Karjalan kielen ja kulttuurin opinnot avoimessa yliopistossa lukuvuonna 2024–2025

Karjalan kielen ja kulttuurin perus- ja aineopinnot kuuluvat Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston tarjontaan myös lukuvuonna 2024–2025. Kontaktiopetus järjestetään joko kokonaan Zoomissa tai hybridiopetuksena, jolloin luennoille voi osallistua sekä paikan päällä Joensuussa että Zoomin välityksellä. Lisäksi on valittavissa itsenäisesti esimerkiksi esseenä tai kirjatenttinä suoritettavia kursseja.

Tässä kirjoituksessa kerrotaan tänä lukuvuonna järjestettävistä kursseista. Lisätietoja opetustarjonnasta ja ilmoittautumisohjeet löytyvät Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston verkkosivuilta.

Linkki perusopintojen tietoihin.

Linkki aineopintojen tietoihin.

Kurssien tarkempiin toteutusmuotoihin ja aikatauluihin voi tutustua Pepin opinto-oppaassa.

Linkki opinto-oppaaseen Pepissä.

Opinnot jakautuvat perus- ja aineopintoihin. Avoimen yliopiston kautta on mahdollista suorittaa joko yksittäisiä opintojaksoja tai laajempia opintokokonaisuuksia. Opintomaksu opinnoissa on 20 euroa per opintopiste. Koko perus- tai aineopintokokonaisuuden suorittajalle hinta on 15 euroa per opintopiste. Opintoihin ilmoittautumisen jälkeen saat opintojen aloitusohjeet, joissa ohjataan mm. yhteisen oppimisympäristön käyttöön.

Perusopinnot

Tänä lukuvuonna tarjotaan seuraavat perusopintokurssit:

• Johdatus karjalan kieleen ja kulttuuriin, 3 op (luentokurssi tai essee)
  • Karjalan historia, 4 op (kotitentti, essee tai sähköinen tentti)
  • Karjalan kielen murteet, 5 op (oppimistehtävät)
  • Näkökulmia karjalaiseen perinnekulttuuriin, 5 op (oppimistehtävät tai sähköinen tentti)
  • Karjalan kielen peruskurssi, vienankarjala, 5 op (luentokurssi)
  • Karjalan kielen jatkokurssi, vienankarjala, 5 op (luentokurssi)
  • Karjalan kielen keskustelukurssi, vienankarjala, 3 op (harjoituskurssi)

Koko perusopintokokonaisuuden suorittajalle kaikki yllä luetellut kurssit ovat pakollisia. Kielitaitokurssit tarvitsee suorittaa vain yhdellä murteella.

Aineopinnot

Kaikille yhteisiä ja kokonaisuuden suorittajille pakollisia aineopintokursseja tarjotaan tänä vuonna seuraavasti:

• Karjalan kielen lukupiiri, 5 op (verkkokurssi)
  • Karjala ja venäjä, 5 op (verkkokurssi)
  • Vähemmistökielet ja uhanalaisuus, 5 op (oppimistehtävät tai sähköinen tentti)
  • Nykynäkökulmia Karjalaan ja karjalaisuuteen, 5 op (sähköinen tentti tai essee)

Karjalan kielen lukupiiri -kurssille voi ilmoittautua suoritettuaan karjalan kielen perus- ja jatkokurssin millä tahansa murteella tai hankittuaan vastaavan kielitaidon muualla (kansalaisopisto, itseopiskelu jne.).

Kaikille yhteisten kurssien lisäksi aineopintovaiheessa suoritetaan yhteensä 10 opintopisteen edestä valinnaisia opintojaksoja. Tulevana lukuvuonna tarjotaan seuraavat opintojaksot:

• Käännösseminaari I, 5 op (luentokurssi)
  • Rajakarjalaismurteet, 5 op (verkkokurssi)
  • Karjalainen rituaaliperinne, 5 op (essee)
  • Karjalan kansanmusiikki, 5 op (essee tai Exam-tentti)

Käännösseminaari I -kurssille voi ilmoittautua suoritettuaan karjalan kielen perus- ja jatkokurssin millä tahansa murteella tai hankittuaan vastaavan kielitaidon muualla (kansalaisopisto, itseopiskelu jne.). Aiempaa kokemuksesta kääntämisestä ei edellytetä.