Huhuja humanisteista -podcast

Kun periaatteessa humanistia kiinnostaa kaikki, mihin suuntautua opinnoissa ja opintojen jälkeen? Miten työelämään kannattaa valmistautua? Huhuja humanisteista -podcastissa humanistiopiskelijat keskustelevat vieraidensa kanssa muun muassa humanistien vahvuuksista työelämässä, työnhaun strategioista ja ammatillisen identiteetin rakentumisesta. Podcastin toisen tuotantokauden viisi jaksoa toteutettiin Projektityö-kurssilla lukuvuonna 2022–2023.

Podcast on kuunneltavissa SpotifyssaApple podcasteissa, Soundcloudissa ja muissa yleisimmissä podcastalustoissa. (Linkit podcast-alustoille avautuvat uuteen ikkunaan.)

Jakso 1/5 Pitäisikö olla jo jotakin hajua?! Fuksinäkökulmia työllistymiseen

Suorituskeskeinen yhteiskunta saattaa aiheuttaa päänvaivaa ja huolta opiskelijoissa. Pitääkö työllistymistä miettiä heti ensimmäisenä opiskeluvuonna? Miten suhtautua rakentavasti opintoihin liittyvään epävarmuuteen? Näitä kysymyksiä ratkovat opiskelijat Pipsa Humalamäki ja Riina Ruuska yhdessä suomen kielen neljännen vuoden opiskelija Ville Mäen ja kirjallisuuden yliopisto-opettaja Sanna Jääskeläisen kanssa. Molemmat vieraat ovat Itä-Suomen yliopistosta.

Jakson leikkaus: Pipsa Humalamäki ja Riina Ruuska

Jakson 1 tekstivastine

Jakso 2/5 Vähän niin kuin muovailuvahaa – Humanisti ammatillista identiteettiä rakentamassa

Määrittävätkö kurssivalinnat urapolun suunnan? Miten tunnistaa omat vahvuudet ja miten niitä sanoitetaan? Mistä hakea tukea oman urapolun hahmottamiseen? Jaksossa käsitellään humanistien ammatillisen identiteetin rakentumista opintojen aikana. Aiheen pariin johdattavat opiskelijat Pinja Kuntola ja Janita Kauppinen. Jakson vieraina ovat Joensuun kaupungin viestintäpäällikkö Petri Varis ja Itä-Suomen yliopiston nuorempi tutkija Irene Taipale.

Lisätietoa työnhausta ja urasuunnittelusta:

Jakson leikkaus: Janita Kauppinen ja Pinja Kuntola

Jakson 2 tekstivastine

Jakso 3/5 Se on niin silmiä avaavaa! Työharjoittelusta kohti omaa alaa

Millaista osaamista työharjoittelu antaa opiskelijalle? Entä millaisia mahdollisuuksia humanistiharjoittelijan palkkaaminen tarjoaa työnantajalle? Asiantuntijuutta kehittävän työharjoittelun ytimeen pureutuvat opiskelijat Jutta Ekman ja Sinja Ylisiurua. Näkemyksiään aiheesta ovat jakavat työharjoittelun kautta Youpret oy:n työllistynyt Olga Holopainen sekä lukuisia humanistien työharjoitteluja ohjannut sanomalehti Karjalan Heilin päätoimittaja Hanna Käyhkö.

Jutan ja Sinjan harjoittelutärpit:

Kartoita ensin, milloin ja millainen harkka sinua kiinnostaa! Pidä silmällä Viva Engagea, JobTeaseria ja TE-palvelujen sivuja, Kuntarekryä ja valtiolle.fi-sivuja sekä kiinnostavia työnantajia. Muista myös piilotyöpaikat!

Hae yliopiston harjoittelutukea, kun sinulla on harjoittelupaikka tiedossa. Tukeen on jatkuva haku ja sen voi saada kerran opintojen aikana. Harjoittelutukea voi hakea kaikkiin muihin paitsi pedagogisiin harjoitteluihin.

Harjoittelutuki koskee pääasiallisesti maisterivaiheen opintoja. Opiskelijan tulee olla työharjoittelun aikana ilmoittautunut läsnä olevaksi opiskelijaksi. Harjoittelu voi olla kokoaikatyötä vähintään kahden kuukauden ajan tai vastaava työmäärä osa-aikatyönä. Harjoittelun keston on oltava 2-6 kuukautta. Työsuhde voi olla pidempikin, mutta harjoittelutuki myönnetään vain tuolle ajalle. Työtehtävien tulee soveltua omaan alaan, ja ne tulee varmistuttaa amanuenssilla (vaatimukset voi alustavasti tarkistaa Asiantuntijuutta kehittävän työharjoittelun opintojakson kuvauksesta).

Tee harjoittelusopimus, kun olet sopinut harjoittelun sopivuudesta amanuenssin kanssa. Harjoittelusopimus löytyy Kamusta. Sopimuksen voi täyttää sähköisesti. Täytetty harjoittelusopimus toimitetaan yliopistolle ja työnantajalle.

Tee työsopimus harjoittelupaikan kanssa. Työsopimus jää sinulle ja työnantajalle.

Raportti. Jotta saat harjoittelusta opintopisteet, sinun tulee kirjoittaa siitä raportti. Kirjoita raporttia mielellään jo työharkan aikana.

Pyydä työtodistus. Tarvitset sen raportin liitteeksi sekä myöhemmin työelämässä.

Tsemppiä harkkaan!

Jakson leikkaus: Jutta Ekman ja Sinja Ylisiurua

Linkki jaksoon (SoundCloud)

Jakson 3 tekstivastine

Jakso 4/5 Mörkö sängyn alla ja muita vinkkejä työnhakuun

Mitä humanistisilta aloilta valmistuva voi tehdä parantaakseen asemiaan työmarkkinoilla? Jatkaako opintoja, päivittääkö portfoliota vai hakeutuako aloille, joille humanistin ei koskaan kuvittelisi hakeutuvan? Kuinka erottautua rekrytoinnissa? Onko LinkedIniä pakko käyttää? Jaksossa opiskelijat Atte Hyrynkangas ja Verneri Enberg pohtivat opintojen jälkeistä aikaa erityisesti generalistien näkökulmasta. Jakson vieraina ovat Mantsinen Group oy:n markkinointikoordinaattori Mari Riissanen ja Maahanmuuttoviraston ylitarkastaja Rasmus Päivinen.

Jakson leikkaus: Verneri Enberg, Atte Hyrynkangas ja Miro Korhonen

Jakson 4 tekstivastine

Jakso 5/5 Avointa mieltä ja arjen kohtaamisia – Humanistit kansainvälisinä osaajina

Mitä humanisti voi tehdä opintojensa aikana ja työelämässä kehittääkseen kansainvälisyysosaamistaan? Millaista apua humanisti voi tarjota yrityksille kansainvälisyyteen liittyvissä kysymyksissä? Entä miksi kosketus eri kieliin ja kulttuureihin omassa arjessa on tärkeää? Näistä aiheista keskustelee opiskelija Elsa Malinen yhdessä Cordial Communications oy:n toimitusjohtaja Anu Ruusilan ja suomen kielen maisteriopiskelija Sohvi Pesosen kanssa.

Jakson leikkaus: Saara Kailasalo ja Elsa Malinen

Jakson 5 tekstivastine