Vaihto-opiskelijana Norjassa

Olin kevät lukukauden vaihto-opiskelijana Norjan Trondheimissa. Trondheimissa on NTNU:n kampus (Norwegian University of Science and Technology), jossa pystyy opiskelemaan terveystieteitä. Norja ja Trondheim valikoitui kohteeksi, sillä Norjan luonto ja sen harrastusmahdollisuudet houkuttelivat. Lisäksi halusin lähteä matkaan omalla autolla, joten Norja oli siinä mielessä hyvä vaihtoehto.

Vaihto-opiskelijana ehti tutustua Norjan kauniisiin maisemiin.

Lähtö ja ensimmäiset päivät vaihto-opiskelijana

Lähdin vaihtoon melko sekalaisin fiiliksin. Toisaalta olin todella innoissani aivan uudenlaisesta kokemuksesta, toisaalta pelotti jättää tuttu ja turvallinen taakse. Vaihtojaksoni alkoi heti tammikuun alussa orientaatioviikolla, jonka aikana tutustuttiin yliopiston käytännön asioihin, eri järjestöihin, toisiin vaihtareihin sekä Norjaan ja Trondheimiin. Paikan päällä selvisi, että terveystieteiden kurssit opetetaan pääsääntöisesti norjaksi ja ne on suunnattu maisteriopiskelijoille, mutta loppujen lopuksi sain tarvittavat kurssit kasaan. Omat kurssini vaihto-opiskelijana kestivät suurin piirtein tammikuusta huhtikuuhun, jonka jälkeen alkoi tentteihin lukuaika ja tentit olivat touko-kesäkuun aikana.

Opiskelua vaihto-opiskelijana.

Aktiviteetteja opiskelun lisäksi

Trondheimin Erasmus Student Network järjesti vaihtareille viikoittain erilaisia aktiviteetteja. Lisäksi ESN järjesti reissuja, kuten surffi- ja laskettelureissuja sekä matkoja eri puolille Norjaa ja naapurimaita. Liikuntaan ja urheilutoimintaan oli mielestäni panostettu paljon, esimerkiksi yliopistolla oli isot ja modernit kuntosalit ja liikuntatilat. NTNU:lla on oma urheilujärjestö NTNUi, johon kuuluu yli 70 urheilulajia ja se on Norjan suurin ja monipuolisin urheilujärjestö. Yliopistourheilu ja -liikunta olivat siis toista luokkaa verrattuna Suomeen. Suomen koululounasta tuli nopeasti ikävä, sillä Norjassa koululounaasta sai maksaa ainakin tuplahinnan.

Liikuntaan ja urheiluun oli panostettu.

Tunnelmia vaihdon jälkeen

Mitä vaihdosta sitten jäi käteen? Uusia ystäviä ympäri maailmaa, uusia kokemuksia, uuden kielen oppiminen sekä englannin kielen taidon kehittyminen ja sen käyttäminen rohkeammin sekä asiointikielenä että opiskelukielenä. Vaihto ei kuitenkaan aina ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Loppujen lopuksi vaihdossa suurin osa ajasta oli ”normaalia” arkea. Vaikeita fiiliksiä kuului myös kokemukseen. Opin, että vaihto on kokemuksena erilainen eri ihmisille. Jotkut tulevat tänne elämään viimeisiä huolettomia opiskeluhetkiä, osa opiskelemaan tosissaan, osa matkustelemaan, osa suurilla suunnitelmilla, osa todella takki auki. Vaihto on ainutlaatuista aikaa elämässä, jonka aikana voi oppia jotain kaikilla elämän osa-alueilla.

Vaihto-opiskelijana koki erilaisia tunteita laidasta laitaan.

Anna Jantunen, 3. vuosikurssi, Terveysliikunta

Lue myös vaihto-opiskelukokemuksia Saksasta ja Etelä-Koreasta!