TUVET-hankkeen ylläpitämä materiaalipankki vaativan erityisen tuen toimijoille
Autismikirjo
Autismikirjo
Materiaalit ja oppaat:
Papunetin kuvapankki. Kuvia saa käyttää vapaasti kaikkiin epäkaupallisiin tarkoituksiin, kunhan kuvien alkuperäinen lähde on mainittu. Kuvilla CC-lisenssi (Creative Commons). Papunet, 2019. (Lisätty 10/2019)
Papunetin kuvatyökalu. Papunetin kuvatyökalu on ilmainen kuvapankki- ja työkaluohjelma, jolla voi tehdä omiin tarpeisiin sopivia kuvallisia materiaaleja. Kuvatyökalu toimii myös tableteissa. Kuvilla CC-lisenssi (Creative Commons). Papunet, 2019. (Lisätty 10/2019)
Viittomat kommunikoinnissa.Oppaaseen on koottu tietoa tukiviittomista ja esimerkkejä niiden käytöstä erilaisissa elämäntilanteissa. Oppaassa on myös vinkkejä tukiviittomien opetteluun. Tikoteekki, 2018. (Lisätty 10/2019)
Kuvat kommunikoinnissa. Oppaassa kerrotaan, miten kuvia voidaan käyttää ilmaisun välineenä, ymmärtämisen tukena, arjen jäsentämisessä ja kommunikoinnin apuvälineenä. Tikoteekki, 2014. (Lisätty 10/2019)
Huomioivan yhdessäolon malli HYP(alkup. Hanging Out Program HOP). Huomioiva yhdessäolo (HYP) on tapa olla vuorovaikutuksessa paljon tukea tarvitsevien ihmisten kanssa. Tikoteekki 2014. (Lisätty 10/2019)
Autismi- ja Aspergerliitto ry. Vienonen, E. (toim.) 2013. Hyvä arki. Työkirja asumisen ja toiminnan kehittämiseen. Kyllin hyvä tuettu elämä –projekti. (Lisätty 10/2019)
Jonna Oksanen. Seksu: Seksuaaliterveyttä ja suhdetaitoja. Opas autismin kirjon nuorille ja aikuisille sekä heidän kumppaneilleen.(Lisätty 10/2019)
Elvén Bo Hejlskov: No fighting, No biting, No screaming. How to Make Behaving Positively Possible for People with Autism and Other Developmental Disabilities. Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia, 2010. (Lisätty 10/2019)
Faherty 2006. Autismi/Aspergerin oireyhtymä. Mitä se merkitsee minulle.(Lisätty 10/2019)
Gillberg, C.: Nörtti, nero vai normaali. (Lisätty 10/2019)
Gillberg, C: Autismi ja autismin sukuiset häiriöt lapsilla, nuorilla ja aikuisilla. (Lisätty 10/2019)
Huuhtanen Kristiina, toim.: Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa. Kehitysvammaliitto, Helsinki, 2011. (Lisätty 10/2019)
Sjölund, A. & Beijerot, S. Asumisen lähituki autismin kirjon aikuisille. Autismi- ja Aspergerliitto ry 2014. (Lisätty 10/2019)
Szegda, D. & Hokkanen, E. 2010. Apua arkeen ja aistihäiriöihin. Ohjeita ja kokemuksia erityistä tukea tarvitsevien lasten kasvattamisesta. (Lisätty 10/2019)
von Tetzchner Stephen, Martinsen Harald: Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Kehitysvammaliitto ry, Helsinki, 1991. (Lisätty 10/2019)
Timonen T., Castren M., Ärölä-Dithapo M.: Autismikirjo. Tausta, diagnostiikka ja tutkimus. PS-Kustannus 2019. (Lisätty 10/2019)
Bellini, S., & McConnell, L. L. (2010). Strength-based educational programming for students with autism spectrum disorders: A case for video self-modeling. Preventing School Failure, 54(4), 220-227. (Lisätty 3/2020)
Rämä, I., Pirttimaa, R., Ojala, T., Pesonen, H. & Kontu, E. (2019). Teacher Training for children with autism spectrum disorders in Finland. Teoksessa Xiaoyi Hu & E. Kärnä (toim.), Educating Students with Autism Spectrum Disorders in China and Finland, s. 183–196. Singapore: Springer. (Lisätty 4/2020)
Pesonen, H., Pirttimaa, R., Rämä, I. & Kontu, E. (2019). The transition to further education after basic education for adolescents with ASD. Teoksessa Xiaoyi Hu & E. Kärnä (toim.), Educating Students with Autism Spectrum Disorders in China and Finland, s. 207–224. Singapore: Springer. (Lisätty 4/2020)
Rämä, I., Pesonen, H., Kontu, E. & Pirttimaa, R. (2013). Autismin kirjoon kohdistunut DSM-uudistus jakaa mielipiteitä.Kuntoutus, 3, 24–34. (Lisätty 4/2020)