Psykologian opiskelu Joensuussa

Moikka! Tänään täällä on kirjoittamassa Tuuli ja opiskelen toista vuotta psykologiaa Joensuun kampuksella. Korkeakoulujen yhteishaku on parhaillaan käynnissä, ja monet varmasti pohtivat hakukohteita ja niiden järjestystä. Muistan itsekin tuskailleeni kolme kertaa yhteishaun kanssa. Minulle oli aina selvää, että psykologia on ensimmäinen vaihtoehto hakulomakkeella, mutta välillä hakukohteista löytyi myös muita aloja vaihtoehtoina. Tosin lopulta aina hylkäsin muilta aloilta tarjotut opiskelupaikat, sillä psykologian opiskelu oli unelmani. Toinen asia mitä hakiessani pohdin, oli eri kaupunkien järjestys ja vaihdoinkin kaupunkien järjestystä useasti hakuaikana. Hakiessani psykalle minulla oli aina kolme kaupunkia vaihtoehtoina, joiden välillä pohdin, mutta tärkein kriteeri oli minulla ala. Olin siis valmis muuttamaan minne tahansa psykologian opiskelun perässä. Lopulta kolmen välivuoden ja valtavan uurastuksen jälkeen sähköpostiin tuli unelmieni viesti: Onneksi olkoon, sinulle on myönnetty opiskelupaikka.

Sen myötä aloitin opinnot syksyllä 2021 Joensuussa. Joensuu oli minulle ennen tänne muuttoa melko tuntematon kaupunki, enkä tuntenut kaupungista juuri ketään. Nyt noin kahden vuoden jälkeen voin todeta viihtyneeni täällä hienosti, enkä haluaisi vaihtaa opiskelupaikkaa, vaikka siihen tarjottaisiin mahdollisuus. Seuraavaksi avaan keskeisimmät syyt, minkä takia olen ollut psykologian opiskeluun Joensuussa niin tyytyväinen:

Yhteisöllinen ilmapiiri ja aktiivinen ainejärjestö

Löysin melko nopeasti omasta ainejärjestöstä ihanan ja samanhenkisen ystäväporukan. Suurin osa opiskelijoista muuttaa tänne jostain muualta, jolloin valmiita porukoita ei ole ja ihmisillä on suuri motivaatio tutustua uusiin ihmisiin. Lisäksi tapahtumia on ollut paljon, ja myös poikkitieteellisiä kavereita on tarttunut matkaan. Ainejärjestömme Oidipus on ollut yksi isoimmista tekijöistä siinä, että olen löytänyt itselleni mielekästä tekemistä ja tutustunut uusiin ihmisiin. Eri vuosikurssit ovat myös paljon tekemisissä toistensa kanssa, eikä esimerkiksi opiskelijoiden välillä ole kilpailua tai vertailua keskenään.

Kuusi naista kuvassa.

Vapaa sivuaineoikeus sekä työ- ja organisaatiopsykologia

Vapaa sivuaineoikeus on yksi parhaita juttuja yliopistolla. Sivuaineita voi psykalla valita oman mielenkiinnon mukaan myös muista tiedekunnista, ja tarjonta on todella laaja. Kavereillani on esimerkiksi seuraavia sivuaineita: oikeuspsykologia, johtaminen, japanin kieli, urheiluravitsemus, historia ja terveyden monikulttuuriset ulottuvuudet. Lisäksi opiskelen itse työ- ja organisaatiopsykologiaa, joka on yksi laitoksen painotuksista. Minua kiinnostaa työhyvinvointi ja siihen liittyvät ilmiöt, sekä haluaisin tulevaisuudessa työskennellä työterveydessä, joten koen sivuaineen mielekkääksi myös työuraa ajatellen.

Kliinisen psykologian painotus

Opinnoissa meillä näkyy vahva kliinisen psykologian painotus, joka mahdollistaa laaja-alaisen ymmärryksen mielenterveydestä ja sen haasteista. Opintojen alkuvaiheesta lähtien ymmärrys mielenterveyden häiriöiden esiintyvyydestä, synnystä ja hoidosta karttuu. Olen ollut itse tähän painotukseen hyvin tyytyväinen, sillä mielenterveyden haasteet ja niiden hoitaminen ovatkin yksi psykologian mielenkiintoisimpia teemoja.

Kaksi opiskelijaa turkoosit haalarit päällä.

Aktiivinen ja helposti lähestyttävä henkilökunta

Opettajat ja laitos ovat läpi opintojen olleet minusta helposti lähestyttäviä ja aktiivisia. Ohjausta ja tukea on ollut tarjolla vaivattomasti, ja viesteihin on aina vastattu nopeasti. Opettajat ovat olleet joustavia suoritustapojen ja aikataulujen suhteen, sillä esimerkiksi useilla opintojaksoilla voi valita haluaako osallistua opetukseen etänä vai lähiopetuksessa. Lisäksi amanuenssit ja ohjaajat auttavat opintojen suunnittelussa.

Jatkuvan oppijan opinto-oikeus

Yliopisto tarjoaa mahdollisuuden täydentää omaa koulutustaan ja osaamistaan vielä valmistumisen jälkeen. Valmistumisen jälkeen opiskelijalla on aikaa kahden lukuvuoden verran opiskella laajasti opintoja valitsemistaan aiheista. Itse olen suunnitellut lukevani opintoja kauppatieteiden puolelta, sillä myös yrittäjyys on mahdollinen vaihtoehto minulle tulevaisuudessa. Lisäksi ravitsemustieteiden opiskelu voisi olla kiinnostavaa.

Turkoosit haalarit

Mikäs sen hienompaa kuin turkoosit haalarit opiskelijaelämässä. Tätä kohtaa ei varmaan tarvitse avata enempää? 🙂

Kuvassa on turkoosit opiskelijahaalrit.

Tässä keskeisimmät syyt, miksi en vaihtaisi muualle. Lisäksi listaa voisi jatkaa vielä monilla syillä, esimerkiksi harrastusmahdollisuudet ovat todella hyvät, vaihtokohteita on ympäri maailmaa ja vaihtoon on helppo lähteä, Joensuun luonto ja ulkoilumahdollisuudet ovat vertaansa vailla sekä kampus sijaitsee keskustassa. Näiden tekijöiden myötä uskon, että opiskeluajoistani tulee ikimuistoiset!

Instagramin puolella voi laittaa viestiä, jos opiskelusta herää kysymyksiä, vastailen mielelläni. Lisätietoa psykologian opinnoista löydät osoitteesta: https://www.uef.fi/fi/koulutus/psykologia. Tsemppiä kaikille yhteishakuun ja toivottavasti tavataan syksyllä! Yhteishaku on käynnissä 30.3 asti.

IG: ueflahettilas

//Tuuli, psykologia