LUMA-keskusten vierailut: inspiraatiota ja oppimisen iloa varhaiskasvatuksessa
Yliopiston käytävillä on hiljaista. Opiskelijat ovat siirtyneet luennoille tai harjoitusryhmiin, ja vain yksittäisiä opiskelijoita näkyy aulassa. Pian pihaan kaartaa opiskelijoita puolta lyhyempiä mutta sitäkin innokkaampien oppijoiden jono. Varhaiskasvatuksen ryhmä on saapumassa LUMA-keskukselle. LUMA tarkoittaa luonnontieteitä, matematiikkaa ja teknologiaa. Sisälle astuttaessa vastassa on LUMA-keskuksen ohjaaja sekä suuren suuri hirvi, jota lapset kummastelevat. Vierailun alkuun kerrotaan, millainen paikka on yliopisto, johon lapset ovat saapuneet. Täällä opiskellaan esimerkiksi opettajiksi, joita on päiväkodissakin. Opiskelun ja opettamisen lisäksi yliopistossa tutkitaan eri asioita: luontoa, eläimiä ja tiedettä. Onkin tärkeää, ettei meluta tai juosta, vaan annetaan kaikille työ- ja opiskelurauha – myös kaikille vierailuun osallistuville.
LUMA-keskusten tarjoamat maksuttomat tiedeluokkavierailut rikastuttavat varhaiskasvatuksen arkea ja tuovat tiedekasvatukseen uusia ulottuvuuksia. Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen tiedeluokkana toimii LUMA-laboratorio, jonne mahtuu isompikin lapsiryhmä. Vierailujen sisällöt kattavat luonnontieteet, kuten fysiikan, kemian, biologian ja maantiedon, sekä matematiikan ja teknologian. Suosituimpia vierailuaiheita ovat sähkön ja virtapiirien tutkiminen sekä erilaiset kemian kokeet, kuten sokerisateenkaarien teko ja mustikkamaalaus. Samasta rakennuksesta LUMA-laboratorion kanssa löytyy Itä-Suomen yliopiston eläinkokoelma, johon voidaan tutustua ohjatusti kuvaeläinvisan kautta. Valmiita vierailuaiheita löytyy useita, mutta vierailuja räätälöidään toiveiden mukaan.
Jokainen vierailu suunnitellaan opettajien ja lasten toiveiden mukaan, ja välillä aiheet ovatkin erikoisempia. Eräällä vierailulla tutkittiin, miten auton puskurit toimivat. Vierailun alkuun katsottiin, millaisia puskureita yliopiston parkkipaikalla on, ja pohdittiin niiden ominaisuuksia. LUMA-laboratoriossa katsottiin animaatio törmäävästä autosta. Tarkkojen tutkimusten jälkeen lapset askartelivat kierrätysmateriaaleista liukuradalla olevaan autoon puskurin. Autoon oli kiinnitetty kiihtyvyysanturi, jonka avulla tietokoneohjelma teki kuvaajan. Lapset tutkivat ja vertasivat kuvaajia valmiisiin kuvaajiin arvioidakseen puskurin toimivuutta. Lopputulemana laboratoriossa oli useita teknologisen suunnittelu- ja testausprosessin aikaansaamia loistavia puskureita.
Vierailujen yksi tarkoitus on tarjota opettajille ja muille ryhmän aikuisille lisää tietoa vierailun aiheesta. Aiheet on koottu lapsia kiinnostavista sekä opettajien ehdottamista aiheista, jolloin vierailut ovat mielekkäitä ja innostavia niin lapsille kuin opettajille. Käytännönläheisyys ja arkielämän ilmiöt ovat avainasemassa. Lisäksi opettajien sisältötieto aiheista karttuu, ja moni opettaja innostuu kokeilemaan vierailujen aktiviteetteja uudestaan päiväkodissa. Näin vierailut tukevat opettajien jatkuvaa oppimista.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2022) termiä tiedekasvatus ei ole suoraan käytetty. Kuitenkin matemaattisen ajattelun tukeminen sekä ympäristö- ja teknologiakasvatus ovat tärkeitä lähtökohtia LUMA-toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostavat laadukkaan ja yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen toteutumista koko maassa. Vaikka LUMA-keskuksia on verrattain harvassa, tarjoavat ne myös etävierailuja suoraan päiväkoteihin. Miltä kuulostaisi esimerkiksi Vauhdikkaat värit -etävierailu, jossa lapset askartelevat omat tutkimusvälineet ja tutustuvat samalla sateenkaaren väreihin ja niiden syntyyn? Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottavat lisäksi yhteistyön merkitystä eri toimijoiden välillä, mukaan lukien huoltajat, varhaiskasvatuksen henkilöstö ja muut asiantuntijat. Tämä yhteistyö tukee lasten oppimista ja hyvinvointia monipuolisesti. Yksi yhteistyönmuoto voikin olla alueelliset LUMA-keskukset.
Vierailujen, niin lähi- kuin etä, lisäksi LUMA-keskus tarjoaa opettajille täydennyskoulutusta, lainaa välineistöä, tuottaa ja auttaa löytämään opetusmateriaalia sekä auttaa lapsia ja nuoria tulevaisuuden pohdinnoissa LUMA-alojen piirissä. Esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksella on erityisesti varhaiskasvatukseen suunniteltu, lainattava Varhaiskasvatuksen LUMA-laatikko, joka koostuu viidestä työstä ohjeineen ja välineineen. Laatikkoa saa lainattua maksutta Joensuun kampukselta muutamaksi viikoksi kerrallaan.
Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus on osa LUMA-keskus Suomi -verkostoa, joka on 11 yliopiston ja 13 LUMA-keskuksen tiedekasvatuksen verkosto. Tavoitteena on innostaa ja kannustaa lapsia ja nuoria LUMA-aineiden (matematiikka, ympäristöoppi, luonnontieteet ja teknologia) opiskeluun ja harrastamiseen. Tätä tavoitetta toteutetaan mm. tiedeluokkavierailuiden kautta varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Samalla tuetaan opettajien osaamista tiedekasvatuksen parissa. LUMA-keskus Suomella on opetus- ja kulttuuriministeriön asettama valtakunnallinen tehtävä turvata LUMA-osaajien riittävä määrä sekä osaamisen korkea taso koko maassa.
Lue lisää toiminnoistamme verkkosivuiltamme https://luma.uef.fi/.
Lue lisää verkoston toiminnasta https://www.luma.fi/.
Lähteet:
Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Määräykset ja ohjeet 2022:2a.