Terveyden edistämisen opiskelu opiskelijoiden näkökulmasta

Minkälaisten on terveyden edistämisen opiskelu? Tämän blogipostauksen takana istuu kaksi terveyden edistämisen opiskelijaa, Minna ja Susanne. Tavoitteenamme on kertoa tarinamme, miten itse olemme päätyneet opiskelemaan terveyden edistämistä sekä jakaa ajatuksiamme opintojen aloituksesta, opiskelusta ja uramahdollisuuksista.

Terveyden edistämisen vuonna 2022 aloittaneet opiskelijat sekä opettajia.
Terveyden edistämisen vuonna 2022 aloittaneet opiskelijat sekä opettajia

“Päädyin opiskelemaan terveyden edistämistä tavallaan harrastuksena. Kaipasin elämääni uutta haastetta ja löysin sitten sattumalta nettiä selaillessani mahdollisuuden opiskella liikuntalääketietiedettä avoimessa yliopistossa. Opinnot vaikuttivat mielenkiintoisilta ja ajattelin niiden hyödyttävän omissa liikuntaharrastuksissakin, lisäksi opintoja oli helppo suorittaa työn ohella. Opiskelun aloittaminen usean vuoden jälkeen oli jännittävää ja piti tavallaan oppia opiskelemaan uudelleen. Päätös hakea tutkinto-opiskelijaksi syntyi pikkuhiljaa avoimen opintojen edetessä.” (Minna)

“Vastaavasti minun päätökseni lähteä opiskelemaan terveyden edistämistä syntyi sivuaineopintojen kautta. Olin päässyt vuonna 2020 opiskelemaan Itä-Suomen yliopistoon, mutta silloinen pääaineeni ei tuntunut omalta. Juttelin tilanteestani opettajani kanssa, ja koska mielenkiintoni kohdistui liikuntaan ja ravitsemukseen, opettaja ehdotti terveyden edistämisen perusopintoja (Terveysliikunta) sivuaineeksi. Hyvin nopeasti sivuaineopintojen alettua totesinkin, että tämä on minun juttuni, joten sivuaineopintojen karttumisen myötä päädyin siirtohaun kautta hakemaan terveyden edistämisen koulutusohjelmaan tutkinto-opiskelijaksi.” (Susanne)

Puijolta avautuu koko Kuopion maisema.
Kuopio Puijolta kuvattuna

Minkälaista opiskelu on?

Koska meillä molemmilla oli jo taustalla aikaisempi AMK-tutkinto, sekä käsitys terveyden edistämisen opinnoista, ei opiskelun aloittaminen tai opintojen sisältö tullut kovinkaan suurena yllätyksenä. Opiskelupaikan saaminen teki kuitenkin opinnoista todellisempaa, koska päämääränä on tutkintotodistuksen saaminen. Saimme molemmat aloittaa opintomme lähes “normaaliolosuhteissa”, joten pääsimme ryhmäytymään ja tutustumaan kanssaopiskelijoihin. Tähän asti opinnot olivat olleet lähinnä itsenäistä opiskelua, joten vertaistuen ja opiskelukokemuksen jakaminen tuntuivat hyvältä. Opintojen aloitukseen liittyi myös paljon suunnittelua, ja koska taustalla oli ennestään opintoja, tuli kurssivalintoja suunnitella tarkemmin ja pidemmällä aikavälillä. Lisäksi töiden ja opiskelun yhteensovittamista tuli pohtia, ja etäopiskelumahdollisuus helpottikin näiden yhteensovittamista.

Kokemuksemme terveyden edistämisen opinnoista onkin se, että opinnot ovat hyvinkin joustavia, ja kurssien suoritusjärjestystä ja –aikataulua voi helposti muokata omien tarpeiden mukaan. Lisäksi opettajat ovat hyvin tukeneet opinnoissa, ja heiltä on voinut rohkeasti kysyä mitä tahansa. Tietysti alan vaihtamiseen liittyy jonkin verran jännitystä, miten uuden alan ja asioiden omaksuminen onnistuu. Terveyden edistämisen opiskelijat tulevat hyvin erilaisista lähtökohdista ja erilaisilla taustoilla, joten oli helpottavaa huomata, ettei aiempaa terveysalan kokemusta tarvita. Vastaavasti toisella meistä on taustalla sote-alan ammattitutkinto, josta on ollut myös paljon hyötyä opinnoissa, sillä terveyteen ja sairauksiin liittyvä pohjatietämys on osaltaan helpottanut uuden, syvällisemmän tiedon omaksumista.

Opiskelijan arki tasapainottelee opintojen ja vapaa-ajan välillä.
Opiskelijan arkea ja motivointia

Terveyden edistämisen opiskelu poikkeaa monista muista koulutusohjelmista siten, että se ei anna valmistuvalle opiskelijalle mitään tiettyä ammattipätevyyttä, vaan opiskelijana voi itse omilla kurssivalinnoilla vaikuttaa oman asiantuntijuuden kehittymiseen. Tämän vuoksi tulevaisuuden työllistymismahdollisuudet ovatkin melko laajat ja jo opintojen aikana kannattaa aktiivisesti verkostoitua sekä olla aktiivisesti yhteydessä mahdollisiin tuleviin työnantajiin.

Mitä meistä tulee isona?

Vaikka meillä molemmilla opintoja on jo jonkin verran takana, ei kummankaan tulevaisuuden urasuunnitelmat ole vielä täysin selvät. Terveyden edistämisen koulutusohjelmasta voi suuntautua monenlaisiin työtehtäviin, muun muassa erilaisiin asiantuntija-, tutkimus-, opetus- tai esimiestehtäviin, niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannellekin sektorille. Meillä kummallakin pääaineena on liikuntalääketiede, mutta tämänkin aiheen ympärillä omaa osaamista voi kehittää moneen suuntaan. Terveyden edistämistyö on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa. Uskomme, että tulevaisuudessa tarve monenlaisille terveyden edistämisen ammattilaisille tulee vain kasvamaan tällä alalla.

Uusille opiskelijoille haluaisimmekin sanoa, että uskalla haastaa itseäsi ja luota omaan näkemykseesi siitä, mikä sinusta tulee isona. Kulje avoimin mielin kohti päämäärääsi ja rakenna oma polkusi, vaikket opintojesi alussa tietäisikään, mikä sinusta tulee “isona”. Sinulla on useampi vuosi aikaa selvittää se, joten älä panikoi. Kysyvä ei koskaan tietä eksy, eli jos jokin asia pohdituttaa tai opinnoissa tulee eteen yllättävä mutka tai hidaste, voit olla yhteydessä opettajiin, opinto-ohjaajiin, uraohjaajiin, opintopsykologiin tai vertaisohjaajiin. Opiskelu on yliopistossa hyvin itsenäistä ja tarvittaessa on oltava itselleen tiukka ja istutettava itsensä tekemään hommia. Muista silti kuunnella myös omaa kehoasi ja jaksamistasi. Toisinaan se, että annat arjestasi hetken aikaa mielipuuhallesi, esimerkiksi urheilulle, voi tehdä sinusta opiskelijana paljon tehokkaamman kuin se, että pakonomaisesti yrität tehdä tehtäviä eteenpäin.

Terveisin  Minna ja Susanne, terveyden edistämisen opiskelijat

Valokuvausharrastuksen parissa ikuistamassa syyskuista aamua

Lue lisää opiskeluaiheisia blogitekstejä!