UEF-Primo – Usein kysyttyä | UEF Primo – Frequently asked questions

(Please, scroll down to read in English.)

Toivomme, että täältä löytyy vastaus kysymykseesi! Jos jokin asia jää askarruttamaan tai vastausta ei löydy, niin ota meihin yhteyttä  lähettämällä viestiä osoitteeseen: primo@uef.fi

 

Millä selaimella UEF-Primo toimii parhaiten? 

Suosittelemme käyttämään Chromea tai Firefoxia, mutta Safari ja Edgekin käyvät. Nämä ovat järjestelmän toimittajan sertifioimia selaimia. 

Miten kirjaudun UEF-Primoon?

Kirjautumisohjeet löytyvät UEF-Primon etusivulta.

Miten saan vaihdettua salasanani?

Salasanan vaihtaminen onnistuu ottamalla yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun kirjasto@uef.fi,  josta saat tarkemmat neuvot salasanan muuttamiseen.

Miksi kirjautuneena löytyy enemmän tuloksia?

  • UEF-Primon elektronisten aineistojen ja kansainvälisten artikkeleiden haut hakevat aineistoja sadoista eri tietoaineistoista. Osassa oikeus sisältöjen hakemiseen on rajattu käyttäjille, joilla on käyttöoikeus tietoaineistoon. Näiden tietokantojen sisällöt eivät tule hakuun mukaan, mikäli hakuja tehdään kirjautumatta UEF-Primoon. Tällaisia tietokantoja ovat muun muassa Scopus, Web of Science ja CAB Abstracts.
  • Toisissa tietokannoissa käyttöoikeus varmistetaan vasta aineistoon siirryttäessä ja haun voi tehdä ilman kirjautumistakin. Jotta saat kattavimman hakutuloksen, kirjaudu UEF-Primoon oikeasta yläkulmasta ennen hakujen tekemistä. Kirjautuminen ei vaikuta painetun aineiston hakuun.

Miten etäkäyttö toimii?

Etäkäytön ohjeistus löytyy UEF-Primon etusivun linkkilistasta.

Mitä teen, jos etäkäyttö ei toimi?

  • Kokeile toista selainta (Chrome, Firefox, Safari tai Edge) tai toista laitetta.
  • Tyhjennä välimuisti / selaimen muisti.
  • Laita VPN päälle, jos se ei ole päällä. Vaihtoehtoisesti ota VPN pois päältä, jos se on päällä.
  • Käynnistä tietokoneesi uudelleen.
  • Tarkista käyttäjätunnuksesi etäkäyttöoikeudet UEFin Tietotekniikkapalveluista (Tipa) (servicedesk@uef.fi).
  • Avaa IP-portit 2048 ja 2443, jotta palomuuri päästää tietoliikenteen läpi. Kysy lisätietoja UEFin Tietotekniikkapalvelusta (Tipa) (servicedesk@uef.fi).

Mikä VPN on?

VPN (Virtual Private Network). Tässä tapauksessa VPN yhdistää UEFin tietoliikenneverkon ja oman kotiverkkosi julkisen verkon yli muodostaen näennäisesti yksityisen verkon. UEFin VPN:stä löytyy lisätietoa Heimosta.

Miten löydän e-kirjat?

Valitse hakusi kohteeksi ”Kirjaston kokoelmat” ja rajaa saatavuus ”Saatavilla verkossa”-valintaan.

Mistä löydän UEFin pro gradut ja väitöskirjat?

Opinnäytteet löytyvät tällä hetkellä joko UEF eRepository -julkaisuarkistosta (UEF eRepo) tai Kansallisesta Finnasta, mutta asiaa työstetään koko ajan, jotta opinnäytteet löytyisivät myös UEF-Primosta.

Miksi saan vähän suomen/englanninkielisiä tuloksia?

Käytä haussasi sekä suomen- että englanninkielisiä hakusanoja.

Mistä löydän kotimaiset artikkelit?

Kotimaiset artikkelit löytyvät parhaiten Kansallisen Finnan kautta, jonne löydät linkin esimerkiksi UEF-Primon etusivulta linkkilistasta. Vinkki: rajaa haku aineistotyyppiin lehti/artikkeli.

Olen löytänyt kiinnostavan kotimaisen artikkelin, mutta törmään haussa Elektra-tietokantaan, joka ei päästä minua sisään. Mitä teen?

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa artikkelin saamiseen:

    1. Ota artikkelin tiedot (lehden nimi, vuosi, vuosikerta sekä numero) muistiin ja hae lehti UEF-Primosta.
    2. Hae UEF-Primon tietokantahaussa Elektra ja etsi lehti artikkeleineen sitä kautta.

Milloin kannattaa käyttää UEF-Primon sijaan tietokannan omaa käyttöliittymää?

  • Mikäli teet järjestelmällistä hakua esim. systemaattista katsausta varten. Tietokantojen omissa käyttöliittymissä on monesti hakuominaisuuksia, joita UEF-Primosta ei löydy. Tällaisia ovat muun muassa asiasanastot ja erilaiset rajaustyökalut.
  • Mikäli haluat hakea tietokannoista, jotka eivät sisälly UEF-Primon hakuihin. Tällaisia tietokantoja ovat mm.
    • Kotimaiset artikkelitietokannat, kuten Arto, Medic, Journal.fi ja Terveysportti.
    • UEFin elektroniset gradut ja väitöskirjat eivät toistaiseksi ole haettavissa UEF-Primon kautta.
    • Kansainvälisistä tietokannoista muun muassa EBSCOn tietokannat, kuten Academic Search Premier, Business Source Complete, CINAHL ja PsycINFO eivät sisälly täysin UEF-Primon hakuihin. Mikäli haluat hakea kattavasti EBSCOn tietokannoista, suosittelemme käyttämään EBSCOn omaa käyttöliittymää.

Miten omat lainani on lajiteltu?

Lajitteluperusteen oletusarvona on ”Eräpäivä – vanhin”, ts. UEF-Primo näyttää lainat periaatteella ”ensimmäisenä vanhentuvat ovat ensimmäisenä näytöllä”.

Voinko muuttaa lainojeni lajittelujärjestystä?

  • Kyllä – lajitteluun on kolme vaihtoehtoa:
    1. Eräpäivä – uusin: Viimeisenä vanhenevat näkyvät ensin.
    2. Eräpäivä – vanhin: Ensimmäisenä vanhenevat näkyvät ensin.
    3. Nimeke: Lainat näkyvät teoksen nimen mukaisesti aakkosjärjestyksessä.
  • Lajittelua pääsee muuttamaan klikkaamalla “Lajitteluperuste” -painiketta, josta avautuu valikko – valitse siitä haluamasi lajitteluperuste. Huomaa, että peruste palaa oletusarvoonsa (Eräpäivä – vanhin), kun kirjaudut ulos UEF-Primosta.

Miten pääsen uusimaan lainani?

  • Pääset uusimaan lainasi, kunhan olet kirjautunut sisään UEF-Primoon. Sisäänkirjautumiseen sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
    1. “Kirjaudu sisään” -painike löytyy näytön oikeasta ylälaidasta. Kun olet kirjautunut sisään, löydät lainasi oikeassa yläkulmassa näkyvän nimesi takaa.
    2. Kirjautuminen onnistuu myös reittiä Menu  “Omat tiedot”, jolloin kirjautumisen jälkeen saat näytölle yleiskatsauksen omista lainoistasi, varauksistasi, maksuistasi sekä lainakielloista ja viesteistä.
  • Saat uusittua kerralla kaikki uusittavissa olevat lainasi painamalla “Uusi kaikki”-painiketta. Vaihtoehtoisesti valitse vain ne teokset, jotka haluat uusia, rastimalla kunkin halutun teoksen edessä olevan ruudun ja lopuksi klikkaamalla “Uusi valitut” -painiketta. Lisäksi saat uusittua minkä tahansa yksittäisen teoksen painamalla ko. teoksen rivillä olevaa “Uusi”-painiketta.
    Mikäli ko. “Uusi”-painiketta ei näy, niin joko teos ei ole uusittavissa tai olet juuri äsken uusinut sen, jolloin painikkeen paikalla näkyy teksti ”Uusittu”.

Miten monta kertaa voin uusia lainani?

UEF-Primossa uusintakertoja ei lasketa, vaan käytössä on kokonaislaina-aika. Kurssikirjojen ja muun lainattavan kirjallisuuden laina-ajat eivät ole kaventuneet. Kokonaislaina-aika kurssikirjoilla on 600 vuorokautta ja neljän viikon lainoilla 600 vuorokautta. Laina-ajan puitteissa kirjoja voi uusia 2 tai 4 viikon välein maksimilaina-aikaan saakka, eräpäivä siirtyy uusimishetkestä 14 tai 28 vuorokauden päähän. Jos kirjassa on varaus tai kokonaislaina-aika on mennyt umpeen, niin uusiminen ei onnistu. UEF-Primossa kunkin lainan tiedoissa näkyy enimmäislaina-aika päättyy, uusiminen tämän päivämäärän jälkee ei enää onnistu. Henkilökunnan lainat uusitaan automaattisesti, mikäli se suinkin on mahdollista.

Miksi en saa uusittua lainaani?

Lainaa ei pysty uusimaan, jos siihen on tehty varaus tai lainan kokonaislaina-aika on tullut täyteen.

Miksi kirja näkyy hakutuloksissa ”Saatavilla”, vaikkei todellisuudessa olekaan?

Hakutuloksissa näkyy vihreänä ”Saatavilla”, mikäli saatavilla on ainakin jokin ko. teoksen kappale. Vasta tarkempi tarkastelu kertoo sen, mikä/missä saatavilla oleva kappale on (esim. vapaakappale tai Kuopion kampuksella oleva kirja). Samanlainen saatavuustietonäkymä oli jo UEF-Finnassa eikä tällä hetkellä ole tiedossa, että näkymä olisi muuttumassa.

Mistä ei-saatavilla olevien kirjojen eräpäivät löytyvät?

Eräpäivän saa näkyviin kirjan kohdalta “Saatavuus”-näytöltä, jonne pääsee klikkaamalla hakutuloksissa näkyvää “Saatavilla kirjastossa” (tai “Ei saatavilla”) -tekstiä. “Saatavuus”-näytöllä on kunkin kirjan tietojen kohdalla oikeassa laidassa nuoli oikealle (>), jota klikkaamalla saa eräpäivän näytölle.

Toistaiseksi eräpäivätiedon saa useimmissa tapauksissa näkyviin vain yhdestä kirjasta kerrallaan, mutta työstämme kokoelmiamme siten, että tulevaisuudessa eräpäivätieto tulee näkyviin saman hyllypaikan kaikista kappaleista kerralla.

Miksi kaikkien kirjojen kansikuvat eivät ole näkyvissä?

Kirjojen kansikuvat ovat näkyvillä aina kun mahdollista. Valitettavasti meillä ei ole kansikuvalähteitä suomalaisille kirjoille ainakaan toistaiseksi.

Miten saan varattua vapaakappaleita?

Vapaakappaleiden varauslomake löytyy kirjaston lomakkeista. Pyrimme saamaan UEF-Primoon suoran linkin varauslomakkeeseen myös vapaakappalekokoelman teoksista, mutta se on toistaiseksi työn alla.

Minne hyllystänoutopyyntö on hävinnyt?

Hyllystänoutopyyntö = varaus.

Miten saan UEF-Primossa käyttöliittymän kielivalinnan pysymään samana kerrasta toiseen?

Kielivalinta säilyy kirjautumiskerrasta toiseen samana, jos uloskirjautuminen tapahtuu halutulla kielellä. Jos siis olet kirjautunut ulos kielivalintanasi suomi, niin seuraava sisäänkirjautuminen ohjaa suomenkieliselle sivulle. Vastaavasti jos uloskirjautumisen aikana kielivalintana on ollut englanti, niin englannilla myös jatketaan uudelleen kirjauduttaessa.

Milloin aikakatkaisu tapahtuu?

Aikakatkaisu on säädetty 6 tunnin mittaiseksi, ts. jos olet passiivinen 6 tuntia, niin sinut kirjataan ulos UEF-Primosta.

Miksi UEF-Primo on niin hidas?

UEF-Primon nopeuteen vaikuttaa moni asia:

    1. käytetty selain
    2. verkkoyhteyden nopeus
    3. vuorokauden aika (iltapäivällä ja iltaisin yleensä hitaampi)

Kuinka saan käyttööni digitaalisen kirjastokortin?

Mikäli olet Itä-Suomen yliopiston opiskelija tai henkilökuntaa, saat digitaalisenkirjastokortin käyttöösi Tuudo-mobiilisovelluksen avulla.

Lataa Tuudo Android- ja iOS-laitteille Googlen Play Storesta ja Applen App Storesta ja rekisteröidy kirjaston asiakkaaksi.

Jos sinulla on jo kirjaston asiakkuus, Tuudon digitaalinen kirjastokortti latautuu käyttöösi automaattisesti, kun menet Tuudon Kirjasto-sivulle

Miksi mobiilipuoli toimii niin kuin toimii? 

Mobiilipuolen toiminta ei ole vielä kunnossa, mutta käyttöliittymän skaalautuvuutta ja toimintaa kehitetään koko ajan käyttäjäystävällisempään suuntaan. 

Miksi kirjastosta tulee niin paljon sähköpostiviestejä? 

UEF-Primossa  paperitulosteista on luovuttu kirjaston asiakaspalvelun palvelutiskillä, näiden sijaan saat esim. palautuskuitit sähköpostiisi. Automaateilla lainatessa/palauttaessa voit valita otatko paperikuitin vai et, automaateista ei lähde sähköpostiviestejä.

 

We hope that you can find answers to your questions here! If not, or if you have any more questions, please contact us by sending a message to primo@uef.fi.

Which browser works best with UEF Primo? 

We recommend Chrome or Firefox, but Safari and Edge should work too. These browsers are certified by the system provider.

How do I log in to UEF Primo?

You can find instructions on how to log in on the UEF Primo front page.

How do I change my password?

You can change your password by contacting library customer service at kirjasto@uef.fi. They will provide you with more detailed instructions on how to change your password.

Why can I get more search results when I am logged in?

  • The electronic material and international article searches in UEF Primo search for material in hundreds of different sources. In some sources, the right to search for material is restricted to users with access rights to the material. The content in these databases will not be included in searches unless you are logged in to UEF Primo. Scopus, Web of Science and CAB Abstracts are examples of databases like this.
  • Other databases only verify access rights when the user want to access the material and searches can be conducted without signing in. In order to return more comprehensive results,  sign in to UEF Primo in the top right corner before conducting searches. Signing in does not affect the search for printed material.

How does remote use work?

You can find remote use instructions on the list of links on the UEF Primo front page.

What do I do if remote access does not work?

  • Try another browser (Chrome, Firefox, Safari, Edge)or another device.
  • Clear the cache / browser memory.
  • Turn on the VPN if it is not on. Alternatively, turn off the VPN if it is on.
  • Restart your computer.
  • Check the remote access rights of your username from UEF IT Services (servicedesk@uef.fi).
  • Open IP ports 2048 and 2443 to let the firewall to allow communication. Ask for more information from Tipa (servicedesk@uef.fi)

What is a VPN?

VPN (Virtual Private Network). In this case, the VPN connects the UEF’s network and your own home network over the public network, forming a seemingly private network. More information about UEF’s VPN can be found on Heimo.

How can I find e-books?

Refine your search by selecting ‘Held by library’ and ‘Available online’.

Where can I find UEF master’s theses and dissertations?

Theses and dissertations are currently available either in the UEF eRepositery archive or the national Finna system, but we are working on making them available in UEF Primo.

Why do queries only return a few Finnish-/English-language results?

You should use both Finnish and English search terms.

Where can I find Finnish articles?

The best source for Finnish articles is National Finna, which we have linked to in the list of links on the UEF Primo front page. Tip: refine your search by material type ‘journal/article’.

I have found an interesting Finnish article, but the search leads me to the Elektra database, which will not grant me access. What should I do?

You have two options:

    1. Make note of the article’s details (journal name, year, volume and issue) and search for the journal in UEF Primo.
    2. Search the UEF Primo database for Elektra and find the journal and article within Elektra.

When should I use the database’s own interface instead of UEF Primo?

  • If you are carrying out a systematic search for a systematic review, for example. Databases’ own user interfaces often have search functions that UEF Primo does not offer. These include index term lists and various search refinement tools.
  • If you wish to search databases that are not included in UEF Primo searches. These databases include
    • Finnish article databases, such as Arto, Medic, Journal.fi and Terveysportti.
    • UEF electronic master’s theses and dissertations can not be searched with UEF Primo at the moment.
    • International EBSCO databases, such as Academic Search Premier, Business Source Complete, CINAHL and PsycINFO, are not fully included in UEF Primo searches. If you wish to perform comprehensive searches in EBSCO databases, we recommend using EBSCO’s own user interface.

How are my own loans sorted?

As default, loans are sorted based on ‘Eräpäivä – vanhin’ (Due date – oldest), i.e. UEF Primo displays loans so that the loans that are due first are displayed first.

Can I change the sorting order of my loans?

  • Yes – you have three options:
    1. ‘Eräpäivä – uusin’ (Due date – newest): loans to expire last are displayed first.
    2. ‘Eräpäivä – vanhin’ (Due date – oldest): loans to expire first are displayed first.
    3. ‘Nimeke’ (Title): loans are displayed in alphabetical order based on the title.
  • You can change the sorting method by clicking on the ‘Lajitteluperuste’ (sort by) button, which will then open a menu – select the sorting order of your choice. Please note that the sorting order reverts to the default (Due date – oldest), when you sign out of UEF Primo.

How can I renew my loans?

  • You can renew your loans when you are signed in to UEF Primo. You can sign in in one of two ways:
    1. The ‘Sign in’ button is in the upper right corner of the screen. Once you are signed in, you can find your loans by clicking on your name in the upper right corner of the screen.
    2. You can also sign in by clicking on ‘Menu’ and ‘My Account’. After signing in, the software will display a general overview of your loans, reservations, payments, loan blocks and messages.
  • You can renew all eligible loans by clicking on ‘Uusi kaikki’ (Renew All). Alternatively, you can renew a selection of individual works by checking the box next to the loan you wish to renew and clicking ‘Uusi valitut’ (Renew selected). Additionally, you can renew any individual loans by clicking on the ‘Uusi’ (Renew) button on the respective row.
    If no ‘Uusi’ button is displayed, either the loan cannot be renewed or you have just renewed it, in which case the text ‘Uusittu’ (Renewed) will be displayed instead of the button.

How many times can I renew my loans?

UEF Primo does not keep track of the number of times a loan is renewed, but monitors the total loan period. The total loan period for course books and other literature has not been restricted. The total loan period for course books is 600 days and 600 days for four-week loans. You can renew loans every two or four weeks until you reach the maximum loan period, the due date is postponed by 14 or 28 days from the date of the renewal. If a book is reserved or the total loan period has elapsed, you cannot renew the loan. Each UEF Primo loan has a date on which the maximum loan period expires, renewal after this date will no longer be successful. Loans are renewed automatically for staff, when possible.

Why can’t I renew my loan?

You cannot renew a loan if someone has reserved the work or you have exceeded the total loan period.

Why are some works displayed as ‘Available’ in the search results, when they are not in fact available?

The search results will display ‘available’ in green if at least one copy of the work is available. You will have to take a closer look at the information to see which version of the work is available and where (e.g. legal deposit copy or copy on the Kuopio campus). UEF Finna also employed a similar availability view, and there are currently no plans to change this.

Where can I find the due dates for books that are not available?

You can view the due date on the availability screen, which you can access by clicking on the ‘Available at’ (or ‘Not available’) text in the search results. The availability display will show an arrow to the right (>) on the right side of the information concerning each work. Clicking on the arrow will display the due date.

For the time being, the due date information can only be displayed for one work at a time in most cases, but we are working on our collection to enable displaying due date information for all of the copies at the same shelf location at the same time.

Why are there not cover images for all books?

Cover images are displayed when possible. Unfortunately, we do not have cover image sources for Finnish books for the time being.

How can I reserve legal deposit copies?

The request form for legal deposit copies is available from the library forms page. We are planning on including a direct link to the request form in UEF Primo, but this is still under construction.

Why can’t I find the shelf fetching request anymore?

Shelf fetching request = reservation.

How can I make the language selection in UEF Primo remain the same?

Your selected language is retained on your next login if you have used the interface in your preferred language before logging out. In other words, if you logged out while your language setting was set to Finnish, your next login will direct you to the Finnish version. Similarly, if you logged out while your language setting was set to English, your next login will direct you to the English version.

When will time-out occur?

Time-out is set to six hours. This means that if you are ‘passive’ in the service for six hours, you will be logged out of UEF Primo.

Why is UEF Primo so slow?

Many factors affect the speed of UEF Primo:

    1. browser
    2. network connection speed
    3. time of day (usually slower in the afternoons and evenings).

How do I get access to a digital library card?

If you are a student or staff at the University of Eastern Finland,
you will receive a digital library card using the Tuudo mobile app.

Download Tuudo for Android and iOS from Google’s Play Store and Apple’s App Store and register as a library customer.

If you already are a library customer, Tuudo’s digital library card will automatically download when you go to Tuudo’s Library page.

Why does the mobile service function the way it does? 

The mobile service is not ideal yet, but the scalability and operation of the user interface is under development.

Why does the library send so many e-mails? 

UEF Primo no longer uses paper printouts at the customer service desk, which is why you will receive return receipts via e-mail, for example. When using machines to loan/return books you can choose whether you want a paper receipt or not, the machines will not send e-mail messages.