Kohti inklusiivista työyhteisöä 23.4.2021

Aika: pe 23.4.2021 klo 9.00–14.30
Paikka: verkossa

Suomalainen työelämä on yhä monikulttuurisempaa, -kielisempää ja -muotoisempaa. Ovatko kaikki työntekijät, työnhakijat ja asiakkaat organisaatiossa yhdenvertaisia? Miten monimuotoisuutta ja osallisuutta voi edistää, ja mitä hyötyä siitä on?

Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijapuheenvuoro monimuotoisuuden edistämisestä organisaatioissa (johtava asiantuntija Barbara Bergbom, Työterveyslaitos). Lisäksi ohjelmassa on puheenvuoroja monikulttuurisista kohtaamisista sekä työpaja inklusiivisesta johtamisesta. Tilaisuus on suunnattu erityisesti Itä-Suomen alueen yrityksille sekä humanististen alojen osaajille, mutta kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulolle.

AAMUPÄIVÄ

Klo 9.00–10.30 Barbara Bergbom (TTL, johtava asiantuntija): Monimuotoisuus työyhteisön voimavarana ja haasteena

• Alustus ja keskustelua. Keskustelua vetämässä Sami Tanskanen (UEF:n tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunta ja JoMoni ry).

Klo 10.30–11.15 Monikulttuuriset kohtaamiset liikkeessä

• Jaana Vuori (UEF, professori): Arjen kansalaisuuden isoja ja pieniä tapahtumia
  • Olga Davydova-Minguet (UEF, apulaisprofessori): Voiko maahanmuuttaa historiaan? Suomen venäjänkieliset ja rajoja ylläpitävät muistipolitiikat

Ilmoittaudu aamupäivän ohjelmaan 21.4. mennessä: https://link.webropol.com/ep/inklusiivinentyoyhteiso

ILTAPÄIVÄ

Klo 12.00–14.30 Työpaja: Inklusiivinen johtaminen

Kouluttaja: monimuotoisuusasiantuntija Julia Hämäläinen (Inklusiiv Oy)

Inklusiivinen johtaminen -työpajassa perehdytään inklusiivisuuteen menestyvän liiketoiminnan ja hyvinvoivan työyhteisön edellytyksenä. Osallistujat saavat tietoa inklusiivisuutta tukevien rakenteiden ja toimintatapojen luomiseen sekä erityisesti inklusiivisen johtamisen roolista ja merkityksestä niiden saavuttamiseksi. Työpajaan sisältyy pienryhmätyöskentelyä. Kouluttajana toimii monimuotoisuusasiantuntija Julia Hämäläinen (Inklusiiv Oy). Työpajaan otetaan 30 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittaudu työpajaan 21.4.2021 mennessä: https://link.webropol.com/ep/inklusiivinenjohtaminen

Tilaisuuden järjestää HUMUS – Humanistit uudistuvassa työelämässä -hanke (ESR) osana Haku päälle 5 – Humanistien työelämäviikkoa.

Asiasanat: johtaminen, työelämä, monimuotoisuus, monikulttuurisuus, osallisuus, inkluusio, diversiteetti, humanistit, kielet, kulttuuri

// Ohjelmaa päivitetty 1.4.2021: lisätty aamupäiväohjelman keskustelun fasilitoijan tiedot.