Karjalan kieli eläy -opetusvideot tulossa julki

Joukko ihmisiä Paginpertissä, kuvattu Karjalan kieli eläy -opetusvideoihin

Viime vuosina yhä useammat karjalaiset ovat innostuneet opiskelemaan sukunsa kieltä, ja karjalan kielen kurssit eri puolilla Suomea täyttyvät nopeasti. Opetusmateriaalia tarvitaan lisää, ja siihen tarkoitukseen on tehty Karjalan kieli eläy –videokokonaisuus. Videoiden tekoon ovat osallistuneet yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston karjalan kielen elvytyshanke ja Amnunna Films Oy.

Timoi Munne ja Natalia Giloeva istuvat pöydän ääressä

Hassuja käännöskukkasia suomen ja karjalan kielen välillä, samat sanat tarkoittavatkin eri asioita ja syntyy väärinymmärryksiä, joille voi nauraa makeasti. Timoi ja Natoi selailevat kirjaa ”Opi, opastu, ga älä öntästy” (kust. Karjalan kielen seura), johon on koottu parhaat hairahdukset. Kuva: Mirja Metsola.

Opetusvideot on ohjannut kokenut dokumentaristi ja toimittaja Mirja Metsola, ja niissä esiintyy useita karjalankielisiä kieliasiantuntijoita ja kieliaktivisteja. Videoissa esitellään karjalan kielen puhujien kielenkäyttötilanteita arjessa ja juhlassa: hassuttelua, lasten leikkejä, ystävien kohtaamisia, lauluja, loruja, teatteria, radiouutisia, kirjantekoa, bloginpitoa internetissä.

Olga Karlova ja Pekka Suutari lukevat kirjaa Miitrei-pojan kanssa

Viisivuotiaan Miitrei Suutarin kotikieli on vienankarjala. Isä Pekka ja äiti Olga juttelevat, laulavat ja loruilevat karjalaksi. Vienankarjalaiset lastenkirjat ovat jo tulleet tutuiksi. Kuva: Mirja Metsola.

Videotyöryhmän jäsenet ovat Natalia Giloeva, Olga Karlova, Maria Kuismin, Timoi Munne, Katerina Paalamo, Pekka Suutari ja Rinoi Ylönen. Tuottajana on Pertti Veijalainen, ohjaajana Mirja Metsola, leikkaajana Sanna Liinamaa. Kuvaus ja äänitys: Korpipaja Osuuskunta. Tuki: Onnenmäki-säätiö, Karjalan Sivistysseura, E. W. Ponkalan säätiö ja Itä-Suomen yliopisto.

Videoiden julkistamistilaisuus: elävää kieltä ja elävää musiikkia

Videot julkistetaan ma 16.5.2022 alkaen klo 18-20 Kino Reginassa (kirjastotalo Oodissa) Helsingissä. Tilaisuus on avoin, ja toivotamme sinne tervetulleiksi kaikki karjalan kielen ystävät!

Julkistamistilaisuus on ohjelmallinen tapahtuma, jonka juontaa artisti ja kieliaktivisti Timoi Munne. Iltaan sisältyy videoiden esittelyä, paneelikeskustelu ”Karjalan kielen elvytys – uusi mahdollisuus” (panelisteina Tuomo Kondie, Mika Saatsi, Eila Stepanova ja Rinoi Ylönen) sekä vuoden 2021 kansanmusiikkiyhtyeenä palkitun Loimolan Voiman elävää musiikkia. Tilaisuuden järjestävät Itä-Suomen yliopisto, Amnunna Films Oy ja M.A.Castrènin seura ry.

Loimolan Voima esiintyy lavalla

Suosittu Loimolan Voima -yhtye tekee uutta svengaavaa karjalankielistä musiikkia, jossa soittavat juuriltaan suistamolaiset veljekset, Mika Saatsi ja Niko Saatsi. Kuva: Helka Riionheimo

Julkistamistilaisuus striimataan, ja sitä voi seurata suorana lähetyksenä tai katsoa tallenteena 3 kuukauden ajan: linkki striimiin. (Linkki alkaa toimia tapahtuman alkaessa.)

Maria Kuismin ja Rinoi Ylönen kesällä joen rannalla

Maria Kuismin ja Rinoi Ylönen keskustelevat lapsistaan, kielen puhumisesta ja päiväkodin suhtautumisesta lapsen karjalan kieleen. Kuva: Mirja Metsola.

Videot ovat vapaasti katsottavissa ja käytettävissä elvytyshankkeen sivustolla: linkki opetusvideoihin. (Huom! Sivu avautuu vasta 16.5.2022.)

Lisäksi järjestetään paikallinen tiedotustilaisuus Joensuussa pe 20.5.2022 klo 14-16 (Itä-Suomen yliopisto, Agora-talo, sali AG109, Yliopistokatu 4).