Vaihto-opiskelu Saksassa

Olin keväällä vaihdossa Hampurissa, Saksan toisiksi suurimmassa kaupungissa. Saksassa lukukaudet osuvat eri kohtiin kuin Suomessa, ja kevät ja syyslukukauden sijaan on kesä- ja talvilukukaudet. Varsinaiset opinnot alkoivat vasta maaliskuun puolella ja päättyivät heinäkuun puolessa välissä tenttiviikkoihin. Hampuri valikoitui vaihto-opiskelun kohteeksi siksi, että se oli lähellä eikä kulttuuri eronnut paljoa, joten se tuntui matalan kynnyksen vaihtokohteelta. Lisäksi vaakakupissa painoi sen keskeinen sijainti Euroopassa, jonka vuoksi pääsin matkustelemaan paljon muuallakin Euroopassa edullisesti.

Kävin esimerkiksi musiikkifestivaaleilla Portugalissa!

Hakuprosessi

Hakuprosessi oli pitkä ja koin sen kuormittavaksi. Erityisesti se, että hakemus vaihtoon tehtiin yli vuosi aikaisemmin, mutta varsinainen hyväksyntä kohdeyliopistoon tuli vasta muutamaa kuukautta ennen vaihdon alkua, tuntui hankalalta. Oman kokemukseni mukaan Saksassa ei virallisia asioita hoideta niin jouhevasti kuin Suomessa ja kaikki tuntui aika sekavalta. Tätä hankaloitti entisestään se, että juuri ennen vaihtojakson alkua kohdeyliopistoon tehtiin kyberhyökkäys, jonka vuoksi kaikki IT-palvelut suljettiin ja informaatio kulki todella huonosti. Tämä vaikutti vielä koko vaihtoajan opiskeluihin, sillä oikeastaan kaikki hoidettiin paperisena, eikä digimaailman helppoudesta ollut tietoakaan. Nyt kun vaihdosta on jo kulunut jonkin verran aikaa, koen kokemuksen silti kaiken paperisodan arvoiseksi.

Hampurissa sijaitsee Saksan suurin satama, jonka vuoksi kaupungin tunnus onkin HH (Hansestadt Hamburg), joka viittaa kaupungin viralliseen nimeen: Hampurin vapaa- ja hansakaupunki.

Opiskelu Saksassa

Opiskelin HAW Hamburg nimisessä yliopistossa englanninkielisessä Nutrition & Health -ohjelmassa. Pääaineeni Itä-Suomen yliopistossa on liikuntalääketiede, ja vaihdon aikaiset opinnot sijoittuivat pääasiassa maisterivaiheen valinnaisiin opintoihin. Opiskelin vaihdossa neljää koko lukukauden kestävää kurssia, jotka kaikki olivat 5 opintopisteen arvoisia: Sensory Analysis, Sports Nutrition, German Food & Culture sekä Consumer Behaviour. Eriäväisyyksiä kotiyliopiston opintoihin oli mielestäni paljon. Ensinnäkin luennoilla ja oppitunneilla tuli olla paikalla lähes poikkeuksetta, mihin oli kyllä totuttelemista. Luennoilla ja oppitunneilla tuli myös olla aktiivinen ja monet professorit halusivatkin keskustella oppilaiden kanssa käsiteltävistä aiheista. Lisäksi Saksassa tehdään paljon erilaisia pieniä harjoituksia oppitunneilla ja saatiin myös usein kotitehtäviä. Opiskelu tuntui todella työläältä, erityisesti kun sivussa kirjoittelin vielä omaa kandia kotiyliopistolle.

German Food & Culture -kurssilla kokkailtiin joka viikko!

Mielestäni kohdeyliopiston vaihtariohjelma oli hyvä, sillä siihen oli selvästi panostettu ja vaihtareille oli paljon aktiviteetteja ja todella avuliaita tuutoreita (”Buddyja”), jotka todella tiesivät mitä tekivät ja saivat kaikki tuntemaan olonsa kotoisaksi. Kaikki vaihto-opiskelijat saivat myös oman henkilökohtaisen buddyn, joka tuli esimerkiksi lentokentälle vastaan.

Vaihdon jälkeiset tunnelmat

Vaihto-opiskeluni tuntuu jälkeenpäin ihanalta kokemukselta, joka avarsi maailmaa. Sain uusia ystäviä ympäri maailman ja koin asioita, joita en muuten olisi koskaan kokenut. Kuitenkin vaihdon alussa minulla oli todella vaikeita päiviä ja mietin jopa vaihdon keskeyttämistä. Olin ajatellut sopeutuvani helpommin uuteen maahan, mutta todellisuudessa vaihto ei ollutkaan heti kättelyssä elämäni parasta aikaa, kuten oletin sen olevan. Vaikeuksien ansiosta kuitenkin opin itsestäni hyvin paljon ja koen, että näinkin lyhyt aika yksin ulkomailla muovasi käsitystäni maailmasta sekä itsestäni aivan älyttömän paljon. Siksi kannustaisin kaikkia hiukankin kiinnostuneita lähtemään vaihto-opiskelemaan, jos siihen vain suinkin on mahdollisuus!

Essi Sundell, 4. vuosikurssi, Terveysliikunta

Lue myös vaihto-opiskelusta Norjassa ja Etelä-Koreassa!