Miten yhdistää urheilu yliopisto-opiskeluun?

Tavoitteellinen urheilu ja opiskelu vievät molemmat runsaasti aikaa. Molemmissa onnistuminen ja niiden tasapainoinen yhdistäminen toisiinsa vaatii omat temppunsa. Tässä blogipostauksessa pyrin kertomaan erilaisia vinkkejä, jotka olen itse kokenut hyödylliseksi ja joiden uskon auttavan myös muita selviämään kaksoisuran luomisesta. Yliopistossa opiskelujen aloittamisen ei siis tarvitse tarkoittaa rakkaasta urheiluharrastuksesta tai mistään muustakaan harrastuksesta luopumista. Urheilun ja opiskelun yhdistämistä voi helpottaa tiettyjen keinojen avulla, joita käyn seuraavaksi läpi.

Suunnittelu ja ennakointi

Ensinnäkin hyvä suunnittelu on varmasti kaiken ytimessä. Suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon tärkeät treeniaikataulut sekä mahdolliset pakolliset läsnäolo-opinnot ja deadlinet, ja alkaa niiden pohjalta suunnittelemaan itselle aikatauluja päiviksi ja viikoiksi. Suunnittelussa kannattaa käyttää apuna kalenteria, johon merkkaa aikataulut, etteivät ne pääse unohtumaan. Jollekin toimii paremmin paperinen kalenteri ja toiselle sähköinen, kukin valitkoon siis itselleen mieluisimman ja sopivimman vaihtoehdon. Suunnitteluvaiheessa on hyvä katsoa muun muassa tulevia opintoja jo pidemmällä tähtäimellä. Itse olen välillä alkanut orientoitumaan tulevan kurssin tehtäviin jo etukäteen mikäli aikaa siihen on löytynyt. Tällä tavoin olen saanut vähennettyä tulevaa taakkaa ja myös usein välttynyt viime hetken stressiltä.

Kuvassa ISYY:n kalenterin kansi vuodelta 2023-2024.

Priorisointi

Joskus elämässä on samaan aikaan paljon kaikkea, jolloin ei vain yksinkertaisesti kykene suoriutumaan kaikesta täydellisesti. Tällöin kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja tehdä niitä juttuja, jotka tuntuvat siinä tilanteessa ja/tai pitkällä tähtäimellä järkevältä tilanteen mukaan. Lisäksi kannattaa rohkeasti pyytää apua muilta ihmisiltä joihinkin juttuihin, sillä kaikesta ei aina tarvitse selvitä yksin. <3

Tehokas ajankäyttö

Silloin, kun olet suunnitellut opiskelevasi ja edistäväsi jotain kurssia tai tehtävää, kannattaa yrittää minimoida häiriötekijät, jotta ajan saa käytettyä tehokkaasti. Häiriötekijöiden minimointi voi olla esimerkiksi sitä, että laittaa puhelimen pois näkyvistä. Tämän lisäksi itse olen usein hyödyntänyt pienetkin välit kalenterissa opiskeluiden edistämiseen – 3 sivua kirjan lukemista on myös eteenpäin! Tehokasta ajankäyttöä voi olla myös se, että esimerkiksi meal preppaa ruokia valmiiksi seuraavalle viikolle ja siten sujuvoittaa omaa arkeaan.

Treenipaikkojen sijainti

Paljon treenaavilla urheilijoilla voi kulua yllättävän paljon aikaa erilaisiin siirtymisiin paikkojen välillä. Mikäli mahdollista, asuntoa kannattaakin etsiä läheltä treenipaikkoja ja/tai yliopistoa, jolloin välimatkojen kulkemiseen ei mene paljoa aikaa ja aikaa säästyy muihin puuhiin. Jos välimatkat ovat pitkiä, kannattaa pohtia pystyisikö matkustuksen aikana edistämään jotain edes pientä asiaa vai ottaako siirtymät mieluummin levon kannalta. Kummatkin vaihtoehdot varmasti hyviä tilanteesta ja ihmisestä riippuen.

Kuvassa kesäinen lenkkipolku, jonka ympärillä metsää.

Muista oma hyvinvointi!

Kaikki alkaa mennä pieleen siinä vaiheessa, jos et muista keskittyä omaan hyvinvointiin ja sen peruspilareihin, nukkumiseen ja syömiseen. Välillä elämässä on kiire ja pahimmillaan sekä urheilu että opiskelu voivat stressata yhtä aikaa, jolloin olisi entistä tärkeämpää keskittyä omaan hyvinvointiin. Väsyneenä suoritukset heikkenevät eikä ajankäyttökään ole tehokasta. Muista siis varata kalenterista tilaa myös levolle ja palautumiselle, vaikka se ei aina ole helppoa, sillä se on sitäkin tärkeämpää!

Urheiluakatemia tukenasi

Itä-Suomen yliopiston molemmissa kampuskaupungeissa toimii urheiluakatemiat: Kuopion alueen urheiluakatemia ja Joensuun urheiluakatemia, jotka ovat urheilijoiden tukena ja apuna. Yliopisto-opiskelijan on mahdollista hakea urheiluakatemian jäseneksi, mikäli hän harrastaa tavoitteellisesti jotain urheilulajeja. Akatemiat tarjoavat urheilijoille runsaasti erilaisia asiantuntijapalveluita sekä valmennusta useissa lajeissa. Lisäksi monien tutkinto-opiskelijoiden on mahdollista sisällyttää tutkintoonsa urheiluakatemiaopintoja, jotka helpottavat hieman taakkaa muista opinnoista. Itse olen hyödyntänyt useita akatemian palveluita.

Siinäpä oli muutaman kohdan listaus asioista, joiden koen helpottaneen ja mahdollistaneen urheilun ja yliopisto-opiskelun yhdistämisen. Toivottavasti sait näistä itsellesi jotain ajateltavaa ja vinkkejä! Muutoin, oikein ihanaa alkanutta vuotta 2024 sinne kaikille, tehdään tästä vuodesta loistava!

<3 Suvi / yhteiskuntatieteet