Vaativa erityinen tuki
Muut materiaalit sisältävät esimerkiksi toiminta-alueittain toteutettavaa opetusta. Ehdota sivustolle materiaalia.
Tutustu myös kansallisen vaativan erityisen tuen VIP-verkoston tietoiskuihin, koulutuksiin ja materiaaleihin vaativasta erityisestä tuesta.
Materiaalit:
- Palapelimalli on Valteri-koulun opetussuunnitelman tukimateriaali toiminta-alueittain opiskeluun. Siihen on koottu toiminta-alueiden sisältöjä ja tavoitteita muistilistaksi ja avuksi oppilaan henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelyyn. Valteri 2017. (Lisätty 10/2019)
- Thinking together –menetelmä. Dialogisuuteen perustuva menetelmä, joka tukee lasten ajattelun ja oppimisen kehitystä. (Lisätty 10/2019)
- Askeleittain-opetusohjelma. Askeleittain-opetusohjelman avulla päiväkodissa, esikoulussa ja 1.-5. luokalla voidaan opettaa lapsille empatiataitoja, itsehillintä- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä tunteiden säätelyä. © 2002 Committee for Children, Suomalainen laitos copyright 2015 Hogrefe Psykologien Kustannus Oy. (Lisätty 10/2019)
- Viittomakieliset oppilaat perusopetuksessa -opas sisältää perustietoa ja vinkkejä oppilaiden, jotka käyttävät viittomakieltä, opetuksen järjestämisen tueksi. Opetushallitus, 2016. (Lisätty 1/2020)
- Ohjauskäynnistä tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Pieni huoltokirja oppimisen ja koulunkäynnin tueksi. Oppaaseen olemme koonneet asioita, jotka tulevat usein esille ohjauskäyntien yhteydessä. Valteri. (Lisätty 9/2020)
- HAASTE-toimintamalli. Systemaattinen ja jäsennetty tuen tarpeen tunnistamisen manuaali. Autismiliitto. (Lisätty 11/2020)
Kirjallisuus:
- Iisakka, R. (2019). Hahmotusvaikeudet – vähän tunnettu oppimisen ongelma. eEriKa : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 1, pp. 4-8. (Lisätty 10/2019)
- Peltomäki, S. (2019). Toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden tavoitteiden saavutettavuus, selkeys ja mitattavuus. eEriKa : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 1, pp. 16-21. (Lisätty 10/2019)
- Selin-Grönlund, P. (2019). Viittomakieli – moniulotteinen äidinkieli. eEriKa : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 1, pp. 9-14. (Lisätty 10/2019)
- Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A. (2015). Kommunikoinnin häiriöt: Syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press. (Lisätty 10/2019)
- Aro, M. & Jahnukainen, M. (2015). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa (1. painos.). Tampere: Osuuskunta Vastapaino. (Lisätty 10/2019)
- Sirola, P. & Töytäri, O. (2014). Avustajakoirajärjestelmä: Selvitys järjestelmän nykytilasta ja kehittämisehdotuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (Lisätty 10/2019)
- Pursiainen, J. (2018). ”Kumpi oli positiivine? Hyvä vai huono?”: Vahvuuslähtöisen ja oppilaan sosioemotionaalista kompetenssia tukevan mallin luominen kouluyhteisöön. Joensuu: University of Eastern Finland. (Lisätty 10/2019)
- Puustjärvi, A. & Luoma, I. (2019) ”Mutta onko tämä lapsi koulukuntoinen?”
Koulunkäyntikyvyn arviointi ja tukeminen. Lääkärilehti 3/2019(74), pp. 114-120. (Lisätty 11/2019) - Kokko, T., Pesonen, H., Polet, J., Kontu, E., Ojala, T., & Pirttimaa, R. (2013). Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma-tai autismin kirjon diagnoosi. VETURI-hankkeen kartoitus. (Lisätty 11/2019)
- Ojala, T., Räty, L., Kokko, T., Pesonen, H., Polet, J., Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2015). Erityinen tuki: erityisen tuen toteutuminen sairaalaopetusyksiköiden, valtion koulukotien sekä kuntayhtymien ja yksityisten omistamien laitos-ja erityiskoulujen opetusryhmissä. VETURI-hankkeen kartoitus 2. (Lisätty 11/2019)
- Selkokeskuksen verkkokirjat ja selkokirjatietokanta. (Lisätty 1/2020)
- Rämä, I., Rouste, M., Tiainen, R., Jokitalo-Trebs, M., Airaksinen, L., Kontu, E. & Pirttimaa, R. (2017). Ruskeasuon koulun kehittämishanke II: ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja oppilaiden itsearvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa. NMI Bulletin, 27(1), 28–44.
- Rämä, I., Teinilä, S., Airaksinen, L. & Tiainen, R. (2013). Ruskeasuon koulun kehittämishanke: HOJKS-tavoitteet ICF-viitekehyksessä. NMI Bulletin, 3, 32–47.
- Perus- ja ihmisoikeudet opetus- ja kasvatusalalla. (2020). Oikeudellinen ja pedagoginen opas alan opiskelijoille ja asiantuntijoille. Kasa, Tuija; Kouros, Kristiina; Skottman-Kivelä, Piatta, Helsingin yliopisto. (Lisätty 5/2020)
- OPPIMISEN TUEN JA OPPIMISYMPÄRISTÖJEN
KEHITTÄJÄN TARKISTUSLISTA (Liite 3). Teoksessa Oppilaan tukea edistävät ja vaikeuttavat tekijät fyysisessä, sosiaalis-pedagogisessa ja teknologisessa oppimisympäristöissä. (2019). Majoinen, Juha. Itä-Suomen yliopisto. (Lisätty 8/2020) - Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 1: Opettajajohtoiset menetelmät. Talja, Elina & Iisakka, Riikka. 2020. (Lisätty 11/2020)
- Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät. Talja, Elina & Iisakka, Riikka. 2020. (Lisätty 11/2020)
Videot:
- Erityisiä koulupolkuja – Vaativa erityinen tuki toisella asteella. Tuula Jägerroos ja Valtteri Hakala, yhteistyössä TUVET-hanke. Videon diat: Vaativa erityinen tuki toisella asteella. (Lisätty 11/2019)
- Musical and Social Haptices: Background. Riitta Lahtinen ja Russ Palmer, yhteistyössä TUVET-hanke. (Lisätty 11/2019)
- Haptices in Action. Riitta Lahtinen ja Russ Palmer, yhteistyössä TUVET-hanke. (Lisätty 11/2019)
- Atjonen Puhuu Arvioinnista. Arviointia käsitteleviä videoita kasvatustieteen professori Päivi Atjoselta. (Lisätty 2/2020)
Verkkosivut:
- TUVET-hankkeen Youtube-kanava (Lisätty 10/2019)
- Vaativan erityisen tuen VIP-verkosto (Lisätty 10/2019)
- Vaativa erityinen tuki -sivu Facebookissa (Lisätty 10/2019)
- Erityisluokanopettaja Kukka Vänskän blogi toiminta-alueittain järjestettävästä opetuksesta. (Lisätty 10/2019)
- Helsingin yliopiston erityispedagogiikan tutkimusryhmä (Lisätty 10/2019)
- Kuulovammaisten lasten vanhemmille sekä perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille suunnattu verkkosivusto kuuloavain.fi (Lisätty 1/2020)
- Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry on tarkoitettu kaikille perheille, joissa on kuulovammainen lapsi tai nuori. Liitto tarjoaa vertaisstukea, tapahtumia, tietoa ja edunvalvontaa. (Lisätty 1/2020)
- Kuurojenliitto on koonnut vapaasti omaan käyttöön käytettävät sähköiset oppaat, esitteet, opinnäytetyöt, raportit, käsikirjat ja selvitykset. (Lisätty 1/2020)
- Viittomakielinen kirjasto on Kuurojen liiton ylläpitämä verkkosivusto, josta löytyy sisältöjä kaikenikäisille. (Lisätty 1/2020)
- Tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekin verkosta ladattava maksuton materiaali sekä myynnissä oleva materiaali. (Lisätty 1/2020)
Sivustoa ylläpitää TUVET-hanke
Sivustolle kerätyt materiaalit ovat eri tekijöiden tuottamia. TUVET-hanke ei omista materiaaleja ellei niin ole erikseen merkitty.