Mentorointiohjelma humanisteille 2021–2022

Julkaistu 31.5.2021, päivitetty 26.8.2021

Syksyllä 2021 alkavassa mentorointiohjelmassa Itä-Suomen yliopiston humanististen alojen opiskelijat ja niiltä valmistuneet pääsevät kirkastamaan uratavoitteitaan ja oppimaan uutta työelämästä jo työkokemusta kerryttäneiden asiantuntijoiden kanssa.

Jos kaipaat tukea uratavoitteidesi selkeyttämiseen, voit ilmoittautua ohjelmaan lomakkeella 14.9.2021 mennessä. Tutustuthan tähän tietopakettiin ennen ilmoittautumista.

Kenelle ohjelma on suunnattu?

Mentorointiohjelma on suunnattu Itä-Suomen yliopistossa opiskeleville, Itä-Suomen yliopistosta valmistuneille ja Itä-Suomesta työtä etsiville humanisteille, jotka tarvitsevat tukea opintojen jälkeisten uratavoitteiden ja niiden saavuttamiseen liittyvien valintojen selkeyttämiseen. Ohjelma sopii myös niille, jotka etsivät uutta suuntaa uralleen.

Ohjelmaan voivat lukuvuonna 2021–2022 ilmoittautua:

• humanististen pääaineiden maisteriopiskelijat tai maisteriopintonsa tänä lukuvuonna aloittavat
  • humanististen alojen jatko-opiskelijat
  • humanistiselta alalta valmistuneet filosofian maisterit ja tohtorit.

Humanistisia aloja tässä yhteydessä ovat kielet, suomen kieli ja kirjallisuus, kulttuurintutkimuksen suuntautumisalat sekä historia.

Mitä on mentorointi?

Mentorointi tarkoittaa vapaaehtoisuuteen perustuvaa kokemusten jakamista, tietojen vaihtoa, tukemista ja kannustamista kokeneen työelämässä toimivan henkilön (mentori) ja työelämään hakeutumassa olevan henkilön välillä (mentoroitava/aktori). Kyse on luottamuksellisesta vastavuoroisuuteen perustuvasta suhteesta, jossa molemmat osapuolet oppivat toisiltaan yhteisten keskustelujen kautta. Parhaimmillaan mentorointisuhde on molemminpuolinen oppimiskokemus, joka vahvistaa oman osaamisen ja asiantuntijuuden arvostusta.

Mentoroitavalle pyritään etsimään sopiva mentori hänen toiveidensa ja tavoitteidensa perusteella. Mentorit edustavat työelämän kenttää monipuolisesti.

Mentoroitavalle ohjelma antaa mahdollisuuden:

• harjoitella oman osaamisen ja vahvuuksien sanallistamista
  • tunnistaa kieli- ja kulttuuriosaamisen soveltamismahdollisuuksia
  • tunnistaa ja selkeyttää omia uratavoitteita
  • tutustua työelämän edustajiin, toimintatapoihin ja osaajatarpeisiin Itä-Suomen alueella
  • kehittää verkostoitumistaitoja
  • kerryttää opintopisteitä FM- tai FT-tutkintoon
  • kerryttää sisältöä portfolioon (erityisesti humanistisen osaston maisteritutkintoon kuuluva Asiantuntijaksi kasvamisen portfolio, 2110042).

Ilmoittautuminen ja ohjelman aloittamisen edellytykset

Voit ilmoittautua ohjelmaan lomakkeella 14.9.2021 mennessä. Lomakkeella kysytään tietoja mm. opintojesi tai työurasi nykytilanteesta ja tavoitteista sekä mentoriin liittyvistä toiveistasi.

Ohjelman aloittamisen edellytyksenä on, että

• kuulut ohjelman kohderyhmään
  • osoitat haastattelussa sitoutuneisuutesi ja motivaatiosi ohjelmaan
  • sinulle löydetään sopiva mentori.

Ohjelmaan otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä enintään 20 edellytykset täyttävää mentoroitavaa, mikäli kaikille löytyy sopiva mentori.

Ohjelman koordinaattori kutsuu ilmoittautuneet lyhyeen haastatteluun (10–20 min.). Haastattelussa arvioidaan ilmoittautuneen sitoutuneisuus ja motivaatio osallistua mentoriohjelmaan sekä mentorointiin liittyviä tavoitteita ja toiveita. Haastattelun perusteella ohjelman koordinaattori kartoittaa mentoroitavalle sopivia mentoriehdokkaita. Tuloksista kerrotaan 17.9.2021 mennessä.

Valmistaudu vastamaan haastattelussa seuraaviin kysymyksiin:

• Miksi tarvitset mentoria?
  • Mitä työelämätaitoja toivot kehittäväsi mentoroinnin aikana?
  • Mitä odotuksia sinulla on mentorointiohjelmasta?
  • Minkä alan yritysten toimintaan haluaisit Itä-Suomessa tutustua?

Mentorointiohjelman aikataulu mentoroitaville

31.5.–14.9.2021: Mentoroitavien ilmoittautuminen mentorointiohjelmaan osoitteessa https://link.webropol.com/s/aktoriksi-2021

10.6. ja 23.8.2021 klo 15.15–15.45: Avoimet infotilaisuudet mentorointiohjelmasta kiinnostuneille. Ilmoittaudu kesäkuun infoon tai elokuun infoon.

17.9.2021: Ilmoittautuneet saavat viimeistään tiedon ohjelmaan mukaan pääsystä. Ilmoittautuneet haastatellaan tätä ennen.

20.9.2021 klo 15.15–16.00: Mentorointiohjelman orientaatio mentoroitaville.

1.10.2021–14.2.2022: Mentoritapaamiset.

• Yhteinen aloitustapaaminen mentoripareille 1.10.2021 klo 9.15–14.45. Etänä Teamsissa.
  • Mentoriparien omat tapaamiset. Parit sopivat tapaamistensa aikataulun ja tavan aloitustapaamisessa. Voitte toteuttaa ne esimerkiksi vierailuina työpaikallasi, lounas- tai kahvihetkinä, kävelykokouksina tai videopuheluina.
  • Välitapaaminen mentoroitaville 5.11.2021.
  • Yhteinen päätöstapaaminen mentoripareille 14.2.2022 klo 9.15–12.15. PÄIVITETTY: Päätöstapaaminen järjesteään etänä (Teams).

Lisätiedot ja yhteydenotot

Kysymyksiisi vastaa ohjelman koordinaattori, projektipäällikkö Anna Logrén, +358 50 431 7670, anna.logren@uef.fi.