Ensimmäisiä hahmotelmia vaihtokohteista Smart Startin takasivuille mietittynä

Valmistautuminen vaihto-opintoihin

Tiesin jo heti opiskelupaikan saatuani, että haluan käyttää mahdollisuuden kansainvälistyä ja lähteä vaihtoon. Halusin sitä jo nuorena parikymppisenä opiskellessani aiempaa tutkintoani, mutta erinäisistä oikeista syistä ja tekosyistä haave jäi silloin toteutumatta.

Olenkin osallistunut melkein joka syksy UEF:in vaihtoinfoihin ja aloin hyvin varhaisessa vaiheessa miettimään sopivaa vaihtokohdetta. Olen sellainen, jonka täytyy saada suunnitella asiat hyvin etukäteen ja olenkin käyttänyt useita iltojani tässä parin viime vuoden aikana eri yliopistojen selailuun. Jotkut mielenkiintoiset kohteet piti karsia erinäisistä syistä kuten, oma budjetti, sijainti ja opintotarjonta. Hyvin pian ymmärsin, että vaihto-ohjelman kautta vaihtoon hakeminen oli taloudellisesti minulle ainoa vaihtoehto. Jos tässä kohtaa mietit, että miksi, niin siksi että hakemalla itsenäisesti, hyvin todennäköisesti yliopisto perii lukukausimaksut, kun taas vaihto-ohjelman kautta sinun ei tarvitse niitä maksaa.

Ihan alkuun piti päättää, milloin meinaan lähteä. Vaihtoon hakeminen täytyy tehdä ajoissa, noin vuotta aiemmin. Itse päädyin sijoittamaan vaihdon maisterivaiheeseen, vaikka maisterivaiheen opintoja on tarjolla vaihtokohteissa vähemmän. Jossain kohtaa yliopistoja ja kursseja selaillessani kävi mielessä, että olipas hölmö päätös, koska rajasin sillä itseltäni aika paljon vaihtoehtoja. Omaan elämään sopii kuitenkin tämä ratkaisu paljon paremmin, joten en sitä kauaa surkutellut. Päätöksenteossa auttaa, kun on prioriteetit kirkkaana mielessä.

Ensimmäisiä hahmotelmia vaihtokohteista Smart Startin takasivuille mietittynä

Minulle on myös ollut alusta saakka tärkeää, että kohdeyliopistossa on tarjolla minua kiinnostavia opintoja, jotka vievät minua haluamaani suuntaan. Pääaineeni on liikuntalääketiede ja minua kiinnostaa erityisesti kuntotestaus, biomekaniikka ja terveyden edistäminen nimenomaan liikunnan näkökulmasta. Aika monissa terveystieteiden vaihtokohteista löytyi kyllä terveyden edistämiseen liittyviä opintoja, mutta pääpaino tuntui olevan enemmän kansanterveydessä ja ravitsemuksessa. Kävin varmasti jokaisen kumppaniyliopiston kursseja läpi ja lopulta Maastrichtin yliopistosta löytyi sellaisia opintoja, mitä olin etsinyt ja nimenomaan maisteritasolta. Nyt täytyy vain toivoa, että pääsen haluamilleni kursseille. Aika monessa infossa ja ohjeessa muistutetaan siitä, että kursseja mitä haluaisi suorittaa, ei välttämättä pääse tekemään. Peukut siis pystyyn, että minulla käy onni kurssien suhteen. Olen toki jo mielessäni valinnut plan B ja plan C kurssejakin.

Sen jälkeen, kun tietää milloin ja minne haluaa lähteä, ovat seuraavat askeleet aika simppeleitä. Selvitä hakuaika ja hae ohjeiden mukaan. Olen saanut aina pyytäessä apua vaihtokoordinaattorilta ja suosittelenkin laittamaan oman oppiaineen koordinaattorille viestiä, mikäli haluaa apua tai tietoa. Itse otin yhteyttä jo sparratakseni ajatuksia siitä, milloin menisin vaihtoon ja myöhemmin olen kysynyt neuvoa hakuprosessista ja teknisistä asioista.

Minun oli ilo törmätä sattumalta kampuksella toiseen terveyden edistäjään, joka hiljattain oli ollut vaihdossa samaisessa paikassa, minne itse nyt haen. Häneltä sain heti vinkkejä asunnon hankkimiseen, erityisesti ohjeet olla ajoissa sen suhteen. Sain myös kasapäin ideoita ja vinkkejä missä käydä ja mitä tehdä. Kannattaa siis kysellä ja yrittää törmätä kanssaopiskelijaan, joka on käynyt vaihdossa. Facebookista löytyy esimerkiksi kohtuullisen aktiivinen UEF vaihtoon lähtevät opiskelijat -ryhmä.

Olen myös lukenut kirjoituksia vaihto-opinnoista sekä kuullut ystäviltä kokemuksia. Minua itseäni pohditutti erityisesti se, kuinka paljon täytyisi olla säästössä rahaa. En osaa itsekään tässä omassa kirjoituksessani tähän suoraa vastausta antaa, koska se riippuu niin paljon, minne menee ja mitä muita rahoitusvaihtoehtoja on. Itse saan hakea Erasmus apurahaa ja sen lisäksi rahoitan vaihtoni opintotuella ja säästöillä. Asuminen lienee suurin kuluerä minun kohdallani. Huoneiden ja asuntojen vuokrat Maastrichtissa ovat 500–1000 euron väliltä. Olen myös saanut kerrytettyä listaa missä paikoissa haluan käydä vaihdon aikana, joten jonkinlainen reissubudjetti täytyy laskeskella.

Tällä hetkellä elän vaihetta, jossa luen juuri saamiani lisäohjeita vaihdon toisesta vaiheesta, jossa tehdään haku kohdeyliopistoon. Lisäksi varmistelen, että minulta löytyy kaikki tarvittavat dokumentit ja osaan tehdä hakuprosessin oikein loppuun. Etsin myös kuumeisesti asuntoa, vaikka lopullista päätöstä vaihtopaikasta ei vielä ole. Yksi ihan tuore oivallus on, että kannattaa hakea eurooppalainen sairaanhoitokortti jo valmiiksi hakuprosessia varten tai vaikka ihan muuten vaan ja valita myös se kohta hakemusta, missä Kela lähettää automaattisesti uuden kortin vanhetessa.

Tässä tuli nyt aika pitkästikin tarinaa minun valmistautumisestani. Jos pohdit vaihtoon lähtöä, toivottavasti kirjoituksestani on apua sinulle jollain tavalla.

Aurinkoista kevättä toivotellen,

Minna Rantanen TtK, Liikunta- ja urheilulääketiede