Henkilökuvia vakakoulutuksesta

Virpi Turunen, KT

Virpi Turunen

Olen Virpi Turunen, käsityötieteen yliopistonlehtori Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselta. Olen jo usean vuoden ajan opettanut tekstiilikäsityötä ja siihen liittyvää pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen opiskelijoille ensin Savonlinnassa ja sittemmin Joensuussa. Opetan myös käsityötä luokanopettajaopiskelijoille.

Varhaiskasvatuksen käsityön tunneilla minulle on tärkeää rento tunnelma ja huomioida, ettei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä opintojaksoon liittyviä tehtäviä. Jokaisen oma persoona saa näkyä. Koen opetuksessani tärkeäksi luoda kaikille mahdollisuuden onnistumisen kokemuksiin, ja sitä kautta innostaa käsitöiden tekemiseen. Varhaiskasvatuksessa käsitöiden tavoitteena on tarjota lapsille tekemisen, kokemisen ja oivaltamisen iloa sekä nautintoa työskentelystä, jossa oma luovuus ja kädenjälki näkyvät. Käsitöiden tekemisestä innostunut varhaiskasvatuksen opettaja rohkaisee myös lapsia käsitöiden pariin.

Maisemakuvia

Kuva 1 ja 2. Luontokuvia

Vuonna 2015 valmistuneen käsityötieteen väitöskirjani aihe liittyy pellavaneuloksiin ja niiden neulomiseen kotineulekoneella. Nykyisin tutkin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityötä sekä peruskoulun käsityön materiaaliosaamisen ydinainesta. Lisäksi suunnitteilla on tutkimus alakoulun oppilaiden käsityötaitojen oppimisesta, jossa sivutaan myös alle kouluikäisten lasten käsityötaitoja.

Harrastuksiini kuuluvat muun muassa saarimökkeily Suvasvedellä, monenlainen liikunta suppauksesta metsässä rämpimiseen, luonnonantimien kerääminen, äänikirjojen kuuntelu, kuvien tekemien eri tekniikoilla, ukulelen ja didgeridoon soitto vain omaksi ja kotiväen iloksi sekä tietysti käsitöiden suunnittelu ja valmistus monista eri materiaaleista.

mustikoita ja talvinen latu

Kuva 3 ja 4. Luontokuvia

Miikka Eriksson, FT

Olen Miikka Eriksson ja työskentelen yliopistonlehtorina UEF:n Futura -rakennuksessa. Opetan sekä tulevia varhaiskasvatuksen opettajia että luokanopettajia. Opetettaviin sisältöihin kuuluvat etenkin biologia, maantieto ja ympäristökasvatus. Ennen nykyiseen työhöni päätymistä olen valmistunut biologiksi sekä biologian ja maantiedon opettajaksi ja työskennellyt neljä vuotta kirjanpainajien (pieniä kovakuoriaisia) ja väitöskirjan parissa Metsäntutkimuslaitoksella. Näiden jälkeen tovi opetustyössä lähinnä yläkouluissa ja sitten totaalinen alan vaihto luonnontieteistä kasvatustieteiden pariin. Lapin yliopiston projekteissa vierähti viitisen vuotta ja niiden aikana tutkimus kohdistui mobiilioppimisen osana ammatillisia sekä yliopisto-opintoja. Edelleenkin tutkimuksellinen kiinnostukseni kohdistuu paljolti siihen, miten mobiililaitteiden avulla voidaan tukea lähiympäristön hyödyntämistä ja tutkimista osana oppimista.

Nykyinen työni on vahvasti opetuspainotteinen – syksyt alkavat luokanopettajien maastokurssin parissa elokuussa ja jatkuvat varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen opintojen parissa heti syyskuun alusta aina marraskuulle asti. Talvella ja keväällä seuraa sitten sekä alkukasvatuksen luonnontieteitä että luokanopettajien tutkivaa oppimista eri muodoissaan. Kaikilla opettamillani opintojaksoilla lähiympäristöllä ja sen hyödyntämisellä osana oppimista on tärkeä rooli – aivan kuten varhaiskasvatuksessakin. Sekä tutkimuskirjallisuuden että omien lapsuuden kokemusteni pohjalta koen erityisen tärkeäksi, että kaikki lapset pääsisivät tutustumaan monipuolisesti omaan lähiympäristöönsä ja erityisesti luontoon ja sen moninaisiin eliöihin. Tutussa ympäristössä haluaa ja uskaltaa olla ja kulkea – tällöin luonto voi myös toimia pako- ja rentoutumispaikkana arjen keskellä. Itselleni luonto on siis työympäristö, mutta myös vapaa-ajalla lenkkeilen pääosin luonnossa, kuljen mökkijärvellä kalassa ja syksyisin metsällä kahden koirani kanssa.