Työpäivä kirjastossa 12: Kirjaston johtaja aina valmiina | Workday at the library 12: Library director always prepared

(Please, scroll down to read in English.)

Tämä teksti kuuluu kirjoitussarjaan, jossa Itä-Suomen yliopiston kirjaston työntekijät kertovat tavallisesta työpäivästään. Sarjan tarkoituksena on havainnollistaa nykypäivän tieteellisten kirjastojen erilaisia tehtäviä ja vastuita.

Olen unelma-ammatissani. Saan päivittäin kohdata asiantuntijoita, oman alansa ammattilaisia, niin omasta kuin muista yliopistoista. Ajatusten vaihto virkistää, vuorovaikutus vie asioita eteenpäin.

Johtamiseni perustuu tietoon. Tietoa saa lukemalla, havainnoimalla ja ennen kaikkea keskustelemalla.

Kaikki työpäiväni ovat erilaisia, mutta ne koostuvat samoista peruselementeistä: kokouksista, keskusteluista ja pohdinnasta. Tyypillisenä työpäivänäni eräänä joulukuisena maanantaina istuin aamupäivällä neljässä etäkokouksessa. Niissä käsiteltiin erinäisiä kirjaston juoksevia asioita, avoimen tieteen toimenpideohjelmaa sekä datan hallintaa. Iltapäivällä kirjoitin tätä blogitekstiä sekä kirjaston tulevien vuosien toimenpideohjelmaa, koska niiden eräpäivä oli jo tuskallisen lähellä. Iltapäivän kahvihetkellä rentouduin keskustelemalla kirjaston muiden työntekijöiden kanssa.

Työpäivän soveliaasta mitasta pidän yleensä hyvin kiinni. Mutta koska pidän työstäni, se on alati mielessäni. Johtajana minulla ei ole työaikaa, olen aina valmiina kuin partiolainen. Alitajuntani rullaa, ja kun tulee ajatus, se pitää saada talteen, oli vuorokaudenaika mikä tahansa. Vanhan kansan miehenä pidän kynää ja vihkoa aina lähelläni, käsin kirjoittamalla saan ajatukseni paremmin talteen kuin puhelinta tai tietokonetta käpistelemällä.

Vuorovaikutus toimii parhaiten ihmisten elävässä kohtaamisessa, vapaassa keskustelussa. Etäkokouksetkin toimivat, kun on kyse asiallisista asioista. Pitkät kuuntelukokoukset eivät aina ole mukavia, mutta niillekin on paikkansa. On hyvä olla kärryillä, mitä yliopistolla ja sen ulkopuolella tapahtuu.

Kaikkein eniten iloa minulle tuottaa innovointi porukassa. Mikään ei ole hauskempaa kuin ideoiden heittely, villienkin. Joku nappaa omasta ajatuksestani kiinni ja vie sitä eteenpäin, tai minä jatkan jonkun toisen lausetta. Tällä tavalla olen kirjaston henkilökunnan kanssa pohtinut tulevia tavoitteitamme ja kasannut ideapilven, jonka tiivistin päälliköiden kanssa muutamaksi timanttiseksi tulevaisuuttamme kuvaavaksi virkkeeksi.

Kirjasto on palvelulaitos. Emme tee mitään itsellemme, panostamme kaiken osaamisemme siihen, että asiakkaamme ja yliopisto menestyvät. Sitä työtä kannattaa tehdä.

Ihmisiä työskentelemässä fläppitaulun ääressä. People working around a flip chart.
Kirjaston henkilöstön kehittämispäivä toukokuussa 2024. Kirjoittaja ruutupaidassa. | Library staff seminar day in May 2024. Writer in a chequered shirt. Kuva | Photo: Jouni Mielonen

This text belongs to a series of blog posts in which the University of Eastern Finland Library staff describe their ordinary days at work. The intention of the series is to illustrate the different tasks and responsibilities involved in present day academic libraries.

I’m in my dream profession. I get to meet experts daily, professionals in their field, both from the UEF and from other universities. The exchange of ideas refreshes, the interaction moves things forward.

My leadership is based on knowledge. Information can be obtained through reading, observation and, above all, discussion.

All my working days are different, but they consist of the same basic elements: meetings, discussions and reflection. On my typical working day on a Monday in December, I sat at four remote meetings in the morning. They dealt with various current affairs of the library, the open science action plan, and data management. In the afternoon, I wrote this blog post and the library’s action plan for the coming years, because their due date was already painfully close. During the afternoon coffee, I relaxed by talking to other employees at the library.

I usually stick to the hours of the working day. Yet, because I like my job, it’s always on my mind. As a director, I don’t have office hours, I’m always prepared like a Boy Scout. My subconscious is running, and when an idea comes up, it needs to be captured, whatever the time of day. As a traditional person, I always have a pen and a notebook close to me, as by handwriting I capture my thoughts better than by tapping a phone or a computer.

Interaction works best in live encounters with people, in free conversation. Online meetings also work when it comes to factual matters. Long listening-meetings are not always pleasant, but there is a place for them as well. It’s good to be on the ball to what’s going on at the university and beyond.

What gives me the most pleasure is innovating in a group. Nothing is more fun than throwing ideas, even wild ones. Someone grabs my idea and moves it forward, or I continue someone else’s sentence. In this way, with the library staff, I have mulled over our future goals and put together a cloud of ideas, which I summarized then with the managers into a few diamond sentences describing our future.

The library is a service unit. We don’t do anything for ourselves, we invest all our expertise in making our customers and the university succeed. That’s a job worth doing.

Ari Muhonen
Kirjaston johtaja | Library director