Psykologian opiskelijan arkea

Arkiviikko

Tässä postauksessa kerron, miltä voi näyttää psykologian opiskelijan tavallinen arkiviikko. Opiskelen Joensuun kampuksella toisen vuoden psykologian opintoja. Opiskelijoiden viikot vaihtelevat paljon esimerkiksi sivuaineen, vuosikurssin ja oman työskentelytavan suhteen.

Tervetuloa mukaan viikkooni!

Kuvassa näkyy opiskelijan lukujärjestys. Lukujärjestyksen sisältö avataan tekstissä.

Lukujärjestys

Maanantai:

Yleensä maanantait aloitan sähköpostien lukemisella, ja samalla suunnittelen sekä valmistelen mahdolliset työhön liittyvät asiat. Työskentelen opintojen ohella UEF-lähettiläänä. Minulla pyörii kuukauden aikana noin neljä kurssia, mutta tämä voi vaihdella paljon opiskelijoiden välillä.

Opintojen osalta luin maanantaina persoonallisuuspsykologiaa (Pepsy2) ja kirjoitin oppimispäiväkirjaa oman osaamisen tunnistamisen (OOT) kurssille. Suoritustavat vaihtelevat paljon kurssin mukaan, mikä tuo näkemykseni mukaan sopivaa vaihtelua opintoihin. Näkemykseni mukaan psykologian koulutukseen kuuluu melko paljon itsenäistä työskentelyä.

Iltapäivällä menin vielä ystävien kanssa Sykkeen ryhmäliikuntatunnille. Sykkeen kautta opiskelijat saavat Joensuussa ja Kuopiossa kohtuulliseen hintaan erilaisia liikuntapalveluita.

Kuvituskuva opiskeluhetkestä.

Kirjastolla opiskelemassa yhdessä ystävien kanssa.

Tiistai:

Tiistaina nukuin hieman pidempään, jonka jälkeen menin yhdessä ystävien kanssa kirjastolle. Itsenäisistä opinnoista huolimatta, opiskelemme lähes poikkeuksetta kurssikavereiden kanssa yhdessä kirjastolla. Aamupäivällä opiskelimme yhdessä persoonallisuuspsykologian (Pepsy2) välitenttiin. Jaoimme luettavan alueen puoliksi, jolloin työmäärä pienenee ja oppiminen on monipuolisempaa.

Lounaan jälkeen oli myös pitkä luento ammatillinen vuorovaikutus kaksi (AV2) kurssiin liittyen. Tällä kurssilla harjoitellaan elämäkerrallisen haastattelun toteuttamista täysin tuntemattoman henkilön kanssa. Lisäksi tutustutaan esimerkiksi haastattelun anonymisointiin ja haastattelun eettisiin kysymyksiin. Tämä on näkemykseni mukaan syksyn mielenkiintoisin ja käytännönläheisin opintojakso.

Illalla ainejärjestömme Oidipus ry järjesti jäsenilleen Kämppäapprot, joihin menin pitämään rastia. Opiskelijaelämä Joensuussa on vilkasta, ja Oidipus järjestääkin viikoittain tapahtumia psykologian opiskelijoille. Ilta meni mukavasti tapahtumassa.

Kuvituskuva opiskelijatapahtumasta haalarit jalassa ja tonttuasut päällä.

Kämppäapprot olivat juhlapyhä-teemalla. Meidän rastilla vietettiin joulua.

Keskiviikko:

Keskiviikko alkoi etäesittelyllä erääseen lukioon. Kerroimme kauppatieteiden lähettilään kanssa Itä-Suomen yliopistosta ja yliopistossa opiskelusta. Tämän jälkeen jatkoin kirjastolla oman osaamisen tunnistamisen (OOT) kurssin oppimispäiväkirjan kirjoittamista. Lounas syödään aina yhdessä opiskelukavereiden kanssa kampusravintolassa. Iltapäivällä jatkoin ammatillinen vuorovaikutus yksi (AV1) kurssin materiaaleihin tutustumista ja tein siihen liittyen muutaman välitehtävän. Tällä kurssilla puolestaan harjoitellaan erilaisia asiakaskohtaamisia pienryhmissä. Vuorovaikutustilanteiden harjoittelu on keskeistä ammatti-identiteetin kehittymisen kannalta.

Opiskelen pääosin vain arkipäivisin klo 8–16, ja iltapäivät ja viikonloput pyhitän vapaa-ajalle. Opinnot vaativat paljon itseohjautuvuutta, mutta toisaalta opinnot ovat monipuolisia ja hyvin mielenkiintoisia. Illalla menin vielä yhdessä ystävän kanssa Sykkeen kautta Taekwondo-tunnille.

Torstai:

Aamupäivä meni jälleen persoonallisuuspsykologian (Pepsy2) parissa. Kurssilla syvennytään persoonallisuuspsykologiaan perusopintoja syvemmin. Opintojaksoon kuuluu viisi välitenttiä, ja lopuksi suoritetaan lopputehtävä. Psykologian kandivaiheeseen kuuluu paljon lukemista niin suomeksi kuin englanniksikin.

Lounaan jälkeen jatkoin oman osaamisen tunnistamisen (OOT) kurssin parissa. Kurssi kuuluu työ- ja organisaatiopsykologian sivuaineeseen, joka on toinen sivuaineeni. Psykologian opintoihin kuuluu kaksi lyhyttä tai yksi pitkä vapaasti valittava sivuaine. Tutkinnon laajuutta ei ole kuitenkaan rajattu, joten halutessaan voi lukea myös muita sivuaineita. Itä-Suomen yliopistolla on vapaa sivuaineoikeus, joka oli itselleni yksi kriteereistä, kun valitsin yliopistoa.

Illalla tapasin ystäviä, ja menimme yhdessä Oidipuksen kanssa keilaamaan Joensuun keskustaan. Ainejärjestötoiminta on isossa roolissa omassa opiskelijaelämässä. Ainejärjestöjen kautta opiskelijat saavat haalarit, uusia ystäviä sekä hienoja kokemuksia, ja lisäksi samalla verkostoituu tuleviin työkavereihin.

Kuvassa keilaratoja.

Keilaamassa Oidipuksen kanssa.

Perjantai:

Aamu alkoi palaverilla työkavereiden kanssa. Muutoin pyrin pitämään perjantait mahdollisimman kevyinä ja laskeutua viikonlopun viettoon. Viikonloput ovat minulla lähtökohtaisesti vapaita opiskelusta. Aamupäivän jatkoin persoonallisuuspsykologian (Pepsy2) parissa. Iltapäivällä suunnittelin lähinnä seuraavan viikon opiskeluaikataulun valmiiksi ja lopettelin päivän koulutyöt ajoissa.

Kuva Joensuun kampusalueesta.

Carelia-rakennus kampuksella.

Kiitos kun seurasit viikkoani! Instagramin puolella voi laittaa viestiä, jos opinnoista herää kysyttävää, vastailen mielelläni. Lisätietoa psykologian opinnoista löydät osoitteesta: https://www.uef.fi/fi/koulutus/psykologia

IG: ueflahettilas