Mitä e-kirjoja haluaisit kirjaston hankkivan? EBSCOhostin e-kirjojen hankintaohjelma nyt yliopiston henkilökunnan käytössä

Itä-Suomen yliopistolla on muutaman vuoden ajan ollut käytettävissä EBSCO eBook Collection –palvelun elektronisia kirjoja. Nämä käyttöömme hankitut noin 140 000 kirjaa on luetteloitu Josku-tietokantaan. Kaiken kaikkiaan EBSCO eBook Collection sisältää lähes 800 000 keskeisten tiedekustantajien e-kirjaa eri tieteenaloilta. Tarjonta palvelussa kasvaa koko ajan.

Nyt sinulla on oman tieteenalasi asiantuntijana mahdollisuus osallistua e-kirjakokoelmiemme kartuttamiseen. Vuoden 2016 alusta lähtien Itä-Suomen yliopiston henkilökunta voi nimittäin tehdä hankintaesityksiä EBSCO eBook Collectionin sisältämistä e-kirjoista EBSCOhostin kirjahankintaohjelman (EBSCOhost Collection Manager) kautta. Hankintaohjelman käyttö edellyttää henkilökohtaista käyttäjätunnusta. Sitä voit pyytää kirjastosta hankintaesitysohjeen  mukaisesti.

ebsco_collection_manager

Järjestelmän suuri etu on, että pääset tutustumaan e-kirjoihin jo ennen hankintaesityksen tekemistä. Voit selata kirjojen sisältöä, ja kun olet vakuuttunut jonkin kirjan tarpeellisuudesta, voit lisätä sen luomallesi hankintalistalle. Sen avulla voit myös toimittaa hankintaesityksesi kirjastolle käden käänteessä.

Yksityiskohtaiset ohjeet hankintaesitysten tekemiseen löytyvät kirjaston kotisivuilta.

Lisätietoja voi kysyä osoitteesta: kirjasto.hankinta [at] uef.fi

Jussi Hyvärinen, tietoasiantuntija (Opetus- ja tietopalvelut)

Mikko Meriläinen, tietoasiantuntija (Kokoelmapalvelut)