Elävä humanistikirjasto 29.11.

Keitä ovat työelämän superhumanistit? Minkälaisia polkuja pitkin he ovat päätyneet nykyisiin työtehtäviinsä, missä he ovat nykyään ja millaisia tulevaisuudennäkymiä heillä on? Olemme koonneet elävän kirjaston Itä-Suomen yliopistosta (tai ent. Joensuun yliopistosta) valmistuneista humanisteista. Tässä kirjojen esittelyihin! Kirjat lainattavissa Kerubin Salissa 29.11. Tutustu koko päivän ohjelmaan ja ilmoittaudu.

Nainen pellon laidalla

Annika Lius, FM, sisällöntuottaja, Rookie Communications oy

Annika Lius on opiskellut itsensä kirjallisuuden maisteriksi ja tähtää suoraan alan huipulle. Haaveena on nousujohteinen ura arvostetussa kustantamossa kansainvälisine messumatkoineen sekä kaupunkiasunto vanhassa kivitalossa, jossa on leveät ikkunalaudat ja lankkulattia, jolla tepastella villasukissaan aina vapaapäivisin.

Työ suuressa kustantamossa tipahtaakin kuin taivaan lahja suoraan Annikan syliin, mutta kohtalo on oikukas kaveri, eikä tee asioista niin yksinkertaisia kuin saattaisimme toivoa.

Eräänä päivänä keski-ikää uhkaavasti lähestyvä nainen huomaa omistavansa puolet remonttia kaipaavasta omakotitalosta liperiläisen pellon laidalla, kasvattavansa kahta lasta ja ajavansa päivittäin töihin joensuulaiseen aloittelevaan viestintätoimistoon, joka on saanut maineensa lähinnä hassuista kotivideoista.

Riittääkö se naiselle, josta piti tulla jotakin aivan muuta?

Suunnaton työura

Anu Kinnunen, FM, koulutussihteeri, CMC finland Kriisinhallintakeskus

Olen jostain syystä koko työurani ajan päätynyt työskentelemään työtehtäviin, joissa joudun astumaan oman mukavuus alueeni ulkopuolelle. Työtehtävät eri kirjapainoista aina Sisäministeriön yhteydessä toimivaan Kriisinhallintakeskukseen ovat jokainen haastaneet minua ja ammatillisia taitojani.

Tämä pieni opus on kertomus siitä, kuinka astumalla pois omalta mukavuusalueeltaan ja tarttumalla itseä pelottaviin haasteisiin voi viedä työuraansa eteenpäin, vaikkei sen suunta olisikaan koskaan ollut selvillä – eikä kenties koskaan tulekaan.

Kulttuurintutkijana sosiaaliturvan kentällä

Jesse Räsänen, FM, palvelupäällikkö, Kela

Valmistuin keväällä 2016 filosofian maisteriksi kulttuurintutkimuksen koulutusohjelmasta, jossa perehdyin kotoutumisen kaltaisiin ajankohtaisiin ilmiöihin. Ryyditin tutkintoani myös yhteiskuntapolitiikalla, joten hain Kansaneläkelaitokselle töihin ja etenin siellä esimiestehtäviin.

Päättymätön tarina eli haahuilevan huuhaahumanistin seikkailut

Riikka Malin, FM, viestintäkoordinaattori, Itä-Suomen yliopisto

Takakansi: Tämä kirja on tarina humanistista, joka on kulkenut kiemurtelevan opintopolun aina pisteeseen, jossa hän nyt työskentelee viestintäkoordinaattorina yliopiston viestinnässä. Mutta miten tähän on tultu ja miten tästä eteenpäin? Päättymätön tarina eli haahuilevan huuhaahumanistin seikkailut on ajankohtainen, monitasoinen ja vilpitön kuvaus oman mielekkään urapolun löytämisestä ja humanistin työllistymisestä yhä villiintyneemmässä pätkätyöviidakossa.

Filosofiaa ja hallintoa, kääk!

Johanna Albert, FM, auktorisoitu kääntäjä, opetustoimen ylitarkastaja, Aluehallintovirasto

Teoreettinen filosofia voi kuulostaa hämmentävältä – mihin muuhun se elämässä valmistaa kuin haahuilevaan mietiskelyyn nojatuolin uumenissa? Silloin kun valmistuin Helsingin yliopistolta, teoreettisesta filosofiasta työllistyttiin parhaiten humanistisesta tiedekunnasta. Salaisuus piili osin myös sivuaineissa. Niitä olin ehtinyt opiskella kosolti, ja myös kansainvälinen opinto- ja työpolku olivat arvokkaita. Kölnin yliopistossa opiskelin alemman korkeakoulututkinnon verran musiikkitiedettä, kasvatustiedettä ja saksaa. Pääaineopintoni tein Helsingissä filosofiasta, jota opiskelin hetken myös Freiburgin yliopistossa. Töiden ohessa jatkoin opintoja silloisella Joensuun yliopistolla. Tein siellä opetushallinnon opinnot, opettajan pedagogiset opinnot sekä saksan kielen opinnot. Viimeksi tein Jyväskylän yliopistolla elämänkatsomustiedon opettajan opinnot.

Ovia valtion sivistyshallinnossa olen nyt avannut viimeisten 18 vuoden ajan. Aloitin Suomen Akatemialla mm. projektitöissä, jatkoin samantyyppisissä tehtävissä Helsingin yliopistolla, ja sain sitten viran silloisesta Itä-Suomen lääninhallituksessa. Kävin vielä mutkan silloisella Joensuun yliopistolla koordinoimassa suomalaisvenäläisiä maisteriohjelmia. Olen nyt työskennellyt pitkään Itä-Suomen aluehallintovirastossa opetustoimen ylitarkastajana. Niin harmaalta kuin hallintotyö voikin kuulostaa, työ laajoissa verkostoissa ja eri tehtäväkentillä on monipuolista ja värikästä ja usein nautin siitä!

TE:tä ja sympatiaa

Karoliina Poutiainen, FM, Asiantuntija, Palvelukoordinaatiotiimi, Pohjois-Karjalan TE-palvelut

Vastavalmistunut tuore maisteri on pohtinut tulevaisuutensa suuntaa. Yhtäkkiä yllättäen hän löytää itsensä perehtymästä valtionhallintoon ja työllisyydenhoitoon. Uusi mielenkiintoinen maailma aukeaa hänelle ja imaisee mukaansa: on paljon uutta opittavaa, mutta myös konkreettinen mahdollisuus omalta pieneltä osaltaan vaikuttaa yhteiskunnallisesti tärkeisiin asioihin. Hän huomaa tulleensa jäädäkseen.

Opintoni:

Filosofian maisteri 2006 Joensuun yliopisto, Kulttuurintutkimuksen koulutusohjelma
Pääaine: perinteentutkimus (perus-, aine- ja syventävät opinnot)
Sivuaineet: kulttuuriantropologia (perus- ja aineopinnot), suomen kieli (perusopinnot ja aineopintoja)