Kiitos vuodesta 2020 ja antoisaa tulevaa!

Poikkeuksellinen vuosi on tullut päätökseensä. On aika kerrata hieman myös HUMUS-hankkeen tämän vuoden toimintaa ja kurkistaa tulevaan. Lisäksi on aika kiittää vuodesta kaikkia toimintaan osallistuneita humanisteja, työelämän edustajia ja muita yhteistyökumppaneita. Tervetuloa mukaan myös ensi vuonna!

Työelämätapahtumat siirrettiin verkkoon

Koronatilanteen vuoksi myös HUMUS siirtyi maaliskuussa 2020 kokonaan etätyöskentelyyn, ja kevään toiminta suunniteltiin uudelleen. Syntyi Haku päälle – humanistien työelämäviikot verkossa, jotka ovatkin olleet antoisia kokemuksia niin osallistujille kuin järjestäjille. Vuoden kolmella työelämäviikolla on tutustuttu yhteentoista työpaikkaan ja tarjottu tietoa ja harjoitusta työnhaun kanavista, hissipuheesta sekä oman työn hinnoittelusta.

Etätapahtumien järjestäminen ja niihin osallistuminen jatkui myös syksyllä. Yksi vuoden kohokohdista oli marraskuussa KOVAT-hankkeen kanssa yhteistyössä järjestetty Kohti kansainvälistä työelämää -tilaisuus, jossa opittiin ja keskusteltiin työelämän inklusiivisuudesta sekä siitä, mitä kansainvälinen osaaminen ja kokemus voi antaa työyhteisölle.

Vaikka lähitilaisuuksia on kaivattu, ovat etätilaisuudetkin saaneet  paljon kiitosta. Etätoiminta on avannut myös uusia yhteistyön mahdollisuuksia: esimerkiksi mentorointiohjelmaan on voinut osallistua myös Joensuun alueen ulkopuolelta.

Työelämäyhteistyön ja mentorointiohjelman tuloksia nähdään vuonna 2021

Vuonna 2020 otettiin tärkeitä askelia koulutukseen sisällytettävässä työelämäyhteistyössä ja mentorointiohjelmassa, joista kuullaan lisää alkavana vuonna.

Lokakuussa 2020 Itä-Suomen yliopiston humanistisen osaston henkilökunta ja seitsemän työelämäkumppania ideoivat koulutukseen sisällytettävän yhteistyön muotoja. Luvassa on muun muassa vierailuluentoja, opinnäyteyhteistyötä ja projekteja. Ensimmäiset toteutukset aloitetaan keväällä 2021.

Joulukuussa 2020 käynnistyi humanistisen osaston mentorointiohjelma, jossa 14 mentoriparia (etä)tapaavat toisiaan puolen vuoden ajan. Mentoroitavat ovat humanististen alojen opiskelijoita ja niiltä valmistuneita, jotka kaipaavat tukea uratavoitteidensa kirkastamiseen. Mentorit taas ovat työelämästä kokemusta kerryttäneitä asiantuntijoita eri aloilta, muun muassa markkinoinnin, viestinnän ja IT:n parista.

Yrittäjyys, kansainvälisyys ja digitalisaatio esillä vuoden 2021 toiminnassa

Kevään 2021 työelämätapahtumat järjestetään pääasiassa etänä. Ne käynnistyvät Haku päälle 4 -viikolla 4.–11.2.2021. Luvassa on kiinnostavien työpaikkavierailukohteiden lisäksi humanisteille suunnattua uravalmennusta sekä tietoisku yrittäjyydestä.  Vierailuja pohjoiskarjalaisilla työpaikoilla jatketaan myös muilla viikoilla kevään aikana.

Työelämän isoista murroksista erityisesti kansainvälistyminen ja digitalisoituminen luovat haasteita, joihin humanistisella osaamisella voidaan vastata. Maaliskuun puolivälin työelämätilaisuuksissa käsittelemmekin kansainvälisyyden teemoja uusista näkökulmista. Myöhemmin käännetään katse lähemmin myös digitalisaatioon ja siihen, miksi IT-ala tarvitsee humanisteja.

Lisätietoa kevään ohjelmasta ja tapahtumiin ilmoittautumisesta julkaistaan ensi vuoden alussa.