Mitä Venäjällä tapahtuu juuri nyt? Rusgate tarjoaa tietoa itänaapurista

ruskkateVenäjä on ollut viime viikkoina maailmanpolitiikan keskipisteessä. Itänaapurin tilannetta ja toimintaa seurataan huolestuneina, ja päivänkohtaisten uutisten lisäksi kaivataan tietoa tapahtumien taustalla vaikuttavista taloudellisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä. Näitä kaikkia saat Itä-Suomen yliopiston kirjaston käyttöösi hankkimasta Rusgate.fi –palvelusta, osoitteesta www.rusgate.fi.

ruskate

Suomalainen uutis- ja markkinointitietopalvelu Rusgate.fi on palvellut Venäjä-tutkijoita, elinkeinoelämää ja itänaapuristamme muuten kiinnostuneita vuodesta 2004 alkaen. Rusgate.fi sisältää eri tahojen tuottamaa tietoa Venäjän markkinoista, taloudesta ja yhteiskunnasta. Sivustolta löytyy ajankohtaisia uutisia, tilastoja ja tutkimuksia sekä venäläisten yritysten yhteystietoja. Suurin osa aineistoista on julkaistu suomen kielellä.

Sivusto on selkeä ja helppokäyttöinen: heti etusivulla ovat näkyvissä ajankohtaiset uutiset sekä Venäjän talouteen ja yhteiskuntaan liittyvät indikaattorit, kuten BKT, inflaatio ja työllisyysluvut. Osastoittain voi navigoida eteenpäin tilastoihin, tutkimuksiin, uutiskatsauksiin ja keskusteluihin.  Palvelusta voi tilata itselleen myös uutiskirjeen, ja sitä voi seurata sosiaalisessa mediassa.

Rusgate.fi -sivustoa ylläpitää markkinatutkimusyritys Tutkimus – ja Analysointikeskus TAK Oy, ja siitä on olemassa kaikille avoin julkinen versio ja maksullinen Premium-versio. Palvelu on kokonaisuudessaan ollut Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden, opiskelijoiden ja kirjaston asiakkaiden vapaassa käytössä vuodesta 2010 alkaen. Palvelu on käytettävissä kaikilta yliopiston IP-osoitteilta, ja myös etäkäyttö on mahdollista rekisteröimällä henkilökohtainen käyttäjätunnus.

Jos olet Itä-Suomen yliopiston opiskelija tai henkilökunnan jäsen, voit rekisteröityä osoitteessa http://www.rusgate.fi/organisaatiokayttajan-rekisteroityminen/ .

Jussi Hyvärinen

tietoasiantuntija