Karjalaine iäni -videoprojektin julkistamistilaisuus Joensuussa 24.11.2022

Karjalazet Nuoret Suomes – Karjalaiset Nuoret Šuomešša -yhdistys, valokuvaaja Anne Kalliola ja Itä-Suomen yliopiston karjalan kielen elvytyshanke ovat tuottaneet karjalaisia nuoria käsittelevän Karjalaine iäni -videosarjan.

Kuva: Anne Kalliola

Videosarja koostuu viidestä lyhytelokuvasta, joiden pituus on yhteensä 15 minuuttia ja 22 sekuntia. Videot käsittelevät Suomessa asuvien karjalaisnuorten kokemuksia ja identiteettejä. Kaikki videoilla esiintyvät nuoret ovat karjalaisia, minkä lisäksi videoilla kuultavat tekstit perustuvat karjalaisnuorille suunnatulla kyselylomakkeella kerättyihin kirjoituksiin. Nuorten kokemuksista lähdettiin etsimään yhtäläisyyksiä ja kokonaisuuksia, ja toimitustyön pohjalta syntyi viidestä eri teemasta koostuva videosarja: etsiminen (ečindä), kipu (kibu), kotiinpaluu (kotihmyöštymini), yhteisö (yhtehistö) ja ylpeys (ylbevys).

Videoilla kuullaan kaikkia karjalan kielen päämurteita eli vienan-, etelä- ja livvinkarjalaa sekä suomen kielen kaakkoisia karjalaismurteita. Videot on tekstitetty suomeksi, karjalaksi ja englanniksi. Myös tekstien lukijat ovat karjalaisnuoria, joista osa esiintyy myös videoilla.

Kuva: Juulia Kääriä

Julkistamistilaisuus Joensuussa

Kutsumme kaikki videosarjasta kiinnostuneet Joensuussa 24.11. pidettävään julkistamistilaisuuteen. Tilaisuus pidetään kello 14–16 Itä-Suomen yliopiston Agora-rakennuksessa (Yliopistonkatu 4), salissa AG100. Tapahtumaa voi seurata myös Zoomin välityksellä.

Ohjelmassa on tekijätiimin paneelikeskustelu, videoiden esittely ja kahvitarjoilu. Paneelikeskustelun aikana on mahdollista esittää kysymyksiä.

Ilmoittauduthan tapahtumaan alla olevan linkin välityksellä, että osaamme varata oikean määrän tarjottavia. Saman linkin välityksellä voit jättää meille sähköpostiosoitteen, johon saat halutessasi Zoom-kutsun hyvissä ajoin ennen tapahtumaa.

Linkki ilmoittautumiseen: linkki.