Uusi kirjamme Etäjohtaminen ja digitaalinen viestintä kertoo, mitä jokaisen johtajan tulisi tietää juuri nyt

Viime vuosien työelämän murros on muuttanut pysyvästi tapaamme johtaa ja viestiä. Etä- ja hybridityö ovat arkea organisaatioissa monellakin toimialalla. Myös johtaminen on muuttunut enemmän kuin ehkä tiedostammekaan, ja johtajat ovat uuden äärellä, kun lähijohtamisen taidot tarvitsevat rinnalleen uusia etäjohtamisen taitoja.

Lokakuussa 2025 ilmestyvä kirjamme Etäjohtaminen ja digitaalinen viestintä syventyy johtamisen ja viestinnän murrokseen. Miten johtaa, kun ruutu korvaa kokoushuoneen ja kahvihuoneessa rupattelu sijaan viestintä muuttuu digitaaliseksi? Kirja tarjoaa tutkittuun tietoon perustuvan, mutta käytännönläheisen kokonaiskuvan etäjohtamisesta ja digitaalisesta viestinnästä työelämässä. Teos on ajankohtainen sekä helposti lähestyttävä, ja se tarjoaa oivalluksia niin kokeneille johtajille kuin niille, jotka vasta perehtyvät johtamiseen ruudun takaa. Lisäksi kirjan sisältö tarjoaa arvokasta tietoa etä- ja hybridityöntekijöille, näiden teemojen parissa työskenteleville konsulteille ja aiheesta kiinnostuneille opiskelijoille.

Etäjohtajan tärkein työkalu on viestintä

Keskeinen näkökulma kirjassa on se, että etäjohtaminen on ennen kaikkea viestintää. Etäjohtajan työssä kasvokkainen ja digitaalinen viestintä kietoutuvat usein yhteen ja johtajan on hallittava molemmat muodot. Uutta ja yhä tärkeämpää on kuitenkin ymmärtää ja hallita digitaalisen viestinnän erityispiirteet. Toisaalta digitaalinen viestintä on tehokasta, kun sen välityksellä on helppoa saavuttaa suuri kohdeyleisö tai organisoida tapaamisia nopealla aikataululla. Samanaikaisesti alttius esimerkiksi väärinymmärryksille kasvaa ja osa sanattoman viestinnän elementeistä jää kokonaan puuttumaan. Johtajan voi olla tarpeen toistaa keskeisiä viestejä useita kertoa eri kanavissa varmistaakseen, että tärkeä tieto tavoittaa kaikki.

Nykypäivän etäjohtaja tarvitsee työssään monipuolista vuorovaikutusosaamista, kuten motivaatiota viestiä digitaalisesti, digitaaliseen viestintään liittyvää tietoa sekä erinäisiä taitoja suhdekeskeisestä viestinnästä tehtäväkeskeiseen viestintään. Lisäksi kirja syventyy etäjohtamisosaamiseen kuuden erityisen keskeisen taidon kautta, jotka ovat etäviestintätaidot, etäsosiaaliset taidot, viestintäteknologiset taidot, etätiimin rakentamisen taito, etämuutosjohtamisen taito sekä etäluotettavuus.

Viestintää organisaation sisällä sekä asiakkaiden ja media kanssa

Yhä useampi johtaja ja asiantuntija kohtaa kollegansa, asiakkaansa, yhteistyökumppaninsa sekä median edustajat digitaalisen viestinnän välityksellä. Sen takia käsittelemme kirjassa etäjohtajien viestintää sekä organisaation sisäisenä viestintänä että ulkoisena viestintänä asiakkaisen ja median kanssa.

Esimerkkejä etäjohtajien päivittäisistä sisäisen viestinnän tilanteista ovat muun muassa tiimipalaverit, kahdenkeskiset keskustelut ja pikaviestikeskustelut. Kirjan luvut avaavat, miten ruudun välityksellä voi esiintyä vakuuttavasti ja luontevasti, miten videokokouksista saadaan aidosti keskittymistä tukevia vuorovaikutteisia hetkiä ja miten virtuaalitiimejä johdetaan tavoitteellisesti viestinnän keinoin. Tarjoamme konkreettisia arjen työkaluja, joiden avulla etäjohtajat voivat luoda tiimilleen viestinnän pelisäännöt ja rakentaa strategian eri viestintäkanavien käyttöön.

Kirjan vie lukijan katseen myös organisaation ulkopuolelle, sillä johtajan viestintä ei rajoitu tiimin sisäisiin keskusteluihin, vaan ulottuu myös esimerkiksi asiakkaisiin ja mediaan. Luvuissa tarkastellaan, miten viestiä tarkoituksenmukaisesti asiakkaiden kanssa digitaalisesti. Lisäksi käsittelemme esimerkiksi johtajien sosiaalisen median käytön mahdollisuuksia ja potentiaalisia sudenkuoppia.

Etäjohtaminen eri toimialoilla

Etäjohtaminen näyttää erilaiselta eri toimialoilla. Kirjassa tarkastelemme IT-, terveydenhuollon sekä opetus- ja koulutusalan etäjohtajien kokemuksia henkilöhaastatteluiden kautta. Esimerkiksi IT-alan yrityksissä etätyö on ollut arkea jo vuosia, ellei vuosikymmeniä. Terveydenhuollon alalla lääkärichatit ja etävastaanotot ovat sen sijaan yleistyneet vasta hiljattain. Myös opetuksen ja koulutuksen alalla etä- ja monimuoto-opetus sekä etäjohtaminen ottivat suuria harppauksia erityisesti koropandemian aikana.

Tutkittua tietoa, käytännön hyötyjä

Otamme kirjassa myös huomioon, että etäjohtaminen kehittyy jatkuvasti teknologian mukana. Pohdimme myös tekoälyn roolia johtamisen tukena ja sitä, kuinka tekoäly voi auttaa johtajia esimerkiksi palautteen antamisessa ja päätöksenteossa.

Etäjohtaminen ja digitaalinen viestintä on ensimmäinen suomenkielinen, vertaisarvioitu kirja, joka kokoaa yhteen etäjohtamisen uusimman tutkimustiedon ja tuo sen käytännönläheisesti työelämän ammattilaisten ulottuville. Kirjamme tarjoaa tutkimusperustaista, mutta helposti sovellettavaa tietoa kaikille, jotka haluavat johtaa, viestiä ja tehdä yhteistyötä digitaalisissa työympäristöissä.

Etäjohtaminen ei ole ohimenevä ilmiö, vaan uusi normaali, joka haastaa meidät kehittymään viestijöinä ja johtajina. Toivomme, että kirjamme antaa siihen inspiraatiota, ymmärrystä ja ennen kaikkea käytännön välineitä arjen vuorovaikutukseen, myös silloin, kun yhteys on digitaalinen.

Kirjoittajat: Lotta Salin, Jonna Koponen, Pekka Isotalus