Psyykkiset pulmat
Materiaalit:
- Friends. Friends on lasten, nuorten ja vanhempien mielen hyvinvointia edistävä sekä ahdistusta ja masennusta ennaltaehkäisevä ohjelma. Aseman Lapset Ry. (Lisätty 10/2019)
- Ihmeelliset vuodet -menetelmä. Menetelmän avulla edistetään myönteisiä kasvatusmenetelmiä kouluissa, päiväkodeissa ja kodeissa, autetaan vanhempia ja ammattikasvattajia käsittelemään lasten käytöshäiriöitä sekä parannetaan vanhemman /ammattikasvattajan ja lasten välistä vuorovaikutusta. Suomen Mielenterveysseura. (Lisätty 10/2019)
- Aggression Replacement Training® (ART). Menetelmä, jonka avulla voidaan opettaa epäsosiaalisesti (aggressiivisesti tai vetäytyvästi) käyttäytyville nuorille tai nuorille aikuisille valmiuksia rakentavaan vuorovaikutukseen. © 2019 Suomen ART ry. (Lisätty 10/2019)
- Voimaneidot. Opas tyttöjen oman voiman haltuunoton ja aggression hallinnan tukemiseen. Mari Lankinen, 2011. (Lisätty 10/2019)
- Tunne-etsivät. Peli tunnetaitojen harjoitteluun 6-12 vuotiaille. Tuotanto: Opetushallitus | Oodles Solutions Oy (Lisätty 10/2019)
- Mielen saaret. Seikkailullinen opetuspeli kertaa mielen hyvinvointiin liittyviä asioita. Peli on suunnattuu ala- ja yläkouluikäisille. Suomen Mielenterveys Ry, 2009. (Lisätty 11/2019)
- Magis – Maaginen seikkailupeli. Hyvinvoinnin edistämiseen ja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn. (Lisätty 12/2019)
- Lapsi ja trauma -videot. AVI Kouluttaa. Videot on tuottanut Pohjois-Suomen aluehallintoviraston opetus- ja kulttuuritoimi. (Lisätty 2/2020)
Kirjallisuus:
- Ojala, T. (2017). Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: Opettajien kokemuksia. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (Lisätty 10/2019)
- Moilanen, I., Mattila, M., Loukusa, S. & Kielinen, M. (2012). Autisminkirjon häiriöt lapsilla ja nuorilla. Duodecim : lääketieteellinen aikakauskirja, 128(14), pp. 1453-1462. (Lisätty 10/2019)
- Aronen, E. (2016). Lasten häiriökäyttäytyminen. Duodecim : lääketieteellinen aikakauskirja, 10, pp. 961-966. (Lisätty 10/2019)
- Mäkelä, J. & Salo, S. (2011). Theraplay: Vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutushoito lasten mielenterveysongelmissa. Duodecim : lääketieteellinen aikakauskirja, 127(4), pp. 327-334. (Lisätty 10/2019)
- Ruutu, P. (2019). Psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa hoidettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukeminen perusopetuksessa ja sairaalaopetuksen koetut vaikutukset koulunkäyntiin. Helsinki: University of Helsinki. (Lisätty 11/2019)
- Puranen, T. (2016). Hyvällä mielellä: Mielen hyvinvoinnin opas selkokielellä. Tampere: Kehitysvammaisten Tukiliitto ry. (Lisätty 11/2019)
- Pursiainen, J. (2018). ”Kumpi oli positiivine? Hyvä vai huono?”: Vahvuuslähtöisen ja oppilaan sosioemotionaalista kompetenssia tukevan mallin luominen kouluyhteisöön. Joensuu: University of Eastern Finland. (Lisätty 11/2019)
- Puustjärvi, A. & Luoma, I. (2019) ”Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen?”
Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019(74), pp. 114-120. (Lisätty 11/2019) - Kerola, K., Sipilä, A., Kallio, A., & Kerola, K. (2017). Haastava käyttäytyminen : muutoksen mahdollisuuksia . Jyväskylä: Valteri-koulu. Tilattavissa Valterin verkkopuodista. (Lisätty 1/2020)
Verkkosivut:
- Mielenterveystalo: Nuoret. (Lisätty 10/2019)
- Mielenterveystalo: Lapset. (Lisätty 10/2019)
- Suomen Mielenterveys ry: Lapset ja nuoret. (Lisätty 10/2019)
- Hyvä olla koulussa -hanke. (Lisätty 10/2019)
- Erityisvoimia-sivusto. (Lisätty 1/2020)
- Sekasin-tukichat. Suomen Mielenterveys ry. (Lisätty 1/2020)
Sivustoa ylläpitää TUVET-hanke
Sivustolle kerätyt materiaalit ovat eri tekijöiden tuottamia. TUVET-hanke ei omista materiaaleja ellei niin ole erikseen merkitty.