Uutiskirje, tammikuu 2023

Joulukuussa emme poikkeuksellisesti julkaisseet uutiskirjettä vaan keskityimme joulunviettoon ja tulevan vuoden valmisteluihin. Lieneekin siis paikoillaan aloittaa vuosi 2023 kertaamalla vuoden 2022 lopun tapahtumia ja kääntämällä katse kohti tulevaa.

Karjalan kielen elvytys vuosina 2023–2024

Iloksemme olemme saaneet jo aiemmin ilmoittaa, että hyvin alkanut työ karjalan kielen elvyttämisen ja kehittämisen eteen jatkuu Itä-Suomen yliopistossa myös vuosina 2023–2024.

Elvytyshankkeen blogissa on julkaistu kaksivuotiskatsaus, jossa käsitellään vuosien 2021–2022 toimintaa ja katsotaan tulevaan. Kuluneiden kahden vuoden aikana on saatu kullanarvoista kokemusta siitä, millaista karjalankielistä toimintaa valtionavustusten ja yliopistolain puitteissa on mahdollista tukea, ja toiveissamme onkin, että yhteistyö kieliyhteisön jäsenten kanssa jatkuu myös tulevina vuosina.

Rahoitusta on myönnetty 300 000 euroa kahdeksi vuodeksi. Summa on hieman suurempi kuin aiempina vuosina, mutta sen mukana tulee myös uusia vastuita.

Tiedotamme elvytyshankkeen tulevasta toiminnasta sähköpostilistan ja blogin kautta alkuvuodesta.

Linkki elvytyshankkeen kaksivuotiskatsaukseen.

Eteläkarjalan oppimateriaalien julkaisutilaisuus 12.1.2023

Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella vietetään 12.1.2023 Katerina da Miša opassetah suvikarjalua -videoiden ja muiden eteläkarjalan oppimateriaalien julkistamistilaisuutta. Tilaisuus pidetään Agora-rakennuksen pääkäytävällä sijaitsevassa AG101-salissa kello 14–16. Lisäksi tapahtumaa voi seurata zoomitse.

Tapahtumassa materiaalien tekijät esittelevät omaa työskentelyään, minkä lisäksi Miša eli Loimolan Voiman Mika Saatsi esittää omaa musiikkiaan.

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Linkki lisätietoihin tapahtumasta.

Linkki ilmoittautumislomakkeelle.

Meidy on olemas -kirja ja uusi Karjalažus tänäpäi -sivu

Elvytyshankkeen blogiin on avattu uusi Karjalažus tänäpäi -sivu. Sivulle on kerätty elvytyshankkeen blogista materiaalia, joka kuvastaa modernia karjalaisuutta ja sitä, kuinka karjalaisidentiteetit elävät juuri tässä ajassa.
Karjalažus tänäpäi -sivulla on julkaistu ensimmäistä kertaa Anne Kalliolan yhteistyössä muun muassa elvytyshankkeen kanssa toteuttama Meidy on olemas -kuvakirja. Kuvakirjassa esitellään tekstin ja kuvan keinoin karjalaisia nuoria ja heidän ajatuksiaan. Kirja on kaksikielinen – kaikki tekstit voi lukea joko suomeksi tai livvinkarjalaksi.

Linkki Karjalažus tänäpäi -sivulle.

Linkki Meidy on olemas -kirjan sivulle.

Natalia Giloevan livvinkarjalainen joulukalenteri

Elvytyshankkeen blogissa on joulukuussa julkaistu Natalia Giloevan toteuttamaa livvinkarjalaista joulukalenteria. Kalenterissa on yhteensä 25 luukkua, joissa tarkastellaan muun muassa karjalaista joulusanastoa ja esitellään joulun aikaan liittyviä sananpolvia.

Tammikuun alussa vuoden 2021 ja 2022 joulukalenterit joulukalenteri siirrettiin yhden otsikon alle, ja ne löytyvät jatkossa blogin Joulukalenterit-sivulta.

Linkki joulukalentereihin.

Uusia linkkiluetteloita blogissa

Kerroimme edellisessä uutiskirjeessä koostavamme elvytyshankkeen blogiin uusia linkkilistauksia karjalaisia ja karjalankielisiä käsittelevistä radio-ohjelmista, podcasteista ja videoista. Linkkilistaukset on nyt julkaistu.

Kaikkia linkkilistauksia päivitetään, ja otamme edelleen vastaan suosituksia niihin sopivista materiaaleista. Jos sinulla on tiedossasi jokin karjalaisuutta koskeva kirjoitus tai audiovisuaalinen materiaali, lähetä sen tiedot ja linkki materiaaliin osoitteeseen karjalanelvytys@uef.fi.

Linkki radio-ohjelmien ja podcastien luetteloon.

Linkki videoiden luetteloon.

Vuoden karjalankielinen sana 2022 on valittu

Pidimme joulukuun aikana leikkimielisen äänestyksen vuoden parhaasta karjalan kielen sanasta. Paras sana valittiin Webropol-kyselyn avulla, ja kyselyyn kerättiin ehdokkaita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja yliopistolla pidetyillä karjalan kielen kursseilla.

Vuoden parhaaksi sanaksi valittiin liuta sammakkoa tarkoittavia sanoja, mutta myös muut ehdokkaat saivat paljon ääniä. Kiitämme kaikkia äänestysaktiivisuudesta!

Linkki kirjoitukseen vuoden karjalainen sana 2022 -äänestyksen tuloksista.