Vertailevaa kehittämistä, osa 1

Benchmarking, josta suomeksi on käytetty myös termiä vertailuanalyysi, tarkoittaa oman toiminnan vertaamista toisten toimintaan, usein parhaaseen vastaavaan. Benchmarkingin perusideana on oppiminen vertaamalla prosessien ja työtapojen tuottavuutta, laatua ja tehokkuutta. Benchmarkingin avulla voidaan tunnistaa oman toiminnan heikkouksia ja laatia kehitysideoita. Benchmarking voi olla strategioiden vertailua, prosessien vertailua ja/tai erilaisten tunnuslukujen vertailua.

KYSin tieteellinen kirjasto aloitti keväällä 2013 benchmarking-hankkeen kahden eurooppalaisen lääke- ja terveystieteellisen kirjaston — Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Bibliotek for medisin og helse (BMH) ja Université catholique de Louvain, Bibliothèque des sciences de la santé — kanssa. Kerättyämme runsaasti vertailtavaa dataa ja pidettyämme online-palavereja pääsimme tällä syyslukukaudella vierailuvaiheeseen.

Olin Ghislaine Declèven kanssa tämän viikon Karen Busetin vieraana Trondheimissa, Norjassa. Antoisa ja työntäyteinen viikko koostui muun muassa BMH:n upouuteen kirjastotilaan tutustumisesta, useiden avainhenkilöiden, kuten yliopiston kirjaston johtajan, BMH-kirjaston opetustiimin vetäjän ja viestintävastaavan tapaamisista sekä kirjastohenkilökunnan edustajien ja opiskelijoiden haastatteluista.

Kirjasto on kalustettu erilaisin moderneiden kalustein.

Kirjasto on kalustettu erilaisin moderneiden kalustein. Tässä avointa lukutilaa.

Karen Buset kertoo, että kirjastossa täytyy olla muutama tietokone myös yliopistosairaalan verkossa.

Karen Buset kertoo, että kirjastossa täytyy olla muutama tietokone myös yliopistosairaalan verkossa.

työhuone

Ergonominen ja värikäs työhuone.

Lue lisää yhteisestä blogistamme.

Tuulevi Ovaska, palvelupäällikkö, KYSin tieteellinen kirjasto