Vaihto-opiskelua Etelä-Koreassa

Olin viime keväänä vaihdossa Etelä-Koreassa ja kerron tässä hieman kokemuksestani siellä opiskelusta ja vähän hakuprosessista. Eli tässä alussa kerron hieman omasta näkökulmastani, millainen vaihto-opiskelua edeltävä prosessi oikein on. Etelä-Korea valikoitui kohteeksi, koska halusin lähteä jonnekin Eurooppaa kauemmas ja Aasia kiinnosti kohteena. Olin myös jo aiemmin ollut kiinnostunut Etelä-Korean kulttuurista, joten senkin takia juuri tämä maa valikoitui vaihtokohteeksi. Aloitin siis tekemällä hakemuksen SoleMove alustan kautta marraskuussa 2021 ja jo joulukuussa sain tietää pääseväni Itä-Suomen ehdokkaaksi vaihtoon. Sen jälkeen palasin vaihtoa koskeviin asioihin vasta, kun lokakuussa 2022 tein hakemuksen Ajoun yliopistolle Etelä-Koreaan. Tieto kouluun pääsystä tuli joulukuussa, jolloin alkoi monen eri asian selvittely ennen kuin matkaan pääsi lähtemään. Vaihtoon lähteminen oli mielestäni melko pitkä ja loppuvaiheessa myös kuormittava prosessi, mutta kun pääsi lähtemään Suomesta niin asiat helpottuivat huomattavasti. Mielestäni kaikki se vaiva, jota vaihtoon lähteminen vaati, oli kuitenkin sen arvoista.

Etelä-Koreassa ehdin kokea vaihto-opiskelua, nähdä maata ja tutustua uusiin ihmisiin

Sopeutuminen Etelä-Koreaan

Etelä-Koreaan saavuin siis helmikuun lopulla ja vaihtoni kesti kesäkuun loppuun. Opiskelin Ajoun yliopistossa, joka sijaitsee Suwonissa eli noin 30 kilometriä pääkaupungista Soulista. Näin kauas kotoa lähteminen kyllä jännitti aluksi, mutta olin myös todella innoissani tästä mahdollisuudesta. Jännitystäni jo heti lentokentällä lievensi se, että meille jokaiselle vaihto-oppilaalle suunnatut buddyt eli meillä tuutorit olivat vastassa ja auttoivat pääsemään yliopistolle. Lisäksi ihmisiin oli helppo tutustua alun orientaation aikana, joten yksin siellä ei tarvinnut olla ja ihmisiin tutustui nopeasti. Yliopistolla oli myös paljon erilaisia kerhoja, joihin liittymällä sai mahdollisuuden myös tutustua paikallisiin opiskelijoihin ja heidän kulttuuriin. Lisäksi yliopisto täytti tänä keväänä 50-vuotta, joten keväällä oli paljon tapahtumia, kuten kaksi festivaalia.

Kuvia festivaalilta

Mitä opiskelin vaihdossa?

Ajattelin jo ennen vaihtoa, että sijoitan vaihdossa käymäni kurssit maisterivaiheen vapaavalintaisiin opintoihin. Minulla on neljä viiden opintopisteen kurssia, jotka olivat nimeltään International Sports and Globalization, Basic Korean 1, Current Issues in Korean Society ja Entrepreneurship and Management. Näitä kursseja siis opiskelin koko kevätlukukauden ja puolessa välissä meillä oli välikokeet lähes jokaisella kurssilla. Lukukauden lopussa oli taas päättökokeet ennen lukukauden päättymistä. Itse kyllä pidin näistä kyseisistä kursseista ja mielestäni tämä oli juuri sopiva määrä kursseja itselle, jotta myös kerkesin näkemään maata ja kokemaan asioita. Yliopistolla oli paljon vaihto-opiskelijoita ympäri maailmaa niin Euroopasta, Aasiasta ja Amerikasta. Suomesta meitä oli yhteensä seitsemän tässä kyseisessä yliopistossa. Oli mahtavaa päästä tutustumaan uusiin ihmisiin ja harjoittelemaan myös englannin kieltä sekä oppimaan myös minulle täysin uutta kieltä, koreaa.

Vaihto-opiskelun aikana tutustuin eteläkorealaiseen ruokaan, kulttuuriin ja kieleen.

Kouluruokana tässä bibimbap ja lisukkeita

Vaihto-opiskelun jälkeen

Mielestäni vaihto-opiskelu ulkomailla avartaa paljon maailmankatsomusta ja antaa mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin ympäri maailmaa. Tietysti jokaiselle vaihto kokemus on aina erilainen ja se tuleekin huomioida vaihtoa suunniteltaessa. Kuitenkin vaihtoon lähteminen oli itselleni todella mahtava kokemus ja suosittelen kyllä ihmisille lähtemään vaihtoon, jos yhtään siltä tuntuu ja se on vain mahdollista.

Venla Vesikko, terveysliikunnan 4. vuoden opiskelija

Lue myös vaihto-opiskelusta Saksassa ja Norjassa!