Korona ei nujertanut kansainvälistä yhteistyötä Suomen ja Venäjän rajaseuduilla

”Speak Business: Strategic Planning and Project management in the cross-boarder area” -hankkeen tavoite on ollut lisätä Suomen ja Venäjän rajaseutujen välistä yhteistyötä yhteisten liiketoimintaprojektien avulla. Marraskuussa 2018 käynnistynyt hanke kuului laajaan Karelia CBC -yhteistyöohjelmaan (cross-border cooperation).

Itä-Suomen yliopistosta Speak Business -hankkeeseen osallistuivat Jatkuvan oppimisen keskus (silloinen Aducate) ja kauppatieteiden laitos. Tavoitteenamme oli järjestää projektisuunnitteluun ja -johtamiseen liittyvä kurssi yhteistyössä venäläisen yhteistyöoppilaitoksen (RANEPA) kanssa.

Noin kaksi vuotta kestäneen hankkeen loppuun saattaminen koronapandemian keskellä haastoi toimijat kehittämään uusia toimintatapoja kansainväliseen yhteistyöhön. Tärkein anti oli huomata jälleen, miten yhteistyössä on voimaa, ja kuinka toisilta voi aina oppia uutta. Hankkeen päättyessä voimme huokaista helpotuksesta, ja taputtaa itseämme (ja etänä toisiamme) olkapäälle hyvin onnistuneesta yhteistyöstä!

Hankkeen alusta lähtien hankepartnereiden välillä oli paljon keskusteluja virtuaalisesti ja myös kasvokkain. Tapasimme säännöllisesti ja tapaamiset olivat mieleenpainuvia, koska niissä aloimme todella ymmärtää toisiamme ja toistemme toimintatapoja. Yhteisen opintokokonaisuuden suunnitteluun toi kulttuuristen erojen lisäksi haasteita myös yliopistojemme erilaiset käytännöt. Näiden haasteiden ratkominen yhdessä auttoi meitä oppimaan toisiltamme paljon.

Ennen covid-19-pandemiaa ehdimme matkustaa puolin ja toisin tapaamaan toisiamme. Kuopiossa keskustelimme kurssin sisällöistä ja opiskelijoiden arvioinnista. Petroskoissa pääsimme seuraamaan ja kommentoimaan mielenkiintoisia projekti-ideoita opiskelijoilta sekä tapaamaan paikallisen yliopiston johtoa ja keskustelemaan käytännön yhteistyöstä. On myönnettävä, että kasvokkain tapaamisia ja fyysisesti samassa paikassa keskusteluja on jo ikävä. Kyllä niissä on jotain, mihin virtuaalisilla tapaamisilla ei ihan pääse.

Maaliskuulle 2020 suunniteltu projektijohtamisen kurssi jouduttiin siirtämään useasti. Lopulta päädyimme suunnittelemaan täysin etänä suoritettavaa toteutusta. Digitaalinen seminaari järjestettiin vihdoin syyskuussa 2020. Opiskelijoita saimme mukaan kurssille niin Suomesta kuin Venäjältäkin. Kurssilla paneuduttiin projekti- ja liiketoimintaosaamisen kehittämiseen sekä kulttuurien väliseen viestintään, ja tämän lisäksi opiskelijat opiskelivat myös suomen ja venäjän kieliä yhdessä. Opiskelijapalautteen perusteella uuden oppiminen onnistui hyvin myös digitaalisesti. Opiskelijat pääsivät aidosti luomaan yhteistyötä ja kehittelemään uusia bisnes- ja projekti-ideoita keskenään. Opiskelijat olivat tyytyväisiä kurssiin kokonaisuutena, vaikka fyysiset kohtaamiset jäivät kokonaan puuttumaan.

Osa opiskelijoista jatkoi Suomesta käsin järjestetyn etäkurssin jälkeen vielä projektien kehittämistä jatkokurssilla petroskoilaisen kumppanikorkeakoulun johdolla. Näitä esityksiä kuulimme hankkeen päätösseminaarissa 19.1.2021. Loppuseminaarissa opiskelijoiden lisäksi oli äänessä muitakin hankkeeseen osallistuneita tahoja. Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen johtaja Saara Julkunen tiivisti yhteisen hankkeen annin sanomalla, että vaikka olemme rajan molemmin puolin hyvin lähekkäin, näemmä asiat eri tavoin ja toimimme eri tavoin: ”Vain yhdessä tekemällä saamme silmillemme uudet linssit, joilla voi katsoa maailmaa uudella tavalla.”

Toivomme onnea ja menestystä hankkeen aikana syntyneille yhteistyökumppanuuksille! Korona ei estä rajaseutumme innokasta väestöä tekemästä uusia asioita yhdessä, kotiseutuaan kehittäen. Tällaisessa on ilo olla mukana!

Anu-Riikka Kolari.Anu-Riikka Kolari
Speak Business -hankkeen projektitutkija ja kouluttaja
Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitos

Speak Business -hanke rahoitettiin Karelia CBC -yhteistyöohjelmasta, jota rahoittavat Suomi, Venäjä ja Euroopan unioni. Hankkeen toteuttajia olivat Venäjällä Karjalan koulutuksen kehittämissäätiö (KEDF) ja Venäjän kansallisen talouden ja julkisen hallinnon presidentillinen akatemia (RANEPA) sekä Suomessa Itä-Suomen yliopisto ja Management Institute Finland.

Karelia CBC -yhteistyöohjelman logo.