Vakaope vaikuttaa!

Varhaislapsuus on nopean oppimisen, kasvun ja kehityksen aikaa. Varhaislapsuus on tärkeä ja merkityksellinen elämänvaihe. Sinä aikana opitaan paljon ja isoja asioita, sekä luodaan pohjaa oppimiselle ja koko loppuelämälle. Varhaislapsuuden vuorovaikutussuhteet ovat merkityksellisiä, ja ne vaikuttavat moniin lapsen elämän osa-alueisiin. Lapsen oppimisen ja kehityksen sekä sensitiivisen vuorovaikutuksen erityisosaajalla, varhaiskasvatuksen opettajalla, on merkittävä rooli tässä ainutlaatuisessa elämänvaiheessa. Varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee työssään monipuolista osaamista ja tietoa muun muassa vuorovaikutuksesta, lasten kasvusta, kehityksestä, oppimisesta, hyvinvoinnista, ja varhaiskasvatuksen pedagogiikasta sekä opetuksen että pienten lasten oppimisen näkökulmasta.

Itä-Suomen yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajaksi voi opiskella joko päivä- tai monimuoto-opintoina. Näemme ryhmän tärkeänä oppimisen kontekstina, jossa opiskelukaverit ovat opettajien ohella avain mielekkääseen opiskeluun. Varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyden antavan kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon jälkeen opintoja voi jatkaa maisteriopintoihin, tai halutessaan vaikka tohtoriksi asti! Kandin tutkintoon kuuluu orientaatio-, kieli- ja viestintäopintoja (15 opintopistettä), kasvatustieteen perus- (25op) sekä aineopinnot (40op), varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot (75op) sekä sivuaine (25op), jonka voi valita runsaasta sivuainevalikoimasta. Kandin opinnot sisältävät sopivassa suhteessa teoriaa ja teoriaan pohjautuvaa käytännöllistä opiskelua.

UEF:n opettajankoulutuksen logo

Tässä näet pienen väläyksen siitä, mitä meidän opinnot sisältävät! Tutustu myös aiempiin julkaisuihimme, joissa kerrotaan koulutuksestamme, muun muassa opiskelijan näkökulmaa löydät Elämäni paras päätös-tekstistä, ja muista, että Matkaa yliopistossa ei tarvitse aloittaa yksin.

Itsesäätelytaidot ja pedagoginen ryhmäsensitiivisyys -opintojaksolla opiskelijat kokeilivat eri rauhoittumisen keinoja, muun muassa hattarataikinaa ja maalaamista.

Opiskelijat pitävät käsissään hattarataikina pusseja. Toisessa kuvassa taikinasta on muotoiltu sydän.
Hattarataikinan käsittelyä
Vesivärimaalausta, opiskelijat maalaavat pieniä kuvia, tässä yhdellä höyhen, toisella sateenkaari ja ruohoa ja kolmannella kukkia.
Vesivärimaalausta

Varhaiskasvatuksen käsityö -opintojaksolla toisen vuoden varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat tekivät leikki- ja pelivälineitä Agenda 2030 kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteisiin liittyen. Opintojakson lopuksi koottiin näyttely, jossa myös päiväkoti-ikäiset lapset pääsivät tutustumaan, testaamaan ja kokeilemaan töitä.

Autoilualusta, jossa on palikoista rakennettuja taloja, sekä tupsupuita.
Autoilualusta: Eerika Mutku & Minja Rautiainen
Ongintapeli, jossa on puisia ja kankaisia kaloja.
Ongintapeli: Muusa Mononen, Topias Niemelä, Kristiina Ruotsalainen, Sakarias Toppinen, Eveliina Vuorinen

Varhaisvuosien liikuntakasvatuksen perusteet -opintojakson tunneilla pääsee näkemään ja kokemaan kokonaisvaltaisesti mitä lapsen liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa voi olla, muun muassa tutustuen monipuolisiin liikkumis- ja oppimisympäristöihin.

Norsupallon pelaamista lumessa.
Norsupalloa voi pelata myös lumessa!

Itä-Suomen yliopistossa opetuksesta vastaa varhaiskasvatuksesta innostunut, iloinen ja osaava henkilökunta. Jos varhaiskasvatus on sinunkin sydämesi asia, tule opiskelemaan opettajaksi meille Itä-Suomeen!

Vakan henkilökunta
Varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen henkilökuntaa

Korkeakoulujen kevään 2024 toinen yhteishaku 13.3.2024 klo 8.00 – 27.3.2024 klo 15.00.

Katso koulutukset alla olevista linkeistä:

Varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen kandidaatti

Varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen kandidaatti ja maisteri

Varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen kandidaatti, valtakunnallinen monimuotokoulutus varhaiskasvatuksen tehtävissä toimiville

Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisteri