Lähde mentoroimaan kieli- tai kulttuurialan osaajaa

HUMUS – Humanistit uudistuvassa työelämässä -hanke (ESR) käynnistää mentorointiohjelman Itä-Suomen yliopiston humanistisessa osastossa joulukuussa 2020. Etsimme nyt mukaan mentoreita eri alojen työpaikoista jakamaan työelämän hyviä käytäntöjä ja kokemuksia työelämään hakeutuvien kieli- ja kulttuurialojen osaajien kanssa.

Voit ilmoittautua mentoriksi täyttämällä ilmoittautumislomakkeen.
Ilmoittautuminen päättyy 16.10.2020 klo 16.

Mitä on mentorointi?

Mentorointi on vapaaehtoisuuteen perustavaa kokemusten jakamista, tietojen vaihtoa, tukemista ja kannustamista kokeneen työelämässä olevan ja työelämään hakeutuvan henkilön välillä. Kyse on luottamuksellisesta vastavuoroisuuteen perustuvasta suhteesta, jossa molemmat osapuolet oppivat toisiltaan yhteisten keskustelujen kautta.

Parhaimmillaan mentorointisuhde on molemminpuolinen oppimiskokemus, joka vahvistaa oman osaamisen ja asiantuntijuuden arvostusta.

Mitä mentorilta odotetaan?

• Olet työsuhteessa tai yrittäjä.
  • Työskentelet alalla, jossa kieli- tai kulttuurialojen osaamisesta voi olla hyötyä. Ala voi olla humanisteja tyypillisesti työllistävä (esim. viestintä, kääntäminen, koulutus, kulttuurituotanto), mutta myös jokin muu ala (esim. IT, liiketalous, teollisuus), jolla kieli- ja kulttuuriosaaminen on tarpeen. Oman koulutuksesi ei välttämättä tarvitse olla humanistiselta alalta.
  • Olet kiinnostunut keskustelemaan mentoroitavan kanssa avoimesti omasta työstäsi, urastasi sekä mentoroitavan urasuunnitelmista.
  • Haluat jakaa työkokemuksesi kerryttämiä tietoja ja taitoja sekä oppia uutta mentorointisuhteessa.
  • Pääset osallistumaan aloitustapaamiseen 11.12.2020 klo 10.15–15.15 sekä päätöstapaamisen 31.5.2021 klo 10.15–13.15.
  • Sinulla on aikaa tavata mentoroitavaasi ohjelman aikana sovitusti esim. kerran kuussa.

Aloitustapaaminen järjestetään ensisijaisesti etätapaamisena. Päätöstapaaminen saatetaan järjestää myös lähitapaamisena Itä-Suomen yliopiston kampuksella Joensuussa. Aloitustapaamisessa sovit mentoroitavasi kanssa kahdenkeskisten tapaamistenne aikataulun ja muodot. Voitte toteuttaa ne esimerkiksi vierailuina työpaikallasi, lounas- tai kahvihetkinä, kävelykokouksina tai videopuheluina.

Mentorina saat:

• olla mukana uuden asiantuntijasukupolven kasvussa
• jakaa omiin kokemuksiisi perustuvia hyviä käytäntöjä työelämässä toimimisesta ja verkostoitumisesta
• tuulettaa omaan uraan ja uratavoitteisiin liittyviä odotuksia
• kehittää ohjaus- ja vuorovaikutustaitojasi (mentorointiohjelma sisältää maksutonta koulutusta palaute- ja neuvottelutaidoista)
• päivittää tietojasi humanistisesta koulutuksesta ja kieli- ja kulttuuriosaamisesta.

Keitä mentoroitavat ovat?

Mentoroitavat ovat Itä-Suomen yliopiston humanistisen alojen opiskelijoita ja niiltä valmistuneita kieli- ja kulttuurialojen asiantuntijoita. Aloihin lukeutuvat kieliaineet (esim. suomi, englanti, venäjä, ruotsi), kulttuuriaineet (esim. perinteentutkimus, kirjallisuus, kulttuuriantropologia, mediakulttuuri ja viestintä) sekä historia.

Mentoroitavat voivat ilmoittautua ohjelmaan maisteriopintojen alkuvaiheesta lähtien, mutta ohjelma on avoin myös maisteri- tai tohtoritutkinnon suorittaneille. Heille on siis jo kertynyt oman alan tietämystä, mutta he hakevat vielä asiantuntijuutensa suuntaa tai ovat aikeissa hyödyntää jo kerrytettyä asiantuntemusta uudella tavalla.

Ilmoittautuminen mentoriksi

Voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi mentoriksi täyttämällä lomakkeen osoitteessa
https://webropol.com/s/humanistinmentoriksi 16.10.2020 klo 16 mennessä.

Pyydämme sinulta lisätietoja tarvittaessa. Mentoriparit muodostetaan ilmoittautuneiden toiveiden sekä uran ja uratavoitteiden kohtaamisen perusteella.

Tiedotamme ilmoittautuneille ohjelmaan pääsystä 13.11.2020 mennessä.

Mentorointiohjelman aikataulu

16.10.2020: ilmoittautuminen päättyy
13.11.2020: saat viimeistään tiedon ohjelmaan pääsystä
11.12.2020 klo 10.15–15.15: aloitustapaaminen