Kirikköšanaštuo vienankarjalakši
Päivännoušu-Šuomen yliopistošša pietyn kiännöšseminarin opaštuja Johnny Haataja on kerännyn ta luatin ičeki pravoslaunoita kirikköšanaštuo vienankarjalakši. Lisäkši hiän on kiäntän eryähie tekstijä: pyhämalittuo, ruajugimnie ta teologista mietintyä. Lähtehinä opaštuja on käyttän karjalan kielen šanakirjoja šekä teologista ta kirikön sluušpoih kuulujua tietuo: https://www.ortodoksi.net/index.php/Liturgiset_esineet; Efraim Syyrialainen : Paratiisihymnit ( Valamon luostari, munkki Serafim); David Bentley Hart, The Beauty Of The Infinite: The Aesthetics Of Christian Truth.
Jumalanpalveluksissa käytettäviä liturgisia välineitä ja sanastoa
Alttari – alttari
Antiminssi – antiminssi
artoforion eli sakramenttilipas – artoforion
asteriksi eli tähti – tähti
diakonin ovet eli enkelten ovet – anhelien ovet/diakonin ovet
diskos eli lautanen – luota
dikiri – dikiri
Ehtoollinen – Ehtuollini, Eukaristija
ehtoollispeitteet – ehtuollispettehet
Ektenia – Ektenija
Ekumenia – Ekumenija
eileton eli ilitoni – ilitoni
endykon, valkoinen liina alttarilla – endykon
ikoni – oprasa
Ikonostaasi – kuvaseinä, alttariseinä
ilma – ilma
ilmestyskirja – jiävintä Iivanalla
ilmestysmaja eli tabernaakkeli – ilmestymisen maja/tabernuakkeli
Jesus – Iisussa
Johannes kastaja – Iivana kaštaja
Johannes Krysostomoksen jumalallinen liturgia – Iivana Kultašuun jumalallini liturgija
Jumalanpalvelus – kirikön sluušpa
Joulu – Roštuo
kadila eli suitsutusastia – katila
kalkki – mal´lá
katedra – katedra
keihäs – keihäs
Kirkko – Kirikkö
kirkkoleipä eli proskuna – proškuna
kotkamatto – kotkamatto
kuninkaan ovet – čuarin ovet
kirkkokynttilät – tuohukšet
käsiristi eli siunausristi – käširisti
lautanen eli diskos – luota
liturgiset asut – liturgiset vuattehet
Liturgia – Liturgija
Loppiainen (Teofania) – Vieristä
lusikka – lusikka
Maria – Muarie
Mooses – Moissei
pienet peitteet – pienet peittehet
piispan sauva – piispan šauva
profeetta – viessintuoja
proteesis – proteesis
ripidi – ripidi
Tehdä ristinmerkki – Ristie šilmät. (Rissi šilmät ta luve malittuo).
Rukoilla Jumalaa – Molie jumalua. (Rahvaš jumalua molitah).
Rukous – Malittu
Rukoushuone – Časoun’a
synti – riähkä
teologia – teologija
trikiri – trikiri
uhripöytä – uhristola
uskonto – uškonta
Uusi Testamentti – Uuši Šana
Vanha testamentti Vanha Šana
laittaa ikoni ikoninurkaukseen riputtua oprasa šuureh čuppuh
Minä ole Alfa ja Omega Mie olen Alfa ta Omega
Rukous:
Efraim Syyrialaisen paastorukous on ortodoksisen kirkon paastorukous, jota käytetään Suuren paaston aikana.
Minun elämäni Herra ja Valtias!
Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki!
Anna minulle, Sinun palvelijallesi sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki!
Oi Kuningas ja Herra!
Anna minun nähdä rikokseni ja olla veljeäni tuomitsematta sillä siunattu olet Sinä iankaikkisesti!
Efraim Syyrialaisen pyhämalittu
Miun elokšen Hospodi ta Čuari!
Estä miušta laisuon, passiivisuon, vallanhimon ta tyhjän pakajamisen henki!
Anna miula. Siun palvelijan sielun puhtahuon, vaštahšanomattomuon, käršivällisyön ta rakkahuon henki!
Oi Čuari ta Hospoti!
Anna miun nähä miun rikokšet ta olla vellie suutimatta sillä plahoslovoitu olet Šie ikuisešti
Teologisia ajatuksia:
“it is the soul’s refusal to become (as Gregory says) the expanding vessel into which the beauty of God endlessly flows.”
― David Bentley Hart, The Beauty Of The Infinite: The Aesthetics Of Christian Truth
”Se on sielun kieltäytymini tulla (niin kuin Gregory šanou) luajenejakši aštiekši, kumpaseh Jumalan kaunehuš virtuau loputtomašti.”
― David Bentley Hart , Rajattoman kaunehuš : kristillisen totuon estetiikka
“The great project of ”modernity” (the search for comprehensive metanarratives and epistemological foundations by way of a neutral and unaided rationality, available to all reflective intellects, and independent of cultural and linguistic conditions) has surely foundered;”
― David Bentley Hart, The Beauty Of The Infinite: The Aesthetics Of Christian Truth
Šuuri ”nykyaikasuš” projekti (peruštehellisten šuurten kertomukšien ta tietoteorijan peruštušten eččo auttamatoin rationalisuon avulla, kumpaset ollah avoimešti nähtävänä kaikilla ajattelejilla intellektillä ta on iččenäini kulttuurisista ta kielitiijollisista ehoista) on varmašti joutun karilla/ epäonnistun
― David Bentley Hart , Rajattoman kaunehuš : kristillisen totuon estetiikka
Efraim Syyrialainen: paratiisihymnit 1:3.
Iloiten kohtasin paratiisin tarinan
Niin pienen lukea, niin rikkaan tutkia!
Kieleni lausui tarinan, sen ulkonaisen kerronnan,
Mutta mieleni nousi lentoon,
Se kaarteli kauhuissaan
Aistiessaan paratiisin kirkkauden,
Ei sellaisena kuin se on,
Vaan niin kuin ihmisen
Annetaan sitä hahmottaa.
Efraim Siirialaisen ruajugimnit 1:3.
ihaštukšella kohtauvuin ruajun štarinan
Niin pienen lukie, niin rikkahan tutkie!
Miun kieli šano štarinan, šen ulkonaisen kerronnan,
No miun mieli nouši lentoh
Še kierteli ta varajau
Konša tunti ruajun kirkkahuon,
Ei šemmoni kuin še on,
No niin kuin ihmisen
annetah šitä einuštua/aistie!
Lähtehet:
Venäjä Viena sanakirja
https://www.ortodoksi.net/index.php/Liturgiset_esineet
KKS
Efraim Syyrialainen : Paratiisihymnit ( Valamon luostari, munkki Serafim)
David Bentley Hart, The Beauty Of The Infinite: The Aesthetics Of Christian Truth