Parasta bestiä UEF-lähettilään työssä

Mahtavia tyyppejä, uusia paikkoja, taitojen oppimista, esiintymiskokemusta, mieleenpainuvia kokemuksia, jotka muistat koko loppuelämäsi – tätä kaikkea UEF-lähettiläänä oleminen tarjoaa!

Moikka! Täällä kirjoittelee Emma. UEF-lähettiläshaku on nyt käynnissä, joten ajattelin kertoa teille, mikä on mielestäni ollut parasta UEF-lähettiläänä toimimisessa.

1. No kaikki tyypit, daa!

Listaamani asiat eivät ole missään tietyssä järjestyksessä, paitsi tämän kohdan osalta. Nimittäin uusien ihmisten tapaaminen on ollut lähettilään hommissa kyllä se ykkösjuttu, ihan parasta bestiä!

Lähettiläsjoukossa saa aina olla oma itsensä. Vaikka emme yleensä näe toisiamme päivittäin, tuntuu, kuin olisimme aina tavatessamme parhaita kavereita. Ihan huippu työporukka siis! Turvallisen työyhteisön lisäksi lähettiläänä pääsee tutustumaan kaikenikäisiin yliopistoelämästä kiinnostuneisiin ihmisiin. Tiedän jo nyt, että lähettiläskauden inspiroivat kohtaamiset tulevat kulkemaan mukanani koko loppuelämäni ajan.

Joukko tämän kauden UEF-lähettiläitä seisoo UEF-messuständin takana vierekkäin ja hymyilee kameralle.

Työkavereina on huipputyyppejä <3

2. New skills, who dis?

Myönnän: en ollut koskaan ennen lähettiläskautta vuokrannut itse autoa, saati ajanut yksin pitkää matkaa. Nyt olen tehnyt molempia, jes! Lähettilästyön myötä olen oppinut myös esimerkiksi aikatauluttamaan tekemisiäni, kun olen harjoitellut sovittamaan kalenteriin opinnot, työt ja vapaa-ajan.

3. En oo muuten ikinä käynyt täällä ennen!

Olen sanonut kyseiset sanat monta kertaa kuluneen lukuvuoden aikana, samoin kuin varmasti jokainen lähettiläistä. Lukiovierailujen, messujen ja muiden eri tilaisuuksien myötä pääsee käymään uusissa kaupungeissa ja näkemään Suomea työn ohessa.

UEF-lähettiläs Tuuli seisoo Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen aulaan pystytetyn UEF-messuständin takana ja esittelee takanaan olevaa UEF-plakaattia.

UEF-lähettiläänä pääsee työskentelemään monipuolisissa työtehtävissä ja -paikoissa!

4. Tuolloin ei valitettavasti sovi, mutta entäs tällöin? Mahtava juttu!

Tämän fraasin avulla haluan kuvata työn joustavaa luonnetta. Opiskelen itse logopediaa, jonka opintoihin kuuluu paljon yliopistolla läsnäoloa vaativaa lähiopetusta. Tästä huolimatta olen pystynyt sulauttamaan työt kätevästi osaksi opiskelija-arkea. Esimerkiksi aikoina, jolloin en ole ehtinyt matkustamaan kauas, olen sopinut enemmän esittelyjä Joensuun lähiympäristöön tai toteuttanut niitä etäyhteyksien välityksellä. Jos kalenterissa on ollut paljon vapaata, olen yrittänyt sopia tuolle ajalle enemmän esittelyjä, kun puolestaan kaikista kiireisempinä opiskeluaikoina olen tehnyt töitä hieman kevyemmällä tahdilla.

5. Alussa jännitti tosi paljon, nyt on jo rennompaa!

Lähettilään hommien myötä saa paljon esiintymiskokemusta. Muistan, että ensimmäisiä esittelyjä pitäessäni minua jännitti tosi paljon. Toistojen, toisilta lähettiläiltä saatujen vinkkien ja toimivien esittelytapojen löytämisen myötä esittelyjen pitämisestä on kuitenkin tullut koko ajan helpompaa. Olen ehkä myös oppinut tietynlaista armollisuutta ja luottamusta itseäni kohtaan. Aina ei nimittäin ehdi harjoitella esitystä niin paljon kuin haluaisi. Tällöin pitää luottaa siihen, että osaa asiat. Aina voi myös selvittää ja tarkistaa, joten on ok, jos ei muista ihan kaikkea.

Jännitän itse myös uusien ihmisten tapaamista ja small talkia, mutta tunnen, että lähettiläshommien ansiosta olen saanut näiden asioiden suhteen lisää itsevarmuutta.

UEF-lähettiläs Linnea pitämässä luentosalissa esittelyä opiskelusta luokanopettajakoulutuksessa.

Lähettiläskauden aikana saa paljon esiintymiskokemusta!

6. Muista, että oot hyvä just semmosena kun oot!

On kultaa, että lähettiläinä toimii erilaisia ihmisiä! Älä siis ajattele, että sinun pitäisi olla tietynlainen, jotta voisit hakea lähettilääksi. Ystävällisyydellä, uteliaisuudella ja reippaalla asenteella pääsee mielestäni tässä hommassa pitkälle!

7. Tekemällä oppii!

Kaikkea ei myöskään tarvitse osata valmiiksi. Lähettiläskauden alussa on perehdytys, keskeisimpiä asioita varten on koostettu ohjeet ja apua saa aina kysyessä.

Instagramin ja Snapchatin tarinoiden, Instagramin feedin sekä PowerPointin käyttö ovat mielestäni keskeisimmät perustaidot, joita jokainen lähettiläs tulee työssään tarvitsemaan. Olen kuitenkin ainakin itse oppinut sovellusten käytöstä paljon lisää lähettiläskauden aikana.

8. Työ, joka ei tunnu työltä!

Tämän lauseen lainasin suoraan meidän tämän kauden lähettiläältä Nikolta, koska hän kiteytti mielestäni asian niin hyvin! Kiitos Nikolle!

Mikä siis voisikaan olla parempaa kuin opiskelijalle varmasti tärkeän lisätienestin saaminen työstä, joka on niin hauskaa, ettei tunnu työltä 🙂

9. Hyvä fiilis!

UEF-lähettilään työ on ollut todella palkitsevaa. Jokaisessa työssä, myös tässä, pääsee haastamaan itseään ja astumaan välillä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Itselläni on kuitenkin ollut ainoastaan positiivinen fiilis jokaisen esittelyn ja tapahtuman jälkeen, enkä oikeasti huijaa, kun sanon niin.

10. Hae!

Lähettiläshaku on käynnissä torstaihin 6.4. asti! Suosittelen sydämeni pohjasta hakemaan mukaan osaksi ensi vuoden lähettiläsporukkaa! 🙂

Terkuin

Emma/logopedia