Opiskelijan rahansäästövinkit

Opiskelijat ovat tunnettuja haalareista, bileistä ja… toki myös tiukasta rahatilanteesta. Opiskeluaika onkin taloudellisesti varmaan haastavinta aikaa ihmisen elämässä, koska elämisestä pitää maksaa, mutta tuloja ei monella juuri ole. Työssä käyminen on toki mahdollista, mutta sen lisäksi, että osa-aikaisen työn saaminen on yllättävän hankalaa, vie se aikaa itse opinnoilta ja syö myös vapaa-aikaa, joka on ehdottoman tärkeää hyvinvoinnin turvaamiseksi. Itse en ole halunnut mennä töihin opintojen ohella, vaan elän opintolainalla sekä kesätöistä säästämilläni rahoilla. Toki kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta, ja silloin töissä on käytävä opintojen ohella, jaksoi tai ei. Tässä postauksessa kerron hieman siitä, miten rahaa voi opiskelijana yrittää säästää.

1. Budjetoi tulojasi ja menojasi

Erityisesti jos olet pitänyt välivuoden ja tehnyt töitä ennen yliopisto-opintojen aloittamista, olet tottunut luultavasti käyttämään rahaa hieman lepsummin, koska olet saanut säännöllisiä tuloja, joilla on mahdollista rahoittaa erilaisia menoja. Kun työelämästä ja säännöllisistä tuloista hyppää opiskelijan arkeen ja pienituloisuuteen, ei kulutustaso välttämättä seuraa mukana. Siksi onkin fiksua budjetoida omia menoja ja tuloja hyvinkin tarkasti esimerkiksi muutaman kuukauden ajan, jotta saat rakennettua käsityksen siitä, mihin sinulla menee rahaa ja mistä voisit kenties säästää. Saatat huomata, että käytät rahaa asioihin, joista voisit myös säästää.

2. Hyödynnä opiskelijatarjouksia ja alennuksia

Monessa opiskelijakaupungissa erilaiset liikkeet ja ravintolat tarjoavat opiskelija-alennuksia palveluistaan. Opiskelija-alennusta voi saada niin vaatekaupoista, kampaamoista, apteekeista kuin leffalipuistakin, joten aina kannattaa kysyä ”saaks teiltä opiskelija-alennusta?”. Myös digitaalisen opiskelijakortin avulla voi saada erilaisia alennuksia nettikaupoista. Kannattaa toki hyödyntää alennusmyyntejä suuremmissa investoinneissa, jos sellaisia on luvassa. Lisäksi korkeakoulut saattavat tarjota opiskelijoille erilaisia edullisia aktiviteetteja, kuten kuntosali- ja ryhmäliikuntajäsenyyksiä hyvin huokeaan hintaan.

3. Käy yliopistolla syömässä

Kuulostaa oudolta, mutta tässä on todellinen rahansäästövinkki. Opiskelijaravintolat kautta Suomen tarjoavat todella edullisia lounaita. Itä-Suomen yliopistossa voit saada opiskelijalounaan alle kahden euron hintaan, joten yliopistolla syöminen tulee todella edulliseksi, eikä sinun tarvitse myöskään huolehtia tiskeistä. Lounaaseen kuuluu lämmin ruoka, salaattipöytä, leipä sekä juoma. Itse suosin opiskelijaravintoloissa syömistä silloinkin, kun minulla ei ole muuta asiaa yliopistolle. Säästän siinä rahaa ja joku muu tekee minulle ruoan ja huolehtii siivoamisesta. Mikäpä sen parempaa.

4. Harkitse ostojasi

Tämä koskee niin pieniä kuin suuriakin ostoksia. Pienet ostokset ovat mielestäni jopa kavalampia kuin suuremmat ostokset, koska kertasumma ei tunnu kovin suurelta. Silloin summa kertyy pikkuhiljaa suureksi. Ajattele asiaa näin: jos ostat yhden, noin kahden ja puolen euron hintaisen energiajuoman viitenä päivänä viikossa, tekee se kuukaudessa 50 euroa ja vuodessa jopa 650 euroa! Kertaostoksena 2,50€ ei kuitenkaan tunnu juuri missään. Itse säästän myös siinä, että ostan edullista ruokaa. Kun ei ole juuri ylimääräistä rahaa ruokaan, valitsen kaupasta mieluusti ei-kotimaisia tuotteita, jos säästän siinä laskun loppusummasta. Toki ihmisillä on eriäviä arvoja, jotka voivat näkyä vaikkapa ostokäyttäytymisenä, joten tämä vinkki ei ole kaikille olennainen rahansäästöä ajatellen.

5. Osta käytettynä

Käytettyjen huonekalujen ja vaatteiden ostamisessa säästää sekä rahaa että luontoa. Jos olet muuttamassa pois vanhempiesi luota, suosi sisustuksessa käytettyjä huonekaluja. Yllätyt, kuinka paljon sohva tai ruokapöytä tuoleineen voikin uutena maksaa, mutta käytettynä voit saada kauniita ja siistejä huonekaluja mojovalla alennuksella. Erityisesti huonekalut ja kodintekniikka on suunniteltu kestämään vuosikausia, joten saat käytetyistäkin tuotteista vielä paljon irti. Myös vaatteita on järkevä ostaa esimerkiksi kirpputoreilta tai netistä käytettyinä, koska siinäkin säästää rahaa ja voit saada vaatekaappiisi kauniita, uniikkeja vaatekappaleita.

6. Kaikesta ei tarvitse säästää

Viimeinen ja ehkä tärkein vinkki on se, että kaikesta ei tarvitse säästää. Vaikka erityisesti ensimmäiset kuukaudet opiskelijana voivat tuntua ahdistavilta rahanmenon vuoksi, ei kannata kituuttaa ja yrittää säästää ihan jokaisesta asiasta. Olen itse hyvin hedonistinen, ja huomaan nauttivani elämästä paljon enemmän, jos teen aika ajoin myös jotain kivaa ja annan itseni käyttää hieman rahaa itseeni. Lisäksi on fiksua elää elämää omien arvojen ja mielenkiinnon kohteiden mukaan, ja käyttää rahaa sellaisiin asioihin, jotka ovat itselle tärkeitä. Itse käytän rahaa henkilökohtaiseen valmentajaan ja kuntosalijäsenyyteen, josta voisin ehdottomasti säästää pitkän pennin. Säästän muista asioista kompensoidakseni

Muutama lisäys vielä loppuun

Rahapuhe on melko arka aihe, ja erityisesti uuden hallituksen kaavailemien, opiskelijoihin kohdistuvien leikkauksien takia opiskelijoiden rahoista puhuminen on aiheena tulenarka. Ymmärrän myös sen, että kaikilla ihmisillä ei ole esimerkiksi mahdollisuutta käyttää rahaa yhtä paljon kuin minä, ja olenkin todella kiitollinen omasta rahatilanteestani ja siitä, että pystyn elämään säästöilläni eikä minun tarvitse käydä osa-aikaisissa töissä opiskelujen ohella. Lisäksi olen löytänyt kesätöitä, joilla voin rahoittaa opiskelujani, ja minulla on mahdollisuus esimerkiksi sijoittaa opintolainaa. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaassa tilanteessa, joten en halua yleistää opiskelijoiden rahatilannetta tai vinkata soluasunnoissa asumisesta tai töissä käymisestä. Vinkkini koskevat enemmän arkielämää ja omia päätöksiä, joiden avulla voi säästää hieman omissa menoissa.

♡ Saara / Biologia