetään toistaiseksi ainoastaan Joensuussa. Molempien Paginperttien osoite on Rantakatu 23 A (kellarikerros).

Seuraavaa kaikille avointa Paginpertiä vietetään 29.10. kello 16–18 ja sen vetäjänä toimii Risto Salmela. Nuorten Paginperti kokoontuu 22.10 kello 15–17. Erillistä teemaa ei ole valittu, mutta ensimmäisessä tapahtumassa pohdittiin esimerkiksi opiskeluun, julkkiksiin ja luontoon liittyvää sanastoa, suunniteltiin tulevaa toimintaa ja pelattiin sananselityspeliä.

Lisätietoja Paginperteistä elvytyshankkeen blogissa.

Paginpertit muissa kaupungeissa

Paginperttejä vietetään Joensuun lisäksi myös muissa kaupungeissa. Paginpertit kokoontuvat vakiintuneesti Helsingissä ja Tampereella. Lisää tietoa näiden kaupunkien tapaamisista löydät paginperttien omilta Instagram-käyttäjiltä (@paginpertipiälinnas ja @tamberenpaginperti).

Lokakuussa paginpertiläiset kokoontuvat ensimmäistä kertaa myös Oulussa. Paginperti pidetään Oulun ortodoksisen seurakunnan tiloissa (Torikatu 74) 22.10. kello 15–17. Paginpertiä vetää Olga Gokkoeva ja ensimmäisellä tapaamiskerralla ohjelmassa on tutustumisen ja suunnittelun lisäksi Eila Markkisen ja Haapajärven kansanopiston opiskelijoiden Kui Vas’ka oli tigrannu -näytelmä.

Uudistuksia elvytyshankkeen blogissa

Edellisessä uutiskirjeessä kerrottiin elvytyshankkeen blogiuudistuksesta. Uudistus liittyi yliopiston kaikkien blogisivujen teemauudistukseen ja oli edellisen uutiskirjeen lähettämishetkellä vielä kesken. Nyt uudistus on valmis.

Blogin etusivuna toimii edelleen uutissyöte, jolla julkaistaan artikkeleja (esim. uutiskirjeet, tiedotteet ja uutiset). Kieliaineistot, kuten videot ja tekstit, löytyvät valikon kautta avattavilta sivuilta. Valikkoon pääsee aiemmasta poiketen etusivun oikeasta ylänurkasta – otsikot aukeavat, kun klikkaa kolmea valkoista poikkiviivaa. Jos valikkokuvaketta ei näy, sen pitäisi ilmestyä, kun rullaat aivan sivun ylälaitaan.

Lisäksi blogin etusivulle on lisätty asiasana- eli tägipilvi. Pilveen on koottu erilaisia teemoja, kuten karjalan kielen viikko, sanastot ja tapahtumat, joita klikkaamalla voi hakea blogista aihetta käsitteleviä artikkeleja. Tägipilvi toimii vain etusivulla eli se ei anna hakutuloksina omilla sivuillaan julkaistuja aineistoja, kuten videoita tai sanastoja.

Muistutamme myös, että blogissa saattaa edelleen ilmetä pieniä muutoksia tai ongelmia. Jos huomaat blogia selatessasi jotakin poikkeavaa, olethan elvytyshankkeeseen yhteydessä sähköpostitse (karjalanelvytys@uef.fi). Suosittelemme myös tarkistamaan ja tarvittaessa päivittämään eri verkkosivuille laitetut elvytyshankkeen blogiin vievät linkit.