Kokemuksiani terveysliikunnan opiskelusta ja kandityöstä

Tässä tekstissä avaan omia kokemuksiani kandivaiheen opinnoista ja kandidaatin tutkielmaan liittyen ennen siirtymistäni maisterivaiheeseen. Olen aloittanut opiskelut vuonna 2022, ja tällöin kandivaiheeni opinnot koostuivat kaikille suuntautumisvaihtoehdoille yhteisistä terveyden edistämisen opinnoista sekä oman suuntautumisvaihtoehdon opinnoista. Terveysliikunnan perus -ja aineopinnoissa opiskelija pääsee tutustumaan laajasti erilaisiin keskeisiin alan teemoihin, kuten elimistön rakenteeseen ja liikunnan vaikutuksiin sairauksien ja vammojen ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa.

Kandin opinnoissa pidin siitä, että pääsin itse suunnittelemaan kurssien suoritusjärjestystä. Opinnot ovatkin näin opiskelijan näkökulmasta suht joustavia. Opiskelu toteutetaan suurelta osin etänä, jonka vuoksi työskentely on itsenäistä. En ole tosin kokenut opiskelua yksinäiseksi, sillä olen saanut niin opettajilta kuin opiskelukavereilta tukea kurssitehtävien kanssa. Mieleenpainuvin opintojakso kandivaiheessa oli ehdottomasti kuormitusfysiologian kurssi, jossa pääsi itse suorittamaan ja analysoimaan epäsuoraa submaksimaalista kuormituskoetta.

Opiskelun ohessa olen päässyt tutustumaan uusiin ihmisiin ja saanut monia mahtavia muistoja, kuten kuvassa oleva vappupiknik.

Aloitin kirjoittamaan itse kandidaatin tutkielmaa (eli tuttavammin kandityötä) syksyllä 2024. Edeltävä kesänä pohdin erilaisia mahdollisia ideoita kandityön aiheelle. Olen aina ollut kiinnostunut erityisesti ikääntyneiden terveyden edistämisestä ja omaksi kandityön aiheeksi lopulta valikoitui tasapainoharjoitteluinterventioiden vaikutus kaatumisen ennaltaehkäisyssä osteoporoosia sairastavilla ikääntyneillä. Kirjoitusprosessin alussa minua hieman jännitti, sillä vaikka koin olevani suht hyvä tuottamaan tekstiä, en aiemmin ollut tehnyt vastaavanlaisia laajempia tieteellisiä kirjoitelmia. Jännittäminen oli kuitenkin turhaa, sillä kandityön tarkoituksena on, että opiskelija pääsee harjoittelemaan tieteellisen tekstin tuottamista.

Vaikka kandityön kirjoittaminen on itsenäistä työskentelyä, sain ohjaajalta apua koko prosessin ajan, ja voin matalla kynnyksellä laittaa hänelle viestiä ja sopia tarvittaessa palavereja, jossa käydä työtä tarkemmin läpi. Kandityö ei siis ole kokonaan opiskelijan harteilla. Hyvänä vinkkinä, jonka sain ohjaajaltani Julia Kettiseltä, oli tehdä karkea aikataulu, johon merkkasin viikoittaiset suunnitelmat. Täten oli helppo varmistaa, että työ eteni aikataulussa, sekä pysyä kärryillä omasta kirjoitusprosessista.

Mitä kandityön tekemisestä jäi käteen? Tärkeimpänä oppina kehityin tieteellisessä kirjoittamisessa ja sain itsevarmuutta tieteellisen tekstin tuottamiseen ja isojen kokonaisuuksien hallintaan. Samalla pääsin oppimaan tarkemmin tiedonhakua sekä harjoittelemaan tieteellisen tutkielman esittämistä seminaarien avulla. Näillä eväillä onkin mielestäni hyvä lähteä kohti maisterivaiheen opintoja ja liikuntalääketieteen asiantuntijuutta.

Heini Sainio, terveysliikunnan opiskelija