Karjalan kielen esite julki

Karjalan Sivistysseura ja Itä-Suomen yliopiston karjalan kielen elvytyshanke ovat yhdessä tuottaneet karjalan kieltä käsittelevän esitteen. Esitteessä on 20 A4-kokoista sivua, ja sitä ovat olleet tekemässä Tuomo Kondie, Eeva-Kaisa Linna ja Anneli Sarhimaa. Esitteen on kuvittanut Reeta Suvanto.

Esite tarjoaa perustietoa karjalan kielen historiasta, nykytilanteesta ja elvytyksestä Suomessa. Myös karjalan kielihistoriaa, murrejakoa, aakkosia, ääntämistä, kielioppia ja sanastoa sekä karjalaista nimistöä käsitellään monipuolisesti.

Esite soveltuu erinomaisesti opetuskäyttöön tai esimerkiksi karjalan kielen kursseilla, kouluissa tai kulttuuritapahtumissa jaettavaksi. Esite on luettavissa pdf-muodossa Karjalan Sivistysseuran verkkosivuilla, minkä lisäksi sitä voi tilata veloituksetta Karjalan Sivistysseuran verkkokaupasta. Myös Itä-Suomen yliopiston karjalan elvytyshankkeella on reilusti esitteitä, joita voidaan postittaa elvytyshankkeen laskuun esimerkiksi kurssien tai tapahtumien järjestäjille. Yksittäisiä esitteitä elvytyshankkeella ei ole resursseja postittaa.

Linkki pdf-muotoiseen esitteeseen Karjalan Sivistysseuran verkkosivuilla.

Linkki esitteeseen Karjalan Sivistysseuran verkkokaupassa.

Elvytyshankkeelta esitteitä voi kysellä sähköpostitse osoitteesta karjalanelvytys@uef.fi.

Karjalan kielen esitteen kansi, kuva: Karjalan Sivistysseura, kuvitus: Reeta Suvanto