Kirjoituksessa kerron vinkkejä opiskeluun liittyvien ryhmätöiden tekemiseen.

Vinkkejä ryhmätöiden tekemiseen

Kuvassa UEF-lähettiläät istumassa kirjaston portaissa. He hymyilevät.

Hei! Syksy on saapunut ja kampukset ovat täyttyneet opiskelijoista. Kurssit ovat alkaneet pyörimään ja moniin kursseihin kuuluu osasuorituksena erilaiset ryhmätyöt.

Yhteiskuntatieteiden opinnoissa olen päässyt tekemään useita erilaisia ryhmätöitä mm. opintopiirejä luentojen tai artikkeleiden sisällöistä, seminaariesityksiä eri aiheista sekä ryhmäesseitä. Olen tykännyt, kun olen päässyt opiskelemaan eri opiskelijoiden kanssa ja näin tutustumaan laajemmin kurssikavereihin. Lisäksi ryhmätyöt tuovat kivaa vaihtelua kirjatentteihin ja perinteiseen luento-opetukseen.

Tänään ajattelinkin kertoa minkälaisia asioita kannattaa ottaa huomioon ryhmätöiden tekemisessä, jotta yhteistyöskentely on mahdollisimman mutkatonta ja työt valmistuvat ajallaan.

Ota rohkeasti yhteyttä omaan ryhmään

Ryhmätöiden tekeminen jää yleensä opettajan ohjeistuksen jälkeen täysin ryhmäläisten vastuulle. Aina ei kannata jäädä odottamaan muiden yhteydenottoa vaan välillä voi myös itse olla rohkea ja ottaa yhteyttä oman ryhmän jäseniin sekä alkaa sopimaan heidän kanssa ryhmätöihin liittyvistä asioista.

Esittäydy ryhmällesi

Joillakin kursseilla ryhmätöitä saatetaan tehdä ennestään tuntemattomissa ryhmissä, jolloin on hyvä esittäytyä toisille. Tämän jälkeen on mukavampaa jatkaa yhdessä työskentelyä eteenpäin. Hyvällä tuurilla saatat saada jopa uusia kavereita.

Aloittakaa ajoissa

Tämä vinkki on hyvin tyypillinen, mutta sitäkin hyödyllisempi. Ryhmätyön aloittaminen ajoissa on tärkeää, koska silloin ei tule kiire ja työskentely tuntuu mielekkäämmältä. Suosittelen aloittamaan ryhmätöiden tekemisen heti ryhmien muodostumisen ja ohjeiden saamisen jälkeen edes pienesti järjestäytymällä ja suunnittelemalla ryhmätyön eri vaiheita.

Perehtykää huolellisesti ohjeisiin ja sopikaa aikataulut

Ohjeisiin perehtyminen auttaa hahmottamaan ryhmätyön kokonaiskuvaa ja siihen vaadittavaa työmäärää. Epäselviin ohjeistuksiin kannattaa kysyä tarkennuksia opettajalta jottei työnteko ala junnaamaan. Tämän lisäksi on tärkeää aikatauluttaa työntekoa yhdessä ryhmäläisten kanssa sekä sopia mahdolliset yhteiset tapaamiset ajoissa, jotta löydetään kaikille sopivat aikataulut.

Muista, että jokainen on erilainen oppija

Jokaisella meistä on omia vahvuuksia ja heikkouksia. On tärkeää huomioida ja arvostaa jokaisen omaa tyyliä tehdä töitä ja opiskella. Myös riittävän väljä aikataulutus auttaa kaikkia ryhmäläisiä pysymään vauhdissa mukana ja hoitamaan oman osuutensa.

Tehkää yhdessä ja keskustelkaa

Vaikka jakaisittekin ryhmän sisällä erilaisia vastuualueita, käyttäkää aikaa myös yhdessä tekemiseen ja keskusteluun. Tällöin saatte ryhmätyön tekemisestä paljon enemmän irti ja voitte oppia paljon uutta. Auttakaa toinen toisianne ja näin pääsette tehtävässä eteenpäin.

Kiittäkää ryhmää

Lopuksi on tärkeää päättää ryhmätyö ja kiittää ryhmäläisiä heidän panoksestaan ja onnistuneesta yhteistyöstä. Tästä tulee takuulla hyvä mieli kaikille.

Onko teillä kertoa lisää vinkkejä onnistuneisiin ryhmätöihin? Kommentoithan vinkkisi alle!
Toivottavasti nämä vinkit siivittävät sujuviin ja antoisiin ryhmätöihin!

-Suvi / yhteiskuntatieteet